دوشنبه ۱۳۹۲/۱۰/۱۶

صالحي، کارشناس سازمان ترافيک شهرداري قزوين:

160هزار کارت پارک مکانيزه در قزوين توزيع شد

ارزش واقعي توقف در حاشيه خيابان چندين برابر بيشتر از مبلغي است که در حال حاضر از شهروندان دريافت مي شود.

 

به گزارش روابط عمومي سازمان حمل و نقل وترافيک شهرداري قزوين، سپيده صالحي افزود: اجراي طرح کارت پارک مکانيزه از سال 89 در معابر هسته مرکزي شهر در قزوين آغاز شده است. 
وي ادامه داد: پرهزينه ترين بخش سيستم کارت هاي الکترونيکي مورد استفاده شهروندان مي باشد که با توجه به وارداتي بودن آن، قيمت خريد هر کارت 15 هزار ريال است و قيمت تمام شده آن با هزينه فرمت، چاپ و چسب براي نصب بر روي شيشه خودرو به 20 هزار ريال افزايش مي يابد، در حاليکه به دليل در نظر گرفتن يارانه از سوي شهرداري قزوين براي مالکان خودروها، هر کارت فقط به قيمت چهار هزار ريال در اختيار شهروندان قرار مي گيرد.
صالحي افزود: براساس آمارهاي استخراج شده از سيستم نرم افزاري، از ابتداي اجراي طرح با توزيع حدود 160 هزار کارت پارک مکانيزه در سطح شهر دو ميليارد و 560 ميليون ريال يارانه از سوي شهرداري به شهروندان پرداخت شده است با توجه به اينکه پارکينگ هاي حاشيه اي امکان پارک وسيله نقليه در نزديکترين فاصله ممکن از مقصد را براي رانندگان فراهم مي کنند، مطلوب ترين نوع پارکينگ به شمار مي روند.
وي اضافه کرد: تقاضاي توقف در حاشيه معابر به اندازه اي افزايش يافته که عرضه موجود پاسخگوي آن نيست به گونه اي که در برخي از محدوده هاي شهر قزوين با کمبود فضاي پارک حاشيه اي روبرو هستيم.
اين مسئول ادامه داد: کمبود فضاي لازم براي پارک حاشيه اي در هسته مرکزي شهر که از يک سو عمدتا بافت فشرده با کاربري هاي تجاري است و از سوي ديگر عرض معابر در اين محدوده ها کم است، نمود بيشتري دارد.
مسئول کارت پارک سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين عنوان کرد: در بسياري از موارد نيز علي رغم وجود پارکينگ هاي غيرحاشيه اي، خودروها مسافت هاي طولاني را در جستجوي پارک حاشيه اي طي مي کنند که خود اين امر نيز موجب بروز مشکلاتي از قبيل تراکم ترافيک در سطح شهر مي شود.
صالحي با اشاره به روند افزايشي تقاضاي پارک حاشيه اي در سطح شهر تصريح کرد:  طبق مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيک مجموعه شهري قزوين با ادامه روند فعلي، ميزان تقاضاي ساعت اوج پارک حاشيه اي در معابر شهر قزوين در سال هاي 1395 و 1405 به ترتيب درحدود 45 و 105 درصد افزايش مي يابد.
وي افزود: بنابراين کاهش استفاده از سواري شخصي در محدوده مرکزي شهر، کاهش زمان سفر،کاهش نشر آلاينده هاي هوا و اعمال محدوديت در پارکينگ هاي حاشيه اي از مهمترين راهکارها براي مديريت صحيح عرضه و تقاضاي پارکينگ ها به شمار مي رود.
اين مسئول بيان کرد: درصورت عدم مديريت صحيح عرضه و تقاضاي پارکينگ، علاوه بر ايجاد مشکلاتي از جمله تراکم شديد در معابر مرکزي شهر، افزايش زمان سفر و ... آلودگي هاي زيست محيطي بحراني تر مي شود.
مسئول طرح کارت پارک سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين قيمت گذاري پارکينگ ها از جمله ابزارهاي مديريتي براي کاهش مطلوبيت استفاده از سواري شخصي براي سفر به محدوده مرکزي شهربه شمار مي رود.
صالحي با اشاره به اين که يکي از مهم ترين اهداف قيمت گذاري فضاهاي پارک، تغيير الگوي سفر و از جمله تغيير وسيله سفر است، اظهار کرد: افزايش قيمت فضاهاي پارک، کاهش تقاضاي سفر با سواري شخصي و در نتيجه کاهش تقاضاي پارک را به همراه دارد.
وي افزود: بنابراين ارزش گذاري بر پاركينگ حاشيه خيابان ها باعث انصراف بعضي شهروندان از آوردن وسيله نقليه به مركز شهر و رونق سيستم حمل و نقل عمومي مي شود .
اين مسئول اضافه کرد: با اجراي طرح كارت پارك از پر شدن فضاي پارك در ساعات اوليه روز تا پايان آن و سرگرداني ديگر رانندگان كه به دنبال فضاي پارك هستند و پارك هاي دوبله تا حدودي کاهش مي يابد.
مسئول طرح کارت پارک سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين ابراز کرد: در محاسبه قيمت پارک حاشيه اي بايد هزينه زمين، هزينه ساخت راه و هزينه پرسنل کنترل کننده و تجهيزات مورد استفاده را در نظر گرفت که در اينصورت هزينه يک ساعت توقف در حاشيه خيابان چندين برابر بيشتر از مبلغي است که در حال حاضر از شهروندان دريافت مي شود.
صالحي خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن هزينه ساخت يک متر مربع پارکينگ، هزينه خريد يک متر مربع ملک مسکوني در مرکز شهر، هزينه خريد يک متر مربع ملک تجاري در مرکز شهر، هزينه روسازي معبر و هزينه حقوق پرسنل شاغل در اجراي طرح به صورت ماهيانه با در نظر گرفتن شاخص زمان و مکان هزينه واقعي پارک حاشيه اي در معابر شهر قزوين بالغ بر 20 هزار ريال در هر ساعت است.
وي گفت: البته در برآورد اين هزينه، هزينه هاي جانبي ناشي از اثرات پارکينگ حاشيه اي بر ظرفيت و سطح سرويس معبر لحاظ نشده که با توجه به آن مبلغ مربوطه بيشتر نيز خواهد شد در حالي که در حال حاضر هزينه هر ساعت توقف در برخي از معابر شهر قزوين سه هزار و500 ريال و در برخي ديگر نيز چهار هزار ريال است.
صالحي ادامه داد: وي بيان کرد: در معابر پر تردد شهري به علت تاثير منفي پارک حاشيه اي بر ظرفيت معبر و کاهش سطح سرويس لازم است در صورت استفاده از اين خدمات قيمت واقعي آن ها پرداخت شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان حمل و نقل وترافيک شهرداري قزوين، سپيده صالحي افزود: اجراي طرح کارت پارک مکانيزه از سال 89 در معابر هسته مرکزي شهر در قزوين آغاز شده است. پرهزينه ترين بخش سيستم کارت هاي الکترونيکي مورد استفاده شهروندان مي باشد که با توجه به وارداتي بودن آن، قيمت خريد هر کارت 15 هزار ريال است و قيمت تمام شده آن با هزينه فرمت، چاپ و چسب براي نصب بر روي شيشه خودرو به 20 هزار ريال افزايش مي يابد، در حاليکه به دليل در نظر گرفتن يارانه از سوي شهرداري قزوين براي مالکان خودروها، هر کارت فقط به قيمت چهار هزار ريال در اختيار شهروندان قرار مي گيرد. براساس آمارهاي استخراج شده از سيستم نرم افزاري، از ابتداي اجراي طرح با توزيع حدود 160 هزار کارت پارک مکانيزه در سطح شهر دو ميليارد و 560 ميليون ريال يارانه از سوي شهرداري به شهروندان پرداخت شده است با توجه به اينکه پارکينگ هاي حاشيه اي امکان پارک وسيله نقليه در نزديکترين فاصله ممکن از مقصد را براي رانندگان فراهم مي کنند، مطلوب ترين نوع پارکينگ به شمار مي روند.
وي اضافه کرد: تقاضاي توقف در حاشيه معابر به اندازه اي افزايش يافته که عرضه موجود پاسخگوي آن نيست به گونه اي که در برخي از محدوده هاي شهر قزوين با کمبود فضاي پارک حاشيه اي روبرو هستيم.
اين مسئول ادامه داد: کمبود فضاي لازم براي پارک حاشيه اي در هسته مرکزي شهر که از يک سو عمدتا بافت فشرده با کاربري هاي تجاري است و از سوي ديگر عرض معابر در اين محدوده ها کم است، نمود بيشتري دارد.
مسئول کارت پارک سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين عنوان کرد: در بسياري از موارد نيز علي رغم وجود پارکينگ هاي غيرحاشيه اي، خودروها مسافت هاي طولاني را در جستجوي پارک حاشيه اي طي مي کنند که خود اين امر نيز موجب بروز مشکلاتي از قبيل تراکم ترافيک در سطح شهر مي شود.
صالحي با اشاره به روند افزايشي تقاضاي پارک حاشيه اي در سطح شهر تصريح کرد:  طبق مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيک مجموعه شهري قزوين با ادامه روند فعلي، ميزان تقاضاي ساعت اوج پارک حاشيه اي در معابر شهر قزوين در سال هاي 1395 و 1405 به ترتيب درحدود 45 و 105 درصد افزايش مي يابد.
وي افزود: بنابراين کاهش استفاده از سواري شخصي در محدوده مرکزي شهر، کاهش زمان سفر،کاهش نشر آلاينده هاي هوا و اعمال محدوديت در پارکينگ هاي حاشيه اي از مهمترين راهکارها براي مديريت صحيح عرضه و تقاضاي پارکينگ ها به شمار مي رود.
اين مسئول بيان کرد: درصورت عدم مديريت صحيح عرضه و تقاضاي پارکينگ، علاوه بر ايجاد مشکلاتي از جمله تراکم شديد در معابر مرکزي شهر، افزايش زمان سفر و ... آلودگي هاي زيست محيطي بحراني تر مي شود.
مسئول طرح کارت پارک سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين قيمت گذاري پارکينگ ها از جمله ابزارهاي مديريتي براي کاهش مطلوبيت استفاده از سواري شخصي براي سفر به محدوده مرکزي شهربه شمار مي رود.
صالحي با اشاره به اين که يکي از مهم ترين اهداف قيمت گذاري فضاهاي پارک، تغيير الگوي سفر و از جمله تغيير وسيله سفر است، اظهار کرد: افزايش قيمت فضاهاي پارک، کاهش تقاضاي سفر با سواري شخصي و در نتيجه کاهش تقاضاي پارک را به همراه دارد.
وي افزود: بنابراين ارزش گذاري بر پاركينگ حاشيه خيابان ها باعث انصراف بعضي شهروندان از آوردن وسيله نقليه به مركز شهر و رونق سيستم حمل و نقل عمومي مي شود .
اين مسئول اضافه کرد: با اجراي طرح كارت پارك از پر شدن فضاي پارك در ساعات اوليه روز تا پايان آن و سرگرداني ديگر رانندگان كه به دنبال فضاي پارك هستند و پارك هاي دوبله تا حدودي کاهش مي يابد.
مسئول طرح کارت پارک سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين ابراز کرد: در محاسبه قيمت پارک حاشيه اي بايد هزينه زمين، هزينه ساخت راه و هزينه پرسنل کنترل کننده و تجهيزات مورد استفاده را در نظر گرفت که در اينصورت هزينه يک ساعت توقف در حاشيه خيابان چندين برابر بيشتر از مبلغي است که در حال حاضر از شهروندان دريافت مي شود.
صالحي خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن هزينه ساخت يک متر مربع پارکينگ، هزينه خريد يک متر مربع ملک مسکوني در مرکز شهر، هزينه خريد يک متر مربع ملک تجاري در مرکز شهر، هزينه روسازي معبر و هزينه حقوق پرسنل شاغل در اجراي طرح به صورت ماهيانه با در نظر گرفتن شاخص زمان و مکان هزينه واقعي پارک حاشيه اي در معابر شهر قزوين بالغ بر 20 هزار ريال در هر ساعت است.
وي گفت: البته در برآورد اين هزينه، هزينه هاي جانبي ناشي از اثرات پارکينگ حاشيه اي بر ظرفيت و سطح سرويس معبر لحاظ نشده که با توجه به آن مبلغ مربوطه بيشتر نيز خواهد شد در حالي که در حال حاضر هزينه هر ساعت توقف در برخي از معابر شهر قزوين سه هزار و500 ريال و در برخي ديگر نيز چهار هزار ريال است.
صالحي ادامه داد: وي بيان کرد: در معابر پر تردد شهري به علت تاثير منفي پارک حاشيه اي بر ظرفيت معبر و کاهش سطح سرويس لازم است در صورت استفاده از اين خدمات قيمت واقعي آن ها پرداخت شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان حمل و نقل وترافيک شهرداري قزوين، سپيده صالحي افزود: اجراي طرح کارت پارک مکانيزه از سال 89 در معابر هسته مرکزي شهر در قزوين آغاز گرديده است. پرهزينه ترين بخش سيستم کارت هاي الکترونيکي مورد استفاده شهروندان مي باشد که با توجه به وارداتي بودن آن، قيمت خريد هر کارت 15 هزار ريال است و قيمت تمام شده آن با هزينه فرمت، چاپ و چسب براي نصب بر روي شيشه خودرو به 20 هزار ريال افزايش مي يابد، در حاليکه به دليل در نظر گرفتن يارانه از سوي شهرداري قزوين براي مالکان خودروها، هر کارت فقط به قيمت چهار هزار ريال در اختيار شهروندان قرار مي گيرد. براساس آمارهاي استخراج شده از سيستم نرم افزاري، از ابتداي اجراي طرح با توزيع حدود 160 هزار کارت پارک مکانيزه در سطح شهر دو ميليارد و 560 ميليون ريال يارانه از سوي شهرداري به شهروندان پرداخت شده است با توجه به اينکه پارکينگ هاي حاشيه اي امکان پارک وسيله نقليه در نزديکترين فاصله ممکن از مقصد را براي رانندگان فراهم مي کنند، مطلوب ترين نوع پارکينگ به شمار مي روند.
وي اضافه کرد: تقاضاي توقف در حاشيه معابر به اندازه اي افزايش يافته که عرضه موجود پاسخگوي آن نيست به گونه اي که در برخي از محدوده هاي شهر قزوين با کمبود فضاي پارک حاشيه اي روبرو هستيم.
اين مسئول ادامه داد: کمبود فضاي لازم براي پارک حاشيه اي در هسته مرکزي شهر که از يک سو عمدتا بافت فشرده با کاربري هاي تجاري است و از سوي ديگر عرض معابر در اين محدوده ها کم است، نمود بيشتري دارد.
مسئول کارت پارک سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين عنوان کرد: در بسياري از موارد نيز علي رغم وجود پارکينگ هاي غيرحاشيه اي، خودروها مسافت هاي طولاني را در جستجوي پارک حاشيه اي طي مي کنند که خود اين امر نيز موجب بروز مشکلاتي از قبيل تراکم ترافيک در سطح شهر مي شود.
صالحي با اشاره به روند افزايشي تقاضاي پارک حاشيه اي در سطح شهر تصريح کرد:  طبق مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيک مجموعه شهري قزوين با ادامه روند فعلي، ميزان تقاضاي ساعت اوج پارک حاشيه اي در معابر شهر قزوين در سال هاي 1395 و 1405 به ترتيب درحدود 45 و 105 درصد افزايش مي يابد.
وي افزود: بنابراين کاهش استفاده از سواري شخصي در محدوده مرکزي شهر، کاهش زمان سفر،کاهش نشر آلاينده هاي هوا و اعمال محدوديت در پارکينگ هاي حاشيه اي از مهمترين راهکارها براي مديريت صحيح عرضه و تقاضاي پارکينگ ها به شمار مي رود.
اين مسئول بيان کرد: درصورت عدم مديريت صحيح عرضه و تقاضاي پارکينگ، علاوه بر ايجاد مشکلاتي از جمله تراکم شديد در معابر مرکزي شهر، افزايش زمان سفر و ... آلودگي هاي زيست محيطي بحراني تر مي شود.
مسئول طرح کارت پارک سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين قيمت گذاري پارکينگ ها از جمله ابزارهاي مديريتي براي کاهش مطلوبيت استفاده از سواري شخصي براي سفر به محدوده مرکزي شهربه شمار مي رود.
صالحي با اشاره به اين که يکي از مهم ترين اهداف قيمت گذاري فضاهاي پارک، تغيير الگوي سفر و از جمله تغيير وسيله سفر است، اظهار کرد: افزايش قيمت فضاهاي پارک، کاهش تقاضاي سفر با سواري شخصي و در نتيجه کاهش تقاضاي پارک را به همراه دارد.
وي افزود: بنابراين ارزش گذاري بر پاركينگ حاشيه خيابان ها باعث انصراف بعضي شهروندان از آوردن وسيله نقليه به مركز شهر و رونق سيستم حمل و نقل عمومي مي شود .
اين مسئول اضافه کرد: با اجراي طرح كارت پارك از پر شدن فضاي پارك در ساعات اوليه روز تا پايان آن و سرگرداني ديگر رانندگان كه به دنبال فضاي پارك هستند و پارك هاي دوبله تا حدودي کاهش مي يابد.
مسئول طرح کارت پارک سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين ابراز کرد: در محاسبه قيمت پارک حاشيه اي بايد هزينه زمين، هزينه ساخت راه و هزينه پرسنل کنترل کننده و تجهيزات مورد استفاده را در نظر گرفت که در اينصورت هزينه يک ساعت توقف در حاشيه خيابان چندين برابر بيشتر از مبلغي است که در حال حاضر از شهروندان دريافت مي شود.
صالحي خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن هزينه ساخت يک متر مربع پارکينگ، هزينه خريد يک متر مربع ملک مسکوني در مرکز شهر، هزينه خريد يک متر مربع ملک تجاري در مرکز شهر، هزينه روسازي معبر و هزينه حقوق پرسنل شاغل در اجراي طرح به صورت ماهيانه با در نظر گرفتن شاخص زمان و مکان هزينه واقعي پارک حاشيه اي در معابر شهر قزوين بالغ بر 20 هزار ريال در هر ساعت است.
وي گفت: هزينه هاي جانبي ناشي از اثرات پارکينگ حاشيه اي بر ظرفيت و سطح سرويس معبر لحاظ نشده که با توجه به آن مبلغ مربوطه بيشتر نيز خواهد شد در حالي که در حال حاضر هزينه هر ساعت توقف در برخي از معابر شهر قزوين سه هزار و500 ريال و در برخي ديگر نيز چهار هزار ريال است.
صالحي ادامه داد: وي بيان کرد: در معابر پر تردد شهري به علت تاثير منفي پارک حاشيه اي بر ظرفيت معبر و کاهش سطح سرويس لازم است در صورت استفاده از اين خدمات قيمت واقعي آن ها پرداخت شود.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط