1/7/2015

فدايي‌فر، مدير منطقه يک شهرداري قزوين:

عملکرد شهرداري قزوين در احياي ميراث فرهنگي درخشان است

اين واقعيت و حقيقت که خيابان سپه به عنوان اولين خيابان ايران توسط شهرداري قزوين احيا وبازسازي شد و طرح بدنه آن نيز در حال اجرا مي‌باشد مگر مي شود در هجمه هماهنگ شده برخي ها انکار و دفن شود.

 

-        در هفته‌ گذشته موضوع احداث پارکينگ زيرسطحي در نزديک مجموعه تاريخي سعد السلطنه با مخالفت ميراث فرهنگي وبرخي منتقدان روبرو شد، نظر شما  در اين باره چيست؟
معتقدم احداث پارکينگ در مجاورت مجموعه تاريخي و فرهنگي سعدالسلطنه هيچ گونه مغايرتي با ضوابط ساخت وساز ميراث فرهنگي ندارد وهيچ لطمه‌اي به آثار ثبتي وتاريخي شهر قزوين نخواهد زد؛ شهرداري قزوين در سال‌هاي اخير اقدام به تملک چند خانه مخروبه وقديمي در اين محل کرده بود که اکثراين خانه‌ها چند متر پايين‌تراز سطح زمين قرار داشتند وبرخي نيز داراي زيرزمين بودندکه شهرداري پس از خريد وتملک اين پلاک‌هااقدام به تخريب وپرکردن زيرزمين و فضاهاي حياطيآن کرد و اکنون نيز نسبت به شروع عمليات احداث پارکينگ سعدالسلطنه که يکي از نيازهاي منطقه مي‌باشد و با شروع اجراي عمليات بايستي خاک‌هاي دستي ونخاله‌هاي ساختماني حاصل تخريب بناهاي قديمي ومخروبه که توسط شهرداري تملک شده بود تخليه مي‌شد که با ورود خوروهاي ويژه خاکبردار شاهد اعتراضاتي محدودي بوديم؛ در حالي که احداث اين پارکينگ داراي راي کميسيون طرح تفصيلي (يا ماده5) مي‌باشد که به صراحت در آن با احداث پارکينگ موافقت شده است.اين محليکي از نقاط شهر است که شاهد برگزاري نماز جمعه، اجتماعات و برنامه‌ها سياسي،مذهبي و فرهنگي در آن هستيم وبا توجه به اين که اجازه تردد خودرو در بافت تاريخي داده شده،بنابراين احداث پارکينگ يکي از الزامات در بافت قديمي من جمله در محدوده سعدالسلطنه است.
-        مشخصات اين پروژه پارکينگ چيست ودلايل شهرداري براي پيگيري در احداث آن چه مي‌باشد؟
پارکينگ فوق به صورت دو طبقه در زيرزمين در همان محل قديمي که توسط شهرداري پر شده است ساخته مي‌شود وسطح گذر موجود يا گذر برق به عنوان عبور عابر پياده حفظ خواهد شد.
 اين پرسش مهم مطرح است حال چنانچه اين پلاک‌ها توسط شهرداري تملک نمي‌شد ومالکين همين پلاک‌ها اقدام به ساخت وساز در منطقه فوق مي‌کردند وظيفه سازمان ميراث فرهنگي در قبال آن چگونه بود؟!آيا همين اقدامي که در مقابل شهرداري توسط ميراث فرهنگي صورت گرفت براي اشخاص حقيقي هم صورت مي گرفت؟ مالکيني که تقاضاي پروانه ساختماني مي‌کردند شهرداري طبق ضوابط با طرح تفصيلي به آن پلاک‌ها يک طبقه پيلوت وسه طبقه مسکوني اعطا مي‌کرد. ضوابط ميراث فرهنگي در اين منطقه بايستي رعايت شود وضوابط آن در قبال پلاک‌هاي مسکوني اعلام ضوابطي است که گودبرداري با نظارت کارشناسان ميراث فرهنگي صورت گيرد. نما و طرح نما بايستي به تاييد کارشناسان ميراث فرهنگي برسد يعني ارتفاع هفت ونيم متري بايد رعايت شود. حال با توجه به اين که پارکينگ سعد السلطنه از نيازهاي ضروري در محدوده فوق بوده که توسط شهرداري اجرا مي‌شود وهيچ گونه ارتفاعي از سطح زمين ندارد(ارتفاع صفر) آيا اين اقدام ميراث فرهنگي قابل توجيه است؟!
-        ميراث فرهنگي، شهرداري را محکوم به تخريب آثار تاريخي کرده است؛ نظر شما چيست؟
باز ادامه مي دهم آيا با توجه به اقداماتي که توسط شهرداري قزوين در سال‌هاي اخير در خصوص احيا وبازسازي و مرمت آثار تاريخي اين شهر پرافتخار انجام شده است مي‌توان ناديده گرفت و شهرداري را به تخريب اين بناها متهم کرد؟! آيا واقعيت که سعدالسلطنه قزوين به عنوانبناي معظم مليتوسط شهرداري با اعتباري بالغ بر40ميليارد تومان احيا وبازسازي شده است قابل انکار است و مي توان شهرداري را به تخريب بناهاي تاريخي متهم کرد؟بازسازي واحيا حمام قجر،حمام حاج ميرحسن و خانه امام جمعه شهيدي و... که توسط شهرداري در اين سال ها با دقت و ظرافت و همراهي و همدلي مديران کل ميراث فرهنگي قبلي استان صورت گرفته گوياي صداقت مجموعه مديران شهري و پاک دلي آنان نيست؟!
خوب است مردم از خود بپرسند که اولين خيابان ايران توسط چه ارگاني نوسازي و بازسازي شد؟! اين واقعيت و حقيقت که خيابان سپه به عنوان اولين خيابان ايران توسط شهرداري قزوين احيا وبازسازي شد و طرح بدنه آن نيز در حال اجرا مي‌باشد مگر مي شود در هجمه هماهنگ شده برخي ها انکار و دفن شود.
آيا با توجه به موارد مذکور غير از اين است که شهرداري قزوين پا را فراتر نهاده و با احساس مسئوليت اجتماعي بيشتر از سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري در اين سال ها به فکر شهر، تاريخ وگذشته قزوين است.
-        بافت تاريخي در منطقه يک شهر قزوين چه مشکلاتي را براي شهروندان ايجاد کرده است؟
بيشترين محدوده منطقه يک شهرداري قزوين را بافت تاريخي شهر تشکيل مي‌دهد که اين بافت باعث شده است که اقدامي موثر و پويا در روند احيا وبازسازي بافت فرسوده صورت نگيرد يا چشم گير نباشد. زيرا امتيازاتي که توسط شهرداري به اين پلاک‌ها اعطا مي‌شود با توجه به ضوابط دست و پا گير ميراث فرهنگي محدود شده وشهروندان نمي‌توانند از امتيازات شهرداري و دولت جهت احيا وبازسازي بافت فرسوده در محدوده منطقه يک شهرداري استفاده کنند واستقبالي توسط شهروندان صورت نپذيرد.
-        نقش مسئولان ارشد استاني در اين راستا و حل مشکل چيست؟
حل اين مشکل مهم بايستي توسط مديران ارشد استان صورت گيرد نسبت به تعيين دقيق حريم‌هاي ميراث فرهنگي شهري اقدام کنند چرا که با اين روند شهر را روز به روز فرسوده‌تر خواهد شد و شهروندان انگيزه اي براي احياي منازل خود نخواهند داشت.
-        در حال حاضروضعيت بافت فرسوده منطقه يک شهرداري قزوين را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
ساختمان‌هاي واقع در محدوده بافت فرسوده از هيچ گونه استحکام بنا برخوردار نيستند وفقط با احيا وبازسازي اين پلاک‌ها مي‌توانيم به استحکام بخشي آن اقدام کنيم زيرا توجه به جان ومال شهروندان و امنيت آنان شهروندان براي مديريت شهري داراي اهميت مي‌باشد.
-        در حالي در هفته گذشته شاهد هجمه‌هايي به شهرداري بوديم که شهرداري اقدامات و برنامه مفيدي را در بافت تاريخي انجام داده است نظر شما چيست؟
شهرداري قزوين نقشه بافت تاريخي شهر را تهيه ومراحل تصويب آن توسط شهرداري انجام شده است.شهرداري درخصوص ساخت وساز در محدوده بافت تاريخي نظر ميراث فرهنگي از جمله طرح نما، ارتفاع بين چهارونيم متر اخذ مي‌شود واينکه نقشه‌هاي زمان پروانه وقبل از پايان کار به رويت اداره کل ميراث فرهنگي مي‌رسد.متعجبم شهرداري قزوين به عنوان يک نهاد پيشتاز که پايه گذار وپيشنهاد دهنده نقشه بافت تاريخي است چگونه از سوي ميراث فرهنگي محکوم به تخريب محدوده تاريخي شهر مي‌شود؟! و باز هم اين پرسش را مطرح مي کنم که آيا ميراث فرهنگي استان در خصوص پلاک‌هاي اشخاص حقيقي اقدامي داشته است؟!
سخن آخر؟
شهرداري به دنبال مديريت متحد شهري وتعامل با کليه دستگاه‌هاي اجرايي شهر قزوين است که اميدوارم در آينده نزديک اين مهم يعني مديريت متحد شهري با همدلي و وفاق تحقق يابد.

  مينودر قزوين

 

related images