دوشنبه ۱۳۹۳/۰۳/۲۶

نصرتي، شهردار قزوين:

مطب پزشکان بايد به صورت متعادل در شهر قزوين مستقر شوند

شهرداري قزوين آمادگي همکاري با جامعه پزشکي دارد تا مطب پزشکان به صورت متناسب و متعادل در شهر قزوين پراکنده و مستقر شوند.

 

 مسعود نصرتي، شهردار قزوين گفت: شهرداري قزوين آمادگي همکاري با جامعه پزشکي دارد تا مطب پزشکان به صورت متناسب و متعادل در شهر قزوين پراکنده و مستقر شوند.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين؛ مسعود نصرتي در سومين جلسه دوره پنجم كارگروه"قزوين +20" که از جامعه پزشکي براي تبادل نظر دعوت شده بودند، افزود: تمرکز مطب پزشکان در سه محور مرکز شهر براي پزشکان، مديريت شهري و مردم ايجاد مشکل کرده است که با طرح هاي بالادست توسعه شهري نيز مغايرت دارد.
 وي بيان کرد: در راستاي سلامت شهر و جامعه پزشكي اين آمادگي وجود دارد تا برنامه ريزي صورت گيرد که پزشکان به صورت متناسب و متعادل در سطح شهر پراکنده و مستقر شوند.
نصرتي همچنين خطاب به مدعوين گفت: مديريت شهري قزوين آمادگي دارد در بخش سلامت با نگاه سرمايه گذاري با جامعه پزشکي تبادل نظر و وارد مذاکره شود.
وي پيشنهاد داد: در زمينه سرمايه گذاري در بخش سلامت جلساتي برگزار شود و به اين موضوع به صورت دقيق‌تر پرداخته شود.
نصرتي تركيب اعضاء کارگروه "قزوين +20" در دوره پنجم را کامل‌تر و جامعه‌تر از دوره هاي قبل دانست و گفت: هدف از دعوت قشرهاي مختلف در اين جلسات اين است که مدعوين مطلع شوند که يک مجموعه ( NGO) از فرهيختگان شهر به مديريت شهري کمک کرده و توليد ايده و فکر مي‌کنند و به گروه‌هاي تصميم گير در تصميم سازي‌ها ياري مي‌رسانند.
وي اظهار کرد: اين مجموعه منتظر نظرات مشورتي از مدعوين است تا انتظارات صنف خود را از مديريت شهري به صورت مکتوب ارائه کنند تا مورد رسيدگي و توجه قرار گيرد.
اهميت جايگاه مديريت شهري در حوزه سلامت
در ادامه دکتر شلويري از مدعوين جامعه پزشکي در اين جلسه ضمن تشکر از مديريت کلان شهرداري که ايده هاي سلامت محور را در دستور جلسات کارگروه قرار داده‌اند، افزود: حضور حداکثري مدعوين پزشک در اين جلسه،بيانگر اهميت جايگاه مديريت شهري در حوزه سلامت مي‌باشد.
وي ادامه داد: دنيا از رويكرد درمان محور به سمت ديدگاه‌هاي سلامت محور حرکت مي کند و تحقق سلامت جامعه در گروه فعاليت بيش از 20 وزارت‌خانه مي‌باشد.
شلويري بيان کرد: جامعه پزشکي قزوين از مكان استقرار کنوني مطب‌ها به شدت دچار مشکل است و ما نيز موافق پراکنده شدن در ساختمان‌هاي پزشکاني كه به صورت متناسب در شهر استقرار يافته باشند هستيم.
وي ادامه داد: يکي از مشکلات اين است که ساختمان پزشکان را،انبوه سازان مي سازند و يقينا نيازهاي اين کاربري و خدمات متناسب آن را رعايت و مهيا نمي‌کنند و مطلوب خواهد بود هنگام دادن مجوز ساخت ساختمان پزشکان، شهرداري استاندارهاي لازم را ابلاغ کند و يا ساخت آن را به جامعه پزشکي بسپارد.
شلويري گفت: در حال حاضر پزشکان در قزوين متمرکز شده و در سطح استان،به طور متناسب پراکنده نشده اند و بيماران استان براي يک سرماخوردگي ساده نيز به قزوين مراجعه مي کنند که استمرار اين وضعيت مشکلات زيادي براي پزشکان،مديريت شهري و شهر ايجاد مي‌کند.
آماده همکاري براي ساماندهي پسماندهاي بيمارستان
در ادامه نيزي دکتر عبادي ضمن تشکر از فرصت در اختياز نهاده شده جهت حضور پزشکان در اين جمع، يکي از زيرساخت هاي اصلي گردشگري را جامعيت سلامت در استان عنوان و بيان کرد: پيشنهاد مي‌شود از صنوف مختلف،گروه مشاورين براي شهردار تشكيل شود تا در موضوعات مرتبط،به شهردار مشاوره دهند.
وي افزود: در بيمارستان پاستور،يکي از بهترين مراکز زنان و زايمان ايران مستقر شده ولي شرايط محيطي اطراف بيمارستان آلوده بوده كه بهره برداري حداكثري از اين مركز را با چالش جدي مواجه کرده است و درخواست رسيدگي شود.
وي در خصوص پسماندهاي بيمارستاني گفت:جامعه پزشکي آماده همکاري همه جانبه در اين خصوص دارد.
کميته بهداشت و درمان در مديريت شهري
دکتر اسماعيل زاده از مدعوين نيز در اين جلسه گفت: اکنون اگر بخواهيم بيمارستان در حومه شهر بسازيم، امتياز چنداني داده نميشود و اگر بيمارستان در درون شهر باشد، باريک و تنگ بوده و مشکلات عديده هم براي بيماران و كادر پزشكي و هم مشکلات ترافيکي خواهد داشت.
وي گفت: لازم است زمين هاي مناسب، امکانات، تسهيلات و امتيازات لازم به جامعه پزشکي داده شود تا در اطراف شهر بيمارستان هاي استاندارد با فضاهاي کافي و امکانات مطلوب براي بيماران، عيادت کنندگان و جامعه پزشکي ايجاد و مستقر کند.
وي بيان کرد: پيشنهاد مي‌شود مديريت شهري کميته بهداشت و درمان داشته باشيد و با نظام پزشکي در تعامل و ارتباط مستمر باشد.
تشکيل کميته آموزش و پژوهش
دکتر حميصي هم از مدعوين نيز با تبريک اعياد شعبانيه گفت: اگر مديريت شهري،هماهنگ با NGO ها و مراکز سلامت باشد، نتايج مطلوبي خواهد داشت و پيشنهاد مي شود تشكيل کميته سلامت، پررنگ و فعال در دستور كار كارگروه قرار گيرد.
وي گفت: پيشنهاد ميشود کميته آموزش و پژوهش نيز در ساختار کارگروه ديده شود.
دکتر رجبي نيز در اين جلسه بيان کرد: پيشنهاد مي‌شود در راستاي ارتقاء سرانه ها و استاندارد هاي سلامت و بهداشت و درمان در شهر، موضوع احداث بيمارستان اصلي 550 تختخوابي قزوين که پروژه‌اش متوقف شده است در دستور كار قرار گيرد.
وي بيان کرد: براي طرح پزشک خانواده نياز به مراکز سلامت پراکنده در شهر خواهيم داشت.
دکتر مدرسي هم گفت: از جامعه پزشکي در طرح هاي ارتقاء حوزه سلامت مديريت شهري حضور داشته باشند و به نظافت سطل‌هاي زباله توجه جدي شود.
وي گفت: توجه لازم به زيبائي مراکز درماني جهت كمك به بهبود بيماران، مي تواند مطلوب باشد.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط