یکشنبه ۱۳۹۲/۱۰/۰۱

عرشيان، مديرعامل سازمان ترافيک شهرداري قزوين مطرح کرد؛

توسعه پارکينگ‌ها راهکاري براي کاهش تمايل شهروندان به پارک حاشيه‌اي

يکي از راهکارهاي کاهش تمايل شهروندان به پارک حاشيه اي توسعه پارکينگ هاست که اين سازمان اقدامات خوبي را در اين خصوص انجام داده است

مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين گفت: يکي از راهکارهاي کاهش تمايل شهروندان به پارک حاشيه‌اي توسعه پارکينگ‌هاست که اين سازمان اقدامات خوبي را در اين خصوص انجام داده است.

 

به گزارش روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين، اسماعيل عرشيان افزود: هنگامي که مشکلات ترافيکي صحبت به ميان مي‌آيد، شلوغي خيابان‌ها، حرکات کند وسايل نقليه در شبکه معابر و ظرفيت پايين شبکه معابر شهري نخستين شکايتي است که به ذهن خطور مي کند.
 وي اضافه کرد: اين در حالي است که پارک وسايل نقليه در شهر به خصوص در مراکز شهرها يکي از مهمترين مشکلات روزانه مردم به شمار مي رود و علت اين امر آن است که در مرکز شهرها با تراکم مراکز اداري و تجاري روبرو هستيم.
عرشيان ادامه داد: از سوي ديگر در مراکز شهرها به دليل گران بودن قيمت زمين، سرمايه گذاري در راستاي ايجاد شرايط مناسب براي پارک وسايل نقليه همگام با توسعه فضاهاي شهري نيست و اين عدم تعادل در سرمايه گذاري سبب تراکم بي اندازه وسايل نقليه در مراکز شهرها شده است.
وي گفت: بنابراين وقتي فردي با وسيله نقليه شخصي خود وارد مرکز شهر مي شود براي پارک وسيله نقليه با فقدان فضاهاي مناسب روبرو مي شود.
اين مسوول گفت: اين امر موجب مي شود شهروندان وسايل نقليه خود را در نزدکي ترين مکان به مرکز خريد پارک کنند که در واقع پارک غيرقانوني محسوب مي شود.
مديرعامل سازمان ترافيک شهرداري قزوين بيان کرد: با افزايش وسايل نقليه موتوري در شهر قزوين، از يک سو ظرفيت موجود معابر به خصوص مراکز تجاري و اداري براي تردد آسان وسايل نقليه در سطحي قابل قبول مقدور نبود و از سوي ديگر وسايل نقليه غيرفعال قسمتي از سطح معابر را براي توقف اشغال مي کردند.
وي گفت: تمام اين عوامل در کنار هم موجب شد تا مسوولان سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين موضوع پارکينگ حاشيه اي و لزوم کنترل و محدوديت هاي آن را مورد توجه جدي قرار دهند و به دنبال يافتن راهکاري مناسب براي اين موضوع باشند.
عرشيان گفت: در اين راستا يکي از محورهاي اصلي مديريت تقاضا، تغيير در نحوه انتخاب شيوه حمل و نقل مورد استفاده شهروندان است.
وي افزود: از راهکارها و برنامه هاي زيرمجموعه اين محور مي توان به قيمت گذاري پارکينگ ها اشاره کرد که در صورت اجراي اين طرح در تمام نواحي شهر قزوين قيمت گذاري به صورت يکپارچه و با اعمال يک سيستم نظارتي ومديريتي انجام مي شود.
اين مسوول اضافه کرد: همچنين اجراي اين طرح در تشويق مردم به استفاده از وسايل نقليه عمومي نقش مهمي ايفا مي‌کند.
مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين ادامه داد: در معابر پرتردد شهر به دليل تاثير منفي پارک حاشيه اي بر ظرفيت معابر و کاهش سطح سرويس بايد در صورت استفاده از اين خدمات قيمت واقعي آن ها پرداخت شود.
عرشيان عنوان کرد: بنابراين بايد با درنظر گرفتن شرايط ترافيکي و هندسي معابر اصلي سطح شهر قزوين و با توجه به قيمت هاي منطقه اي املاک و هزينه هاي بهره برداري نسبت به محاسبه قيمت واقعي استفاده از خدمات پارک حاشيه اي اقدام کرد.
وي تصريح کرد: با اعمال راهکارها و سياست هاي مديريتي مناسب از يک سو بايد به طور تدريجي قيمت هاي موجود را افزايش داده و از سوي ديگر با توجه به توسعه پارکينگ هاي غيرحاشيه اي که در حال حاضر سازمان اقدامات زيادي در اين خصوص انجام داده، ميزان تمايل شهروندان به استفاده از پارک حاشيه اي را کاهش داد.
اين مسوول با اشاره به نحوه محاسبه قيمت پارک حاشيه اي خودروها در معابر بيان کرد: در محاسبه قيمت پارک حاشيه اي علاوه بر هزينه نصب تابلو، خط کشي فضاي پارک و هزينه پرسنل کنترل کننده و تجهيزات مورد استفاده قرار گرفته، عوامل ديگري نيز بايد مدنظر قرار گيرد تا برآورد هزينه يک ساعت استفاده از پارک حاشيه اي مقرون به صرفه شود.
مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين اظهار کرد: ميزان تقاضاي پارکينگ در محدوده موردنظر و تقاضاي اوج، حجم تردد در ساعات اوج ترافيکي در معبر موردنظر، فاصله نسبت به مراکز جذب سفر، عمده مسافت پياده روي تا رسيدن به مراکز جذب سفر، وجود يا فقدان پارکينگ هاي غيرحاشيه اي و يا طبقاي در نزديکي محل از جمله علل تاثيرگذار در محاسبه قيمت است.
عرشيان افزود: تاثير پارک حاشيه اي بر کاهش ظرفيت معبر، زمان تاخير و زمان سفر، تعداد و عرض خطوط عبور در معبر مورد نظر، اهميت استراتژيک معبر در مواقع بحراني، تاثير پارک حاشيه اي در بافت و منظر شهري، زمان استفاده از پارک حاشيه اي در طول شبانه روز، ملاحضات امنيتي در محدوده موردنظر و تامين آن و توزيع زماني هزينه هاي استفاده از پارک حاشيه اي در طول سال از ديگر علل تاثيرگذار در محاسبه قيمت پارک حاشيه اي خودروها به شمار مي رود.
وي اضافه کرد: بنابراين برآورد هزينه واقعي پارک حاشيه اي طيف گسترده اي را شامل مي شود و هر يک از آن ها بايد به دقت مورد توجه قرار گيرد.
به گفته اين مسئول در حال حاضر هزينه اي که بابت استفاده از پارک حاشيه اي خودروها از شهروندان دريافت مي شود، بسيار کمتر از هزينه هاي صرف شده در اين امر است.
مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين خاطرنشان کرد: بنابراين مي توان گفت پارک حاشيه اي براي مسئولان امر سودآور نبوده و هدف شهرداري از قيمت گذاري حاشيه خيابان کسب درآمد نيست.
پايان پيام
 
 
 
 

 

تصاویر مرتبط