سه‌شنبه ۱۳۹۲/۱۰/۱۷

مجابي؛ معاون اداري و مالي شهرداري قزوين:

مديريت شهري براي كسب درآمد پايدار نيازمند حمايت دولت است

مديريت شهري مي‌تواند با سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف درآمد پايدار كسب كند اما در اين زمينه نياز به منابع اوليه و حمايت دولت دارد.

 

معاون اداري و مالي شهرداري قزوين گفت: مديريت شهري قزوين مي‌تواند با سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف كسب درآمد پايدار كند اما نياز به منابع اوليه و حمايت دولت در اين زمينه دارد.
به گزارش روابط عمومي معاونت اداري و مالي شهرداري قزوين؛ سيد تقي مجابي افزود: تمام افرادي که علاقمند به سرمايه‌گذاري هستند مي‌توانند با مراجعه به شهرداري و مشاهده بسته‌هاي مورد نظر در صورت تمايل به صورت مشارکتي نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کنند.
مجابي ورود بخش خصوصي به امر ساخت و ساز و ايجاد پروژه‌هاي عمراني را يکي از اولويت‌هاي شهرداري قزوين اعلام کرد و گفت: سيستم مديريت شهرداري قزوين فرصت قابل توجهي از زمان در اختيار خود را به ورود به بخش خصوصي براي امر ساخت و ساز و ايجاد پروژه‌هاي عمراني اختصاص داده است.
وي افزود: برگزاري جلسه ماهانه با حضور معاونان، شهرداران مناطق، مديرعامل سازمان ها و جمعي از سرمايه‌گذاران و همچنين تشکيل هر هفته نشست اختصاصي با سرمايه‌گذاران به منظور برطرف‌کردن مشکل آنها بيانگر اهميت موضوع سرمايه‌گذاري و ورود بخش خصوصي به اين حوزه است.
وي با بيان اينکه بخش قابل توجهي از اين پروژه‌ها به صورت شبانه‌روزي مشغول به کار هستند، اضافه کرد: انتظار مي‌رود تعدادي از پروژه‌هاي زيربنايي و تاثيرگذار شامل پل و تقاطع غيرهمسطح به بهره‌برداري برسد.
معاون اداري و مالي شهرداري قزوين در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به بحث خودکفايي شهرداري‌ها و بي‌نياز شدن آن‌ها از دولت در برنامه‌هاي اول تا چهارم توسعه گفت: در حال حاضر سهم دولت در تأمين بودجه‌ي شهرداري‌ها حدود 5/1 درصد است و در دنيا اين عقيده وجود دارد که هزينه‌ي خدماتي که شهرداري‌ها ارائه مي‌دهند بايد از سکنه‌ي شهر و استفاده کنندگان از خدمات وصول کنند اما در کشور ما در شناخت افراد و حتي سازمان‌هاي دولتي از سازمان‌هاي محلي(شهرداري‌ها) اين تصور اشتباه وجود دارد که شهرداري را سازماني دولتي مي‌دانند که مانند آن‌ها از اعتبارات دولت برخوردار است.
وي افزود: اين امر باعث شده تا از عوارض معاف شوند يا تخفيف‌هاي ويژه دريافت دارند و متأسفانه اکثر شهرداري‌هاي کشور درآمد کافي براي اداره‌ي شهرشان ندارند.
وي نيز با بيان اينكه زندگي شهري رو به تحول است و هر روز با مسائل جديدي در شهر روبه‌رو هستيم، اضافه كرد: بيش از 70درصد جمعيت امروز در مجموعه‌هاي شهري زندگي مي‌كنند و از آنجايي كه شهرها، مركز عمده فعاليت‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي هستند، هر روز مسائل‌شان پيچيده مي‌شود.
اين مقام مسوول بيان کرد: اين گستردگي در حال حاضر عمق بيشتري پيدا كرده است، در حالي كه همين 10 سال قبل تا اين ميزان نبود، از اين رو كانون‌هاي شهري داراي اهميت فوق‌العاده‌اي هستند و هر نارسايي و چالشي در اين فضا باشد در واقع حساس‌ترين قسمت جامعه را درگير مي‌كند.
مجابي با اشاره به اينكه پاسخگويي به توقعات شهروندان منابع مالي مي‌خواهد، افزود: اين مردم هستند كه بايد هزينه‌هاي زندگي شهري را بپردازند، اما تا به حال كسي اين هزينه‌ها را دقيقاً محاسبه نكرده تا با فاصله منطقي و براساس يك نظام معين آن را براي شهروندان تفهيم كند، در اين صورت است كه هر شهروندي به اندازه خود در اين هزينه‌ها سهيم مي‌شود.
وي توضيح داد: اينكه بخشي از منابع ملي بدون محدوديت در دسترس باشد، با هدفمندي يارانه‌ها تا حدي كاهش يافت اما مردم همچنان عادت كرده‌اند كه حتي با افزايش هزينه‌ها، سرمايه ملي در قالب خدمات شهروندي در اختيارشان باشد، در حالي كه جا دارد در مقابل اين منابع، خود مردم هزينه‌ها را تا حدي تقبل كنند. نمي‌توان زندگي شهرنشيني را رايگان خواست. زندگي ارزان با رفاه بالاتر باعث شده است مردم به راحتي به سوي شهرها بيايند.
معاون اداري و مالي شهرداري قزوين در ادامه افزود: سهم شهروندان در تامين هزينه هاي خدمات عمومي و شهري، نوسازي، پسماند و آتش نشاني از شهروندان اخذ مي‌شود.
وي گفت: متاسفانه تاکنون سهم شهروندان و سهم دولت بصورت کلي و متناسب با بودجه سالانه و برنامه پنجساله شهرداري ها آنگونه که بايد، مشخص نگرديده است و شهرداري قزوين با توجه به وظيفه خود در راستاي خدمت رساني به شهروندان براي هر شهروند در 9 ماهه سال 1392 مبلغ549هزار و 259 تومان هزينه کرده اين در حالي است که هر شهروند حدود12هزار و 236 تومان بابت عوارض نوسازي، پسماند و آتش نشاني پرداختي داشته است.
وي گفت: لذا ضروري است با لحاظ کردن سياست هاي لازم با توجه با قوانين مذکور اين مبالغ به هم نزديکتر گردد تا شهرداري ها بتوانند خدمات بيشتري به شهروندان ارائه کنند و طي پيگيري‌هاي بعمل آمده توسط شهرداري‌ها موضوع ضمانت اجرايي براي وصول بهاي خدمات شهرداري ها در مجلس به تصويب رسيده و در شوراي نگهبان در حال بررسي است.
مجابي در پايان تصريح کرد: متأسفانه بحث درآمد و درآمدزايي شهرداري‌ها مشکلي است که اکثر شهرداري‌هاي کشور و شهرداري‌هاي استان قزوين و به تبع آن شهرداري قزوين با آن دست و پنجه نرم مي‌کند. اين واقعيتي بديهي است که اداره‌ي مطلوب شهر و ارائه‌ي خدمات متناسب و کنترل و هدايت پروژه‌هاي عمراني، علاوه بر اعمال مديريت صحيح مستلزم درآمدهاي کافي است، لذا شهرداري‌ها به عنوان سازمان‌هاي محلي جهت انجام وظايف خود مي‌بايست از امکانات و درآمدهاي مالي مناسب برخوردار باشند.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط