سه‌شنبه ۱۳۹۲/۰۴/۲۵

مجابي، معاون اداري و مالي شهردار قزوين:

شهرداري قزوين با مديريت صحيح نقدينگي به هيچ ارگاني بدهکار نيست

شهرداري قزوين با استفاده از شيوه هاي مختلف کارآمد و مديريت صحيح نقدينگي و کنترل هزينه هاي جاري و عملياتي خود افتخار دارد به هيچ ارگان، سازمان، نهاد و اشخاص حقيقي و حقوقي بدهکار نبوده و تعهدي براي شهرداري ايجاد نکرده است.

 

مقدمه: انتشار اوراق مشارکت شهري يکي از راه هاي تامين مالي و اقتصادي مهم پروژه هاي شهري در شهرداري‌ها دنيا محسوب مي شود. بايد توجه داشت که شهرداري‌ها به سبب نوع هزينه‌هايي که دارند، اغلب نيازمند جذب سرمايه‌ها‌ي عظيمي به ويژه سرمايه هاي شهروندن براي راه‌اندازي و بهره برداري به موقع پروژه‌هاي شهري هستند.
در صورت بسترسازي براي گسترش استفاده از اوراق مشارکت، مي‌توان بسياري از پروژه‌هاي شهري داراي توجيه اقتصادي را با سرعت هر چه بيشتري به مرحله اجرا رساند. مهم‌ترين بسترهاي مربوط به توسعه اوراق مشارکت عبارت از‌ ايجاد قابليت نقدشوندگي از طريق ايجاد يک بازار ثانويه قوي، ارائه سود مناسب براي خريداران اوراق‌ مشارکت‌ و سرانجام فرهنگ‌سازي و تبليغات مناسب به ‌منظور آشنايي افکار عمومي شهروندان با نقش اوراق مشارکت شهري در رونق و توسعه پروژه‌هاي شهري است. با توجه به انتشار يک هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت در بهمن سال 89 توسط شهرداري قزوين با سيد تقي مجابي، معاون اداري و مالي شهرداري قزوين در خصوص نتايج اين کار بزرگ به گفتگو نشستيم.
انتشار اوراق مشارکت شهري در شهرداري ها با چه اهدافي صورت مي گيرد و آيا به عنوان يک راه حل در کشورهاي ديگر هم مي باشد؟
در کشورهاي پيشرفته روش هاي نويني براي تامين مالي پروژه هاي شهري وجود دارد، يکي از معمول ترين روش هاي تامين مالي شهري در جهان که در ايران هم طي چند سال اخير مقبوليت و محبوبيت بالايي يافته است، انتشار اوراق مشارکت است.بايد توجه داشت که شهرداري‌ها به سبب نوع هزينه‌هايي که دارند، اغلب نيازمند جذب سرمايه‌ها‌ي مالي عظيمي براي راه‌اندازي و اتمام به موقع پروژه‌هاي شهري هستند. طبيعتا اگر قرار باشد که اين حجم قابل‌توجه سرمايه، بدون دريافت کمک‌هاي دولتي تامين شود، يکي از مهم‌ترين راهها استفاده‌ مستقيم يا غيرمستقيم از پس‌اندازهاي و سرمايه شهروندان است.
مزاياي انتشار اوراق مشارکت براي شهرداري ها چيست؟
يكي از روش هاي تأمين مالي شهرداري با ‌قرض گرفتن مستقيم از خود شهروندان كه با مكانيزم فروش اوراق مشاركت شهري و از طريق بانك صورت مي گيرد براي شهرداري ها مزاياي زيادي را به همراه دارد مزايايي همچون بي نيازي از سپردن وثيقه سنگين بانكي، ‌افزايش استقلال مالي و نيز افزايش حس مشاركت شهروندان در پروژه هاي شهري، سهل الوصول بودن،‌ دريافت كل منابع قبل از شروع پروژه است اين در حالي است اين روش يعني انتشار اوراق مشاركت به منظور تأمين منابع مالي شهرداري ها در ايران، عمر بسيار كوتاهي دارد.
 رويکرد شهرداري قزوين در خصوص مديريت نقدينگي و کنترل هزينه جاري و عملياتي چيست؟
 شهرداري قزوين با استفاده از شيوه هاي مختلف کارآمد و مديريت صحيح نقدينگي و کنترل هزينه هاي جاري و عملياتي خود افتخار دارد به هيچ ارگان، سازمان، نهاد و اشخاص حقيقي و حقوقي بدهکار نبوده و تعهدي براي شهرداري ايجاد نکرده است و با توجه به ابتکار عمل در روش هاي نوين تامين مالي توانسته است پروژه هاي مديريت شهري را همگام با رکود اقتصادي در حداقل زمان ممکن اجرا کند.
 چند نمونه از کارهاو پروژه هاي عمراني شهرداري قزوين را که از محل اوراق مشارکت تامين مالي شده اند نام ببريد؟
از ا فروش اوراق 100ميليارد توماني، مبلغ 80ميلياردتومان سرمايه گذاري هاي درپروژه هاي مهم و شاخصي نظير برج هاي مسکوني پونک، تجاري – هتل حکم آباد، مسکوني هادي آباد و تجاري حاج چروک اختصاص داده شده است و در حال حاضر نيز سود اوراق مشارکت نيز هر سه ماه يک بار به خريداران اوراق پرداخت شده است.
 آيا انتشار اوراق مشارکت مي تواند موجب توسعه اقتصاد شهري هاي براي کهن شهر تاريخي قزوين شود؟
با توجه به اينکه فروش اوراق در سه سال پيش که مبلغ 100 ميليارد تومان، معادل 212 ميليارد تومان امروز براساس نرخ تورم شاخص بانک مرکزي توانسته ايم کارهاي عمراني ياد شده و ديگر پروژه هاي شهرداري را در زمان و هزينه کمتر و سرعت بيشتر نسبت به سال جاري براي عمران، آباداني و توسعه و زيباي بصري شهر انجام دهيم چنانچه اين فعاليت ها هم اکنون با اين تورم انجام مي گرفت، هزينه اي چند برابري را به شهرداري تحميل مي کرد.
 مشارکت مردمي در زمينه خريد اوراق مشارکت شهري در قزوين چگونه بود؟
كليدي ترين عوامل استقبال شهروندان از خريد اوراق مشاركت شهري عبارتند از سود مناسب اوراق، ‌اعتبار بالاي صادر كننده اوراق و نقد شوندگي بالا و سهولت خريد و فروش اوراق در بانكها و بورس و بهاي معاملات است. با توجه به برنامه ريزي کارشناسي در بهمن 89 استقبال شهروندان از انتشار اوراق مشارکت بسيار بالا بود و معتقديم مشارکت مردمي در خريد اوراق مشارکت علاوه بر اينکه نوعي سرمايه گذاري و درآمدزايي براي شهر و شهروندان است اين حمايت مالي و تعامل موثر آنها زمينه تسريع و تسهيل در اجراي پروژه هاي عمراني و درنتيجه زمينه رشد مديريت شهري و رفاه شهروندان در حوزه هاي مختلف مي شود.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط