سه‌شنبه ۱۳۹۳/۰۹/۰۴

نصرتي، شهردار قزوين در هايکو چين:

خواهر خواندگي شهرها باعث رشد توسعه پايدار شهرها مي شود

پيمان خواهر خواندگي باعث رشد در فرآيند توسعه پايدار شهرها،كاهش مشكلات جوانان، تعاملات فرهنگي و هنري و تلاش براي ارسال كمكهاي بشر دوستانه در زمان بحران مي شود.

 

 شهردار قزوين گفت: پيمان خواهرخواندگي باعث رشد در فرآيند توسعه پايدار شهرها، كاهش مشكلات جوانان، تعاملات فرهنگي و هنري و تلاش براي ارسال كمك هاي بشر دوستانه در زمان بحران مي شود.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين و به نقل از خبرنگار اعزامي به هايکو چين؛ مسعود نصرتي صبح امروز در اجلاس شهرهاي خواهرخوانده هايکو چين در ابتداي سخنراني خود در اين اجلاس افزود: در آغاز لازم مي دانم تا مراتب سپاس و قدرداني خود را به نمايندگي از شهرداري قزوين و شهروندان قزويني از برگزار کنندگان اجلاس شهرهاي خواهرخوانده هايکو ابراز کنم و به ويژه لازم مي دانم از شهردار هايکو براي ميزباني  شان تشکر کنم.
شهردار قزوين ادامه داد: مايه مباهات است که به نمايندگي از شهر قزوين و شهروندان آن در جمع شهرداران شهرهاي خواهرخوانده هايکو حضور دارم.
وي افزود: سخنان خود را در سه بخش ارائه خواهم داد، در ابتدا به اختصار به فلسفه خواهرخواندگي شهرها اشاره اي مي کنم و سپس از شهر قزوين براي شما توصيفاتي ارائه و در بخش پاياني به ارائه پيشنهاداتي براي بهره برداري از اين فرصت ارزنده اشاره خواهم کرد.
نصرتي ادامه داد: پيمان خواهر خواندگي رابطه اي دوستانه و هدفمند است كه به منظور تبادل اطلاعات و تجربيات و توسعه مناسبات فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، شهري، فني و سياسي برقرار مي شود و قدمتي بيش از 70سال دارد. 
وي بيان کرد: وجود چنين منفعت هايي در انعقاد پيمان خواهر خواندگي باعث شد تا شهر قزوين در يک دهه و نيم اخير با شهرهاي شهرهايي چون آلتو آلتنجو پرتغال، غازيان تپ و دنيزلي ترکيه، بيشکک قرقيزستان و البته شهر زيباي هايکو پيمان خواهرخواندگي منعقد کند.
شهردار قزوين ادامه داد: شهر قزوين داراي بيش از 9 هزار سال پيشينه يکجا نشيني و بيش از 1700 سال سابقه شهر نشيني مدرن مي باشد.اهميت اين شهرِ واقع شده در 150 کيلومتري غرب تهران، پاييتخت ايران از نقطه نظر سياسي، اجتماعي و هنري در طول تاريخ سرزمين ايران چشمگير و قابل توجه بوده است. از اين ميان مي توان به سابقه 50 سال استقرار پايتخت ايران در عصر صفوي (طي سال هاي 1546 تا 1597 ميلادي) اشاره کرد.قزوين همچنين خاستگاه مکتب هاي هنري ماندگار از جمله هنر خوشنويسي، نگارگري و موسيقي در ايران مي باشد.
نصرتي اظهار کرد: وجود آثار تاريخي و جاذبه هاي گردشگري طبيعي در اين شهر و حومه آن ، قزوين را به يک مقصد مهم گردشگري براي علاقمندان تبديل کرده است. موزه هاي زيبا، کاخ ها و عمارت هاي باشکوه داراي معماري چشم نواز، آب انبارهاي متعدد، مساجد تاريخي با گنبد و گلدسته هاي زيبا و منقش به کاشي کاري هاي ارزشمند با قدمت چند صد ساله، دروازه هاي تاريخي و آثار متعدد ديگر در کنار قلعه تاريخي الموت و درياچه ها، رودخانه ها و مراکز طبيعي زيبا از سرمايه هاي باارزش قزوين هستند که اين شهر را براي هر گردشگري فريبنده و جذاب مي نمايد.
وي خاطرنشان کرد: علاوه بر وجود جاذبه هاي تاريخي در اين مراکز همه ساله جشنواره هاي شاد و مفرح فرهنگي و هنري به طور مداوم در آنها برگزار مي شود که اجراي چهار دوره جشنواره بازي و اسباب بازي در کاروانسراي سعدالسلطنه، بزرگترين کاروانسراي دورن شهري خاورميانه با مشارکت ده ها هزار تن از شهروندان قزويني و ساير شهرهاي ايران و تعداد زيادي توريست خارجي از جمله اين برنامه هاست.
شهرداري قزوين گفت: شهر قزوين از نظر صنعتي، کشاورزي و علمي نيز موقعيت ممتازي در کشور ايران دارد. وجود بزرگ ترين شهر صنعتي ايران در کنار شهرک هاي صنعتي متعدد، قزوين را به يکي از 5شهر نقطه صنعتي ايران تبديل کرده است. همچنين اقليم مناسب دشت قزوين آن را به يک مرکز مهم توليد محصولات کشاورزي و باغي به ويژه در کشت انگور و پسته تبديل کرده است. از نظر دانشگاهي هم بايد گفت که تنها دانشگاه بين المللي ايران در شهر قزوين تاسيس شده است و هرساله تعداد زيادي از دانشجويان خارجي علاقمند به تحصيل در دانشگاه هاي ايران ميهمان شهر قزوين و مراکز علمي و آموزشي معتبر آن هستند.
نصرتي ذکر کرد: با توجه به محدوديت زمان ناچارم که به بيان موارد بالا بسنده نمايم. با در نظر اين ظرفيت ها شهرداري قزوين آمادگي خود را براي همکاري با شهرهاي خواهرخوانده قزوين به ويژه شهر زيباي هايکو و همچنين عقد پيمان خواهرخواندگي با ديگر شهرهاي جهان، به ويژه شهرهاي حاضر در اين اجلاس مي کند.
شهردار قزوين اعلام کرد: حضور نمايندگاني از شهرهاي خواهرخوانده قزوين در جشنواره بين المللي بازي و اسباب بازي کودکان ديروز و امروز و نمايش، معرفي و اجراي اسباب بازي ها و بازي هاي بومي و محلي خود به شهروندان قزويني ؛تبادل دانشجو و استاد در رشته هاي مختلف در دانشگاه ها و مراکز علمي و پژوهشي؛ برگزاري نمايشگاه ها و فستيوال هاي هنري به ويژه در رشته هاي خوشنويسي، موسيقي و نگارگري با دعوت از هنرمندان شهر ؛معرفي فرصت هاي سرمايه گذاري موجود در شهرها و مراکز صنعتي آنها براي سرمايه گذاران علاقمند؛ معرفي پتانسيل هاي گردشگري تاريخي و طبيعي با استفاده از ابزارهاي تبليغاتي موجود در اختيار شهرداري ها و ساير رسانه ها مانند شبکه هاي راديويي و تلويزيوني و تبليغات محيطي و مطبوعاتي براي آشنايي بيشتر شهروندان با آنها ؛ تبادل توريست و انعقاد تفاهم نامه همکاري ميان آژانس هاي گردشگري و شرکت هاي توريستي شهرها؛ برگزاري نمايشگاه هاي معرفي توانمندي در شهرها در زمينه اي فرهنگي، هنري، صنعتي، کشاورزي و علمي مي تواند جزو محورهاي خواهر خواندگي قزوين باشد.
وي در پيان خبر داد: با اعلام ميزباني شهر قزوين به عنوان برگزار کننده اجلاس شهرداران جاده ابريشم در سال 2016 با حضور شهرداران نزديک به 80 شهر دنيا از تمام حاضران در اين جمع براي ديدار از شهر قزوين دعوت مي کنم.
پايان پيام
 

 

تصاویر مرتبط