دوشنبه ۱۳۹۲/۰۷/۲۹

حافظي، مديرعامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين خبر داد؛

اتمام طراحي منظرسازي و ديواره سازي محوطه ورودي بوستان ملي باراجين

طراحي منظرسازي و ديواره‌سازي محوطه ورودي بوستان ملي باراجين توسط سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين به اتمام رسيد.

مديرعامل سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين گفت: طراحي منظرسازي و ديواره‌سازي محوطه ورودي بوستان ملي باراجين توسط سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين به اتمام رسيده است و عمليات عمراني آن توسط سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري قزوين اجرايي خواهد شد.

 

به گزارش روابط عمومي سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين؛ محمد اسماعيل حافظي افزود: بوستان ملي باراجين نيز با مساحت كلان خود به عنوان يك گردشگاه چندمنظوره شهر قزوين، و مشرف به شهر، مي تواند از استخوانبندي و ساختار اصلي ورودي ها در معماري و معماري شهر و روستاي پيشينيان خود و قزوين، الهام بگيرد و از فاصله 175 متري ايجاد شده بين معبر گذري از كنار بوستان و سردر ورودي آن، جهت ايجاد يك مسير با معنا و فرح انگيز براي مراجعان، بهره‌برداري کند.
اين مسوول افزود: معبر بين جاده و سر در ورودي بوستان با 175 متر طول، 20 متر پهناي سواره در ميانه و دو سطح پياده با عرض متوسط 10 متر، مي‌باشد و در طرفين اين معبر، ترانشه‌هاي خاك با ارتفاع متغير بين 2 تا 11 متر وجود دارد كه براي نگهداري اين خاك، دو ديوار با سازه گابيوني (سنگ شكسته خشكه چين و تور سيمي دربرگيرنده سنگها) و به صورت مورب خوابيده روي ديوار، اجرا مي‌شود.
وي يادآور شد: معابر پياده 10 متري واقع در طرفين معبر سواره مياني، در مسير پله‌اي خود و قبل از رسيدن به سر در، در دو نقطه مناسب، به ميزان حدود 35 متر عقب نشيني كرده و ديوار گابيوني بين معبر و ترانشه خاك، به صورت سه پله‌اي درآمده و آبشاري پهن به صورت ارگانيك و طبيعي، از بالاي آن ديوارها، به بركه هاي طبيعي واقع در سطح معابر پياده، سرازير مي شوند.
وي ادامه داد: اين دو فضاي مكث طراحي شده در دو طرف محور ورودي، با توجه به شيب قابل توجه بين جاده و سردر، مكان خسته گير و محلي براي تعاملات اوليه مراجعان به پارك، فراهم مي آورد تا ورود آنها را به پارك، لذت بخش تر نموده و آنها را تشويق به ورود و ماندن مي‌کند. 
حافظي بيان کرد: در پله ها و شكست هاي ايجاد شده در جهت ارتفاعي ديوارهاي حايل طرفين محور، گياهان و درختچه هاي رونده بومي كشت مي‌شود به نحوي‌ كه كل ديوارهاي گابيوني نگهدارنده خاك، همچون ديواره بزرگ با پوشش گياهي و علفي به نظر خواهند آمد، و اين را در ذهن عابران تداعي خواهد نمود كه، انگار از ميان تونلي از گياه عبور مي‌کنند.
اين مسوول اظهار کرد: معابر پياده، در محل اتصال با سردر ورودي بوستان، كفسازي و گشايش ويژه‌اي براي فراهم آوري امكان عبور آزادانه از طرفين سردر را فراهم مي‌کنند تا ورود به بوستان، فقط از فيلتر سردر ورودي صورت نگيرد.
 اين مسوول بيان کرد: فناوري و سازه ديوارهاي حايل گابيوني طرفين محور ورودي بدين شرح است كه، سنگ‌هاي شكسته تيز گوشه محلي (قرمز و تركيبي از توسي و آبي- سبز) با ابعاد حداقل 20 × 20 سانتي‌متر، به صورت جعبه هاي توريسنگ 5/1 تا 5/0 × 1 × 1 متر بافته شده به صورت هشت ضلعي70 × 50 ميليمتر با ضخامت سيم 5/3 ميليمتر، روي هم گذاشته شده‌اند و به خاك پشت خود تكيه داده‌اند.
وي افزود: اين سازه از آن جهت انتخاب گرديد كه از جهت ساختاري و عدم بكارگيري ملات، به سازه هاي طبيعت گياهي، نزديك تر بوده و همخوان با محيط منطقه و طبيعت بوستان مي‌باشد و به راحتي آب پشت ديوار را به بدنه خود، جهت خروج، منتقل مي‌کنند.
حافظي بيان کرد: تحليل پايداري اين ديوارهاي گابيوني، در نرم افزار GawacWin2003 انجام شده است.
وي بيان کرد: فضاي ورودي در معماري و شهرسازي ايراني از ديرباز و از دوران باستان تاكنون، يكي از نقاط عطف و نقاط توجه ويژه معمار بوده است، به نحوي‌ كه خلاقانه‌ترين، جذاب‌ترين و مهيج‌ترين قسمت فضايي در بنا و شهر ايراني، از ديدگاه نقادان و ناظران اين معماري و شهر، همين حوزه ورودي است. ورودي به عنوان پيشاني بنا و به عنوان اولين برخورد مواجه شونده با شهر و بناست.
پايان پيام 

 

تصاویر مرتبط