دوشنبه ۱۳۹۳/۰۴/۱۶

ظاهري، رئيس شوراي اسلامي شهر قزوين:

خروجي طرح‌هاي متعدد در شهر بايد متناسب با يکديگر باشند

طرح‌هاي مختلف توسعه شهري در کنار يکديگر و در تعامل با هم تدوين شوند تا خروجي‌ طرح‌ها با يکديگر در تضاد نباشند.

 

 

عباس ظاهري، رئيس شوراي اسلامي شهر قزوين گفت: طرح‌هاي مختلف توسعه شهري در کنار يکديگر و در تعامل با هم تدوين شوند تا خروجي‌ طرح‌ها با يکديگر در تضاد نباشند.  
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين؛ ظاهري در  جلسه "قزوين + 20" که با موضوع بررسي ترافيک شهر قزوين و با حضور اعضاي کميسيون ترافيک سازمان نظام مهندسي ساختمان استان قزوين و کارشناسان راهنمايي و رانندگي شهر قزوين برگزار شد، افزود: يکي از نگراني‌ها اين است که خروجي طرح‌هاي متعدد در شهر، متناسب و متناظر با يکديگر نباشند.
وي پيشنهاد داد: تدوين کننده طرح‌هاي مختلف در کنار يکديگر قرار بگيرند و در تعامل با هم، طرح ها را تهيه کنند تا خروجي هاي طرح‌ها، در تضاد با يکديگر نباشند.  
 
انتظارات واقع بينانه‌تر مطرح شود تا عملي کنيم
 
مسعود نصرتي، شهردار قزوين نيز در اين جلسه گفت: در موضوعات مصوب 20 گانه اين کار گروه، بيانيه سوم و اولويت سوم،ترافيک شهر بود.
وي افزود: در سال 88 و 89، يکي از آرمان‌هاي شهر قزوين اين بود که در شهر، طرح جامع ترافيک، مرکز کنترل ترافيک و پنج تقاطع غيرهمسطح داشته باشيم اما امروزه صحبت‌هاي که مي‌شود جنس آن‌ها با موضوعات و خواسته‌هاي گذشته متفاوت شده است.
نصرتي در اين کارگروه پيشنهاد داد: انتظارات را واقع بينانه‌تر مطرح کنيم تا بتوانيم آن‌ها را عملي کنيم.
وي اضافه کرد: به طور مثال 110 جلسه از سال 83 تا 90، درباره طرح جامع شهر با حضور کارشناسان برگزار شد و در سال 93، وزارت کشور (شورايعالي شهرسازي و معماري) اعلام کرد که طرح ايراد دارد و توجهي به خروجي اين 110 جلسه نشد.
اين مقام مسوول پيشنهاد کرد: تمايزي بين طرح جامع و طرح جامع ترافيک قائل شويد و اگر اعضا موافق باشند، تعويق زمان تصويب طرح در وزارت کشور را به مدت يک ماه درخواست کنيم و از نظرات اعضا در اين باره استفاده کنيم.
نصرتي بيان کرد: هميشه بايد توجه کرد که براي يک شهر 400 هزار نفري فکر کنيم و اعضا همه چيز را در کنار هم ببيند و نگرش سيستمي براي ارائه پيشنهادات حاکم شوند.
وي افزود: بايد گروه‌هاي مختلف و ذينفعان و ذي مدخلان مختلف با هم هم‌افزائي داشته باشند.
 
توسعه را نمي‌توان از شهر گرفت
 
در ادامه علي حسن ظاهري رئيس کارگروه " قزوين + 20" نيز گفت: ساماندهي فضائي شهر در حوزه حمل و نقل و فرهنگ و رفتار اجتماعي و شهروندي، شاكله اصلي برنامه ارائه شده در طرح ترافيک است.
وي افزود: توسعه را نمي‌توان از شهر گرفت و بايد تناسبي بين شهر قديم و توسعه جديد را با هنرمندي تعريف کنيم.
ظاهري بيان کرد: با بهره‌برداري از منطقه آزاد تجاري انزلي و راه آهن قزوين-رشت، شرايط جديدي به شهر تحميل خواهد شد که بايد آمادگي لازم را داشته باشيم.
 
آسيب پذيرترين افراد در شهر، دوچرخه سواران هستند
 
حکمت اله داودي، عضو شوراي اسلامي شهر قزوين نيز بيان کرد: به دو ويژگي خاص شهر شامل بافت‌هاي تاريخي و باغستان سنتي بايد توجه لازم در طرح جامع ترافيک شود.
وي وجود کارخانه‌هاي صنعتي را تهديد جدي براي شهر قزوين دانست و گفت: در طرح بايد اثرات کارخانه‌هاي صنعتي با نگاه ترافيكي و زيست محيطي ديده شود.
داودي اظهار کرد: در قزوين بيش از يکصد هزار خودرو وجود دارد که اين مهم مي‌طلبد شبکه بزرگراهي شمال و جنوب و نيز شرق و غرب متناسب داشته باشيم.
وي بيان کرد: در بخش مرکزي يک سري بناهاي تاريخي وجود دارد و به همين دليل نمي‌توانيم در اين بخش تقاطع احداث کنيم.
داودي ادامه داد: طرح‌هاي پياده‌راه‌ها بايد با تدبير و دقت نظر انجام شود و آثار اجتماعي آن کاملا مورد ملاحظه قرار گيرد.
وي گفت: اکنون آسيب پذيرترين افراد در شهر، دوچرخه سواران هستند که مسيرهاي دوچرخه بايد کاملا به صورت فيزيکي از مسير سواره جدا شود تا امنيت و ايمني آنها فراهم شده و باعث تشويق به گسترش استفاده از دوچرخه شود.
در ادامه مشاور طرح جامع ترافيک، گزارشي از طرح جامع ترافيک ارائه کرد و اعضاي جلسه در اين زمينه به بحث و گفتگو پرداختند.
پايان پيام
 
 
 
 

 

تصاویر مرتبط