دوشنبه ۱۳۹۳/۰۳/۲۶

مجابي، معاون شهردار قزوين مطرح کرد؛

ايجاد منابع پايدار در اولويت برنامه‌هاي شهرداري قزوين

دستيابي به منابع پايدار در اولويت برنامه‌هاي شهرداري قزوين قرار دارد.

 

سيد تقي مجابي، معاون اداري مالي شهرداري قزوين گفت: دستيابي به منابع پايدار در اولويت برنامه‌هاي شهرداري قزوين قرار دارد.
به گزارش روابط عمومي معاونت اداري مالي شهرداري قزوين؛ سيد تقي مجابي  با بيان  اقدامات انجام شده در خصوص   تحقق درآمدهاي  پايدار توسط شهرداري قزوين افزود: با افزايش جمعيت و مهاجرت به شهرها و مشکلات شهرنشيني که سبب افزايش حجم تقاضا براي خدمات شهري شده است واحدهاي شهرداري را با مشکلات مالي روبرو کرده است که لزوم دارا بودن درآمدهاي پايدار شهري را براي اداره شهرداريها بيش از پيش نشان مي دهد.
 وي افزود: شهرداري‌ها از نظر مالي به دولت متکي نبوده و عمده درآمد خود را از طريق صدور پروانه ساختماني و فروش تراکم در شهرها تأمين اعتبار مي کند که از درآمدهاي ناپايدار به شمار مي‌آيد.
مجابي ادامه داد: اين نوع درآمدها مقطعي است و استمرار ندارد و حتي با تغيير فصل بر درآمد شهرداري تأثيرگذار است.
اين مقام مسوول توضيح داد: به ويژه در سال‌هاي اخير بازار ساخت و ساز از رونق جالب توجهي برخوردار نبوده و اين معضل سبب شده است دستيابي به منابع پايدار در اولويت برنامه هاي شهرداري قرار گيرد تا شرايط کيفي شهر نيز در معرض خطر قرار نگيرد.
مجابي بيان کرد: شهرداري براي محقق شدن اين هدف اقدام به چاپ انبوه فيش‌هاي عوارض  نوسازي، و بهاي خدمات پسماند کرده است که به اين منظور فرهنگ سازي براي پرداخت به موقع اين عوارض در ميان مردم را دربرنامه هاي خود قرار داده است.
معاون اداري و مالي شهرداري قزوين ادامه داد: با توجه به بند 174برنامه پنجم توسعه درخصوص دريافت عوارض بهره برداري و در جهت نيل و دستيابي به درآمدهاي پايدار، شهرداري قزوين در نظر دارد ضمن برنامه ريزي در اين خصوص، اقدامات لازم را در اين زمينه به مرحله اجراء در آورد.
مجابي افزود: ايجاد درآمدهاي پايدار نياز به رويکرد جديد نسبت به امور دارد که بازنگري و اصلاح قوانين شهرداري ها با توجه به قدمت آنها براي افزايش قدرت شهرداري ها از آن جمله است و در همين راستا مذاکرات، مکاتبات و پيگيري هاي مکرري با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي اصلاح قوانين،مصوبات، لوايح و طرح هاي ارائه شده در مجلس صورت گرفته است.
معاون اداري مالي شهرداري با بيان اينکه حوزه مالي شهرداري با مشکلات بسياري مواجه است، اظهار کرد: يکي از مشکلاتي که شهردار همواره با آن روبروست عدم وصول مطالبات از دولت مي باشد.
وي افزود: علي رغم مکاتباب بسيار با سازمان مسکن و شهر سازي هنوز موفق به  وصول مطالبات خود نشده ايم .
مجابي با بيان اينکه يکي از موانع اصلي شهرداري در کسب درآمد عدم آشنايي مردم با مقوله پرداخت عوارض است، اظهار کرد: دريافت عوارض يكي از مهمترين کدهاي درآمدي شهرداري ها محسوب مي شود كه در صورت عدم همكاري و مشاركت شهروندان در اين بخش، اين سازمان با مشكلات عديده اي در ارائه خدمات مطلوب به شهروندان مواجه خواهد شد.
وي افزود: ايجاد زير ساخت هاي مناسب به منظور اصلاح و توسعه معابر، بهبود محيط شهري، ايجاد فضاهاي تفريحي، اجتماعي و زيباسازي مبلمان شهري و تامين ساير نياز شهروندان جهت دستيابي به محيطي سالم تنها با مشاركت و همكاري همه شهروندان محقق خواهد شد
معاون اداري و مالي شهرداري ضمن بر شمردن مشکلات شهرداري افزود: مشکلاتي که همواره با آن مواجهيم شامل عدم آشنايي مردم در مورد بعضي از عوارض ها ،عدم اختصاص کامل اعتبارات قانوني مانند قانون جرايم رانندگي وتخفيفات اعمال شده در بافت فرسوده مي باشد
وي با بيان اينکه بين ارائه خدمات به شهروندان و درآمد شهرداري رابطه اي دوسويه وجود دارد، اظهار کرد: براي حل اين معظل؛ اقدمات فراواني صورت گرفته است از جمله آن تخصيص هديه خوش حسابي به موديان خوش حساب و فرهنگ سازي در رسانه هاي مختلف است.
اين مقام مسوول گفت: مشکل بزرگتري که وجود دارد بروز نبودن بعضي از قوانين از جمله قانون شهرداري ها مي باشد، همان طور که در بحث هاي قبلي گفته شد مکاتباتي با نمايندگان در مجلس شوراي اسلامي انجام شده است که اميدواريم با برطرف شدن اين موانع بتوانيم  خدمات ارزنده اي به شهروندان ارائه کنيم.
وي در پايان ضمن اينکه از شهروندان خواست تا همکاري و مشارکت لازم را با شهرداري داشته باشند خاتمه داد: اميدواريم با اقدامات صورت گرفته خدمات ارزنده و مطلوبي به شهروندان ارائه دهيم.
پايان پيام
 

 

تصاویر مرتبط