یکشنبه ۱۳۹۲/۰۶/۱۷

در بازديد سفرا و نمايندگان کشورهاي خارجي اعلام شد؛

جشنواره بازي و اسباب بازي کودکان ديروز و امروز قزوين ثبت جهاني مي‌شود

با ثبت جهاني اين جشنواره بين المللي، همکاري يونيسف با شهرداري قزوين و سازمان فرهنگي ورزشي محقق مي‌شود. اگر شهرداري قزوين گزارش مربوط به اين جشنواره و تصاوير آن را جهت نمايش در وب سايت جهاني يونيسف در اختيار اين نهاد، مقدمات ثبت جهاني اين رويداد فراهم خواهد

 

 

نماينده صندوق کودکان سازمان ملل متحد گفت: با ثبت جهاني اين جشنواره بين المللي، همکاري يونيسف با شهرداري قزوين و سازمان فرهنگي ورزشي محقق مي‌شود.
محمد المنير صفي الدين در جريان بازديد سفرا و نمايندگان کشور‌ها و نهادهاي بين المللي از سومين جشنواره بين المللي بازي و اسباب بازي در قزوين، افزود: اگر شهرداري قزوين گزارش مربوط به اين جشنواره و تصاوير آن را جهت نمايش در وب سايت جهاني يونيسف در اختيار اين نهاد، مقدمات ثبت جهاني اين رويداد فراهم خواهد شد.
المنير صفي الدين در ادامه ضمن تشکر و قدرداني از برگزارکنندگان اين جشنواره گفت: اين برنامه علاوه بر اينکه فضاي شادي را براي کودکان به وجود آورده توانسته در اعلام پيام صلح و دوستي به کودکان جهان موثر واقع شود.
وي تأکيد کرد: تاکنون در عمرم جشنواره‌اي همانند جشنواره بازي و اسباب بازي قزوين نديده‌ام و خوشحالم ضمن حضور در اين شهر تاريخي از جذابيت‌هاي بصري غرفه‌ها و اين بناي قديمي بهره‌مند شدم.
نماينده صندوق کودکان سازمان ملل متحد گفت: بچه‌ها، فضاهاي شاد و مفرح را دوست دارند و اين جشنواره فرصتي گرانبها براي استفاده تمامي بچه‌هاي ايران است.
هيجان سفرا زير سقف سعد السلطنه
سفيران کشورهاي جمهوري چک، بوليوي، ونزوئلا، سومالي، صربستان، و گينه نو به همراه حافظ منافع مصر، رايزن زيمباوه به همراه نماينده يونيسف ميهمان قزويني‌ها در سومين جشنواره بازي و اسباب بازي کودکان ديروز و امروز بودند، بازديد آن‌ها از قسمت‌هاي مختلف نمايشگاه و فضاي تاريخي سعدالسلطنه با شگفتي و هيجان آن‌ها از معماري اين مجموعه تاريخي همراه بود.
در ابتداي اين بازديد عليرضا خزائلي، مدير عامل سازمان نوسازي و بهسازي شهر قزوين گزارشي از روند ساخت مجموعه تاريخي سعدالسلطنه ارائه داد و گفت: اين مجموعه ??? سال قبل به دستور باقر خان سعدالسلطنه ساخته شد و پس از آن به بزرگ‌ترين مرکز مبادله کالا بين ايران و اروپا تبديل شد.
وي ادامه داد: کالاهايي نظير منسوجات، خشکبار صنايع نظامي، صنعتي و فلزي از اين مکان به ديگر نقاط دنيا صادر مي‌شد.
خزائلي در ادامه با اشاره به بازسازي اين مجموعه گفت: دولت از ?? سال گذشته اين مجموعه را به تملک خود درآورد و حدود ? سال است مرمت و بازسازي اين فضاي حدود سه هکتاري را آغاز کرده و تا کنون ?? درصد کار به اتمام رسيده است.
وي يادآور شد: مسئولان استان هرساله مهم‌ترين رويدادهاي فرهنگي خود را در اين مجموعه به انجام مي‌رسانيم.
خزائلي در ادامه با اشاره به اهداف برپايي روز قزوين و جشنواره بازي و اسباب بازي گفت: ???سال قبل شهر قزوين به عنوان پايتخت ايران در عهد صفوي انتخاب شد شهري که تمدن بيش از ? هزار ساله دارد و سابقه? شهر نشيني در آن به يک هزار و ??? سال قبل و زمان پادشاهي شاپوربن اردشير ساساني بر مي گردد.
وي سپس در مورد فضاهاي ديگر راسته قيصريه توضيح داد: اين مکان مخصوص مبادله کالاهاي اروپايي بوده و فضاي چهارسوق، هسته مرکزي مجموعه محسوب مي‌شده که با تزئينات قابل توجهي در گنبد‌ها چشم هر بيننده‌اي را به خود جلب مي‌کند.
اين مقام مسئول يادآور شد: سقف اين بخش‌ها هنگام بازسازي دست نخورده باقي مانده و يادآور معماري ايران در ??? سال گذشته است.
خزائلي در تکميل توضيحات خود يادآور شد: تاريخ اتمام ساخت اين مجموعه در سال ???? بوده که در همين سال به روي گنبد مجموعه حک شده است.
پايان پيام
 

 

تصاویر مرتبط