یکشنبه ۱۳۹۰/۰۳/۰۸

حميد خضيرجاسم، معاون شهردارکربلا:

آينده خوبي را براي شهر قزوين پيش بيني مي كنم

برنامه هاي گسترده اي توسط شهرداري قزوين و سازمان هاي وابسته براي توسعه همه جانبه شهري در نظر گرفته شده، بنابراين آينده خوبي را براي اين شهر پيش بيني مي كنم.

 

مقدمه
 مهندس حميد خضير جاسم، معاون شهردار کربلا 34 ساله متولد شهر كربلاي معلي که در سال 2001 از دانشگاه بابل عراق در رشته مهندسي مکانيک فارغ التحصيل شده، از 6 سال پيش معاون شهردارکربلا است. گفتگو با اين مرد بلند قامت و ساده پوش كه بهمراه هشت مدير ارشد شهرداري كربلا براي گذرانيدن دوره آموزشي به شهر قزوين آمده بودند با اعتماد به نفس و با دقت به سوالات پاسخ مي داد، برايم جالب بود ،اما آنجا که پاي صحبت از امام حسين (ع)و حضرت عباس(ع) به ميان مي آمد برق چشمانشان و طرز بيانش مملو از احساس مي شد.
مصاحبه با مهندس حميد جاسم با حضور سيد محمد ضيا مهاجري به عنوان مترجم درمجموعه تاريخي سراي سعدالسلطنه صورت گرفت.(گفتگو از فرهاد رشوند)
------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
تاکنون چندبار به كشور ايران آمده ايد و به چه شهرهايي سفر کرده ايد و كدام سفرتان كاري و آموزشي بوده است؟
هشت بار به ايران آمده ام و به شهرهاي مشهد، قم، اصفهان، مهران، ايلام، کرمانشاه و تهران سفرکرده ام. يك بار سفر به مشهد و اين باربه قزوين با هدف کاري بوده است.
 
با توجه به اينکه حدود يك هفته در قزوين حضور داشتيد و از مکان هاي مختلفي به لحاظ تاريخي و عمران شهري بازديد کرديد، قزوين را در مقايسه با شهرهاي ديگر ايران كه رفته ايد، از نظر عمران شهري چگونه ارزيابي مي کنيد؟
من براي اولين بار به شهر قزوين آمده ام و مطالعات و شناخت قبلي درخصوص قزوين چه به لحاظ تاريخي و عمران شهري نداشتم، البته كلان شهرهايي نظير تهران، مشهد و اصفهان از نظر وسعت و نحوه اجراي پروژه هاي عمراني به مراتب جلوتر از شهر قزوين هستند، آن هم به اين دليل است که برنامه هاي عمراني و توسعه شهري خود را زودتر شروع کرده اند؛ در عين حال در اين چند روز حضور در قزوين برايم مشخص شد، برنامه هاي گسترده اي توسط شهرداري قزوين و سازمان هاي وابسته و ديگر نهادها براي توسعه همه جانبه شهري و رفاه مردم در نظر گرفته شده، بنابراين آينده خوبي را براي اين شهر به لحاظ توسعه و پيشرفت در آينده نزديك پيش بيني مي كنم.
 
دراين سفر كاري به قزوين و حضور در سازمانها و معاونت هاي مختلف شهرداري و سازمان نظام مهندسي ساختمان با چه مسائلي آشنا شديد و چه آموزش هايي ديديد؟
با حضور در تالار مردم شوراي اسلامي شهر قزوين با نحوه کار شوراهاي شهر در ايران و رابطه آن با مديريت شهرداري و ديگر نهادهاي شهري آشنا شديم، ديدار با استاندار و معاون عمراني وي و علاقه ايشان براي ادامه و تعميق همکاري آموزشي و ... نيز جالب بود.
 کلاس آموزشي فضاي سبز در سازمان پارک ها به ويژه بوستان زيباي باراجين، آشنايي با نحوه آبياري، توليد و روکش آسفالت، ترميم ترانشه ها در كارخانه آسفالت ،نحوه فعاليت و امداد رساني آتشنشانان قزويني و تعداد مراكز آتش نشاني، تجهيزات و استانداردها و زمان رسيدن به محل حادثه و اطفاء هر نوع آتش سوزي، عمليات امداد ونجات محبوس شدن افراد زير آوار، داخل آسانسور يا خودرو ، سقوط درختان ، سقوط در چاه ، کانال آب ، گازگرفتگي ، حوادث ناشي از وسايل و لوازم خانگي ، ريزش چاه ، تصادفات جاده اي ، بازديد از پروژه هاي مسکن مهر در شهر جديد مهرگان در شمال اتوبان قزوين– تهران و آشنايي با نحوه مديريت و تكنولوژي ساخت آن ، و آشنايي با فعاليت هاي نظام مهندسي ساختمان و نظارت بركنترل نقشه ، سازه ، صدور پروانه ، افزايش سطح كيفي تاسيسات ساختماني ، اجراي مقرارات ملي ساختمان در پروژه هاي ساختماني، دوره آموزشي مديريت پسماندهاي شهري و بيمارستاني و صنعتي، بازديد از ايستگاه هاي شهري جمع آوري زباله به ويژه مرکز دفن و بازيافت بهداشتي زباله در روستاي محمد آباد، بازديد از آرامستان هاي شهر و نحوه واگذاري قبور به شهروندان و غسالخانه مكانيزه، بازديد از ديگر پروژه هاي عمراني شهر نظير پلهاي غير همسطح نادري و عمران و ساختمان اصلي شهرداري ، شركت در دوره آموزشي حمل ونقل و ترافيک در حوزه معاونت ترافيک شهرداري، بازديد از طرح ها و پروژه هاي تاکسيراني، اتوبوسراني و پايانه هاي مسافربري آزادگان به ويژه مرکز معاينه فني خودروها و....صورت گرفت که از نظرات، ديدگاه ها و بيان کارشناسان بهره برديم، به نظرم اين برنامه ها بسيار مفيد و عالي بود و همه اعضاي گروه از اين آموزشها استفاده کرديم.
 
در سفرکاري كه در گذشته به شهر مشهد داشتيد با چه موضوعات شهري آشنا شديد؟
سفر به شهر مشهد در پي دعوت از مديران ارشد شهرداري هاي شهرهاي بزرگ آسيايي براي حضور در همايش شهرسازي بود که درخصوص مباحث شهرسازي، موضوعات مختلفي مطرح شد كه با آموزشهاي دوره قزوين کاملاً متفاوت بود.
 
کشورهاي مختلف نظير کره جنوبي، امارات و ... جهت بازسازي شهرهاي عراق به ويژه کربلا سرمايه گذاري هاي كلاني کرده اند، شما از کشور ايران به ويژه مديريت شهري قزوين چه انتظاري داريد ؟
شهرمقدس کربلا با توجه به وجود بارگاه ملکوتي امام حسين (ع) و حضرت عباس (ع ) براي همه شيعيان ارزشمند است، بنابراين پيشرفت و توسعه اين شهر مايه مباهات همه جهان اسلام خواهد بود. لازم به ذكر است در جلسه استاندار و شهردار قزوين با استاندار کربلا در زمان برپايي نمايشگاه توانمندي هاي استان قزوين در استان كربلا بر توسعه همکاري متقابل تاکيد فراوان شد و برگزاري دوره آموزشي براي مديران شهرداري کربلا در شهرداري قزوين به عنوان گام اول، سرآغازي براي ادامه همکاري همه جانبه خواهد بود.
 
در خصوص سرمايه گذاري ايران در شهرهاي مقدسه عراق نظرتان رابيان كنيد؟
بهتر است بدانيد قانون فعلي سرمايه گذاري خارجي عراق براي فعاليت سرمايه گذاران بسيار دست و پاگير و داراي تناقض هاي جدي است، درحال حاضر دولت و مجلس عراق به دنبال تدوين قانون جديد سرمايه گذاري در عراق هستند و درصورت تدوين آن، مطمئنا ًزمينه هاي سرمايه گذاري ايران و ديگر کشورهاي اسلامي و حتي سازمان هاي دولتي و غير دولتي در عراق و شهرهاي مقدسه بيشتر فراهم مي شود .
 
سوالي که برايم مطرح است، چرا اکثر مديران شهرداري کربلا به ويژه خود شما که دراين خصوص دوره آموزشي حضورداريد، بسيار جوانيد ؟
بعد از سقوط صدام و حزب بعث، تمام محيط هاي اداري عراق به ويژه شهرداري ها از حضور نيروهاي وابسته به حزب بعث پاکسازي شد و نيروهاي جوان، کارشناس،خوش ذوق و با انرژي زياد،سكان مديريت اجرايي شهرها را بدست گرفتند تا انشاءا... شهرهايي آباد و پيشرفته بسازند.
 
از نظر بسياري از زائران ايراني، شهرکربلا از نظافتي که درشأن آن شهر است ،برخودار نيست، چرا؟
من با نظر شما موافق نيستم، مديران جوان شهرداري کربلا در اين 8 سال بعد از سقوط صدام وحزب بعث، تجربه هاي خوبي در ارايه خدمات شهري به ويژه در نظافت به زائران و مردم کربلا بدست آورده اند و شهرداري كربلا با برنامه ريزي دقيق ،داخل شهر کربلا را به نواحي مختلف و کوچک تقسيم کرده است و براي راحتي زائران و شهروندان،هنگام نيمه شب به نظافت و شتشوي معابرو خيابان ها اقدام مي کنند كه در نظر خواهي از زائران مشخص شده آنان از اين خدمات راضي بوده اند.
در زمان رژيم بعث به علت وجود نظام پليسي، تعداد زائر محدودي در شهرهاي مقدسه عراق حضورداشتند، ولي با رفتن آنها، زمينه حضور زائران فراواني از کشورهاي ديگر به ويژه ايران در شهرهاي مقدسه عراق فراهم شد، به طوري که در سال هاي اخير سالانه 50 ميليون زائر در شهرهاي مقدسه عراق حضور پيدا مي کنند و با حضور 600هزار نفر جمعيت شهر كربلا ارايه خدمات به اين همه زائر، واقعاَ مشکل است، ولي مديران و كاركنان شهرداري اين شهرها براي ارايه خدمات به زائران و مردم شبانه روز تلاش مي کنند.
 
نظرتان درخصوص بردارخواندگي شهرهاي کربلا و قزوين چيست ؟
صحبت هايي ميان استانداران کربلا و قزوين در خصوص بردارخواندگي مطرح شده است، ولي من اطلاعات دقيقي درخصوص کم و کيف موضوع ندارم.
 
به توجه به حضور در شهرداري قزوين و آشنايي نسبي با فعاليت شهرداري ها در ايران ،حيطه اختيارات و وظايف شهرداري کربلا با شهرداري قزوين چقدر تفاوت دارد ؟
تفاوت ها زياد است، بعداز جنگ، ايران به شهرداري ها استقلال زيادي براي کسب درآمد داده و حيطه اختيارشان در حال حاضر نسبت به شهرداري هاي عراق زياد است؛ مجموعه هاي زيادي درخصوص عمران شهري، حمل و نقل، اتوبوسراني ، مرکز معاينه فني خودروها، فضاي سبز و ... در اختيار دارند كه شهرداري عراق و کربلا اختيارات محدودي داشته و روش اداره امور شهرها نيز درايران و عراق فرق اساسي دارد .
 
چقدر به عنوان معاون شهردار در شهرداري کربلا کار مي کنيد ؟
 ما در شهرداري کربلا، عاشق خدمت رساني به زائران امام حسين (ع) و حضرت عباس (ع) هستيم، باتوجه به حقوق اندکي که مي گيريم، شبانه روز خود را وقف زائران کرده ايم و برخي شب ها، ايام عزداري، تولد و روزهاي خاص ، 24 ساعت هم کار مي کنيم بدون اينکه احساس خستگي کنيم .
 
ازدواج كردي و فرزند داري؟
بله در سال 2002 ازدواج كردم و هم اكنون دو فرزند دارم، پسرم به نام محمد کلاس اول ابتدايي و دخترم فدک زهرا 3 ساله است.
درخانه، شما شهرداريد يا همسرتان ؟
من هم درخانه معاونم، هم در شهرداري!
 
بهترين خاطره ات از حضور در قزوين مربوط به کجاست؟
مردم قزوين بسيار بزرگوار، بزرگ منش و محبان واقعي اهل بيت هستند. من موقعي که در بقعه چهار انبياء (ع) قزوين بودم يکي ازمردم قزوين وقتي فهميد ما از شهر كربلا آمده ايم، اصرارکرد که به خانه اشان بروم و مهمان او باشم؛ حتي برخورد هيات امنا و نمازگزاران امامزاده علي (ع) نيز با ما بسيار شوق انگيز بود كه وصفش برايم مشكل است.
 
بر روي سينه شما پلاک طلايي است که نام" علي بن الموسي الرضا " برروي آن حک شده، با توجه به اينكه شما متولد كربلا هستيد انتظار بود نشان منسوب به امام حسين يا حضرت عباس داشته باشي؛ دليل چيست ؟
سوال جالبي بود، ما در سفر به شهر مشهد به صورت گروهي به سمت حرم امام رضا(ع) براي زيارت رفتيم، ولي من بايد قبلاً بليت پروازم را تاييد مي کردم، با يکي از مديران شهرداري مشهد به آژانس مسافرتي رفتيم کارمان طول کشيد، موقعي که برگشتيم همه از زيارت برگشته بودند و من نتوانستم در اين زيارت حضور داشته باشم، دلم بدجوري شکست، اما يکي از کارشناسان شهرداري که همراهم بود، اين نشان منقش به اسم امام رضا (ع)را به من داد و من هميشه به ياد زيارت امام رضا هستم، حتي درکربلا نيز اين نشان روي لباسم است. سعي مي کنم هر سال به پابوسي امام رضا(ع) بيايم و و نذر كرده ام، اگر خداوند فرزند پسري به من دهد ، نامش را رضا بگذارم.
 
در پايان اگر صحبتي مانده بفرماييد؟
 در پايان ازمديران شهرداري قزوين به ويژه مهندس نصرتي و ديگر همکارانشان براي فراهم كردن اين سفر کاري و اين که در طول اين چند روز همراه ما بودند و بعضاً در طي شبانه روز از وقت زندگي شان زدند و برايمان گذاشتند تشکر مي کنم.
 
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط