شنبه ۱۳۹۲/۰۴/۲۲

هنرور، مدير امور سرمايه‌گذاري و مشاركت شهرداري قزوين:

اصلاح ساختار سرمايه‌گذاري، گامي به سوي توسعه گردشگري شهر قزوين است

مديريت امور سرمايه‌گذاري شهرداري قزوين با بهره‌گيري از نظرات کارشناسان خود، کليات ساختار جديد سرمايه گذاري در شهر قزوين را به تصويب رسانده است که اگر عملياتي شود، مجموعه شهرداري شامل مناطق و معاونت‌ها وارد ميدان جذب سرمايه گذار مي‌شوند.

 

مدير امور سرمايه‌گذاري و مشاركت شهرداري قزوين گفت: در سال گذشته، حوزه سرمايه‌گذاري با بهره گيري از نظرات کارشناسان خود، کليات ساختار جديد سرمايه‌گذاري در شهر قزوين را به تصويب رسانده است که اگر عملياتي شود، مجموعه شهرداري شامل مناطق و معاونت‌ها وارد ميدان جذب سرمايه گذار مي‌شوند و اين مهمگامي به سوي توسعه گردشگري شهر قزوين است.
 به گزارش هفته نامه پيام شهر؛ قزوين از نظر ارتباطي و اقتصادي، يکي از شهرهاي مهم کشور محسوب مي‌شود و اين موضوع در سال هاي اخير، موجب تلاش مجموعه مديريت شهري به منظور ايجاد تحولات اساسي در شرايط اقتصادي و گردشگري اين شهر شده است. بر همين اساس، جذب سرمايه بخش خصوصي و جلب مشارکت آنان براي اجراي پروژه‌هاي شهري در دستور کار مديريت شهري قزوين قرار گرفته است. براي آشنايي با فعاليت‌هاي اين حوزه و آگاهي از اقدامات صورت گرفته، گفت و گويي با عليرضا هنرور، مدير امور سرمايه گذاري و مشارکت شهرداري ترتيب داده‌ايم:
 
·         مهم‌ترين پروژه‌هاي مشارکتي و سرمايه گذاري سال گذشته و جاري شهرداري چه بوده است؟
پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري به صورت سالانه نيست که بتوان به اين شکل آنها را مطرح کرد، بلکه روند اجراي اين پروژه ها مستمر است. به عنوان مثال، ممکن است قرارداد پروژه اي در سال 89  بسته شده، ولي عمليات اجرايي آن از سال 90 آغاز شده باشد و در سال 93 به پايان برسد. شايد در طول يک بازه سرمايه گذاري، با سرمايه گذاران مختلف تبادل داشته باشيم ولي قراردادي در اين زمان تنظيم نشود، اما به اين معني نيست که پروژه‌اي نداشته ايم. در سال گذشته، فهرست پروژه هاي سرمايه گذاري شهرداري با رويکرد اقتصادي و با محوريت توسعه گردشگري از نيمه دوم سال و با انتشار در روزنامه هاي سراسري آغاز شد.
از جمله پروژه‌هاي در دست اجراي حوزه سرمايه گذاري مي توان به مجتمع تجاري و پارکينگ طبقاتي بوعلي واقع در خيابان بوعلي، مجتمع کمپوست زباله در محمد آباد، مجتمع مسکوني و تجاري رازي در بلوار مطهري، مجتمع تجاري و پارکينگ البرز واقع در خيابان طالقاني و باغ وحش رباتيک،  مجتمع چند منظوره تالار شهر، مجتمع چند منظوره تجاري، فرهنگي، تفريحي، اقامتي و خدماتي پارک آبي و هتل چهار ستاره واقع در بوستان ملي باراجين اشاره کرد.
·    شهرداري قزوين تا چه ميزان در جذب سرمايه گذار موفق بوده و توانسته است به اهداف مد نظر خود در اين زمينه دست يابد؟
قزوين در کريدور بين المللي کشور و شاهراه بخش هاي غرب و شمال غرب به شرق و شمال شرق واقع شده است و به واسطه موقعيت مناسبي که دارد، آن را قلب تپنده ايران ناميده‌اند. بنابراين اگر بتوانيم فرصت هاي سرمايه گذاري را شناسايي کنيم، به طور قطع، سرمايهگذاران به اين شهر مي‌آيند. براي اين منظور، در سال گذشته از طريق فراخوان عمومي در نشريات، سرمايه گذاران به اين حوزه مراجعه کردند. در حال حاضر نيز اين سرمايه گذاران را دسته بندي کرده ايم و گام به گام در يک فرآيند مديريتي با آنها جلسه برگزار مي کنيم تا به نتايج مورد نظر دست يابيم.
·    با توجه به اهميت جذب گردشگر و برنامه ريزي هاي شهرداري قزوين در بوستان ملي باراجين، آيا جذب سرمايه گذار در اجراي طرح هاي مختلف در اين منطقه موفقيت آميز بوده است؟ در اين خصوص توضيح دهيد.
يکي از مناطقي که سرمايه گذاران تمايل دارند در آن سرمايه گذاري کنند، مجموعه بوستان ملي باراجين است. با توجه به اين که اين بوستان، داراي طرح ها و کاربري هاي متناسب با چشم انداز قزوين است، در حوزه‌هاي گردشگري، تفريحي و ورزشي متقاضيان زيادي را براي سرمايه گذاري داريم. در حال حاضر، در بوستان ملي باراجين سرمايه گذاراني در حوزه حيات وحش، تالار شهر و استخر با استاندارد ملي،  پروژه پارک آبي و مجموعه هاي فرهنگي و تفريحي آن، مجموعه باغ وحش رباتيک، مجموعه هتل ها و رستوران ها و مجتمع هاي اقامتي کوتاه مدت داريم. همچنين فاز دوم شهربازي دالفک با دستگاه ها و وسايل بازي در سطح ملي در حال اجرا است.
تمام پروژه هاي نام برده در دست اجرا هستند و با برنامه ريزي هاي صورت گرفته، در آينده به بهره برداري مي رسند. پروژه حيات وحش تا پايان امسال، فاز اول تالار شهر تا خرداد ماه سال آينده و مجموعه رستوران هاي آن نيز احتمالاً تا شهريور ماه سال جاري به بهره برداري مي رسند.
·         در حوزه سرمايه‌گذاري براي جذب سرمايه گذار  چه مشكلاتي وجود دارد؟
هيچ کاري بدون چالش و مشکل نيست؛ در حوزه سرمايه گذاري نيز ممکن است قرارداد يک سرمايه گذار قطعي شود اما اين نشان دهنده اجرايي شدن پروژه نيست مگر اين که شهرداري شرايط را براي تحقق آن فراهم کند. در سال گذشته، حوزه سرمايه گذاري با بهره گيري از نظرات کارشناسان خود، کليات ساختار جديد سرمايه گذاري در قزوين را به تصويب رسانده است که اگر عملياتي شود، مجموعه شهرداري شامل مناطق و معاونت ها وارد ميدان جذب سرمايه گذار مي شوند و تعاملات و همکاري آنها مضاعف مي‌شود و اين امر موجب کاهش حجم کار در حوزه سرمايه گذاري خواهد شد و به تصميم سازي ها در شناسايي و تبيين فرصت هاي سرمايه گذاري و شناسايي و معرفي سرمايه گذاران به اين حوزه کمک مي کند.
تاکنون اگر يکي از معاونت ها يا مناطق شهرداري نياز به اجراي پروژه‌اي داشتند و بودجه اي براي اجرايي شدن آن وجود نداشت، موضوع را مطرح مي‌کردند و حوزه سرمايه گذاري وظيفه داشت اين موضوع را به عنوان فرصت سرمايه گذاري تبيين کند، سرمايه گذار را فرا بخواند و بعد از مذاکره و نوشتن تفاهم نامه و تأييد، آن را در هيأت عالي سرمايه گذاري تصويب و نسبت به انعقاد قرارداد اقدام كند.
در حال حاضر، در هريک از معاونت هاي اجرايي و مناطق سه گانه شهرداري، کميته اي با عنوان کميته سرمايه گذاري وجود دارد که رئيس آن، معاون يا شهردار منطقه است. وقتي منطقه اي، پروژه اي در مقياس منطقه‌اي يا معاونتي پروژه‌اي در مقياس شهري تعريف کند و در صورتي که براي اجراي آن بودجه کافي وجود نداشته باشد، نياز به جذب سرمايه گذار احساس مي شود که ابزار آن از طريق کميته سرمايه گذاري در اختيار آنها قرار گرفته است.
در اين کميته، معاونت يا منطقه مربوطه موضوع را شناسايي و تبيين مي‌کند اما مسووليت فراخوان جذب سرمايه گذار بر عهده مديريت سرمايه گذاري است و سرمايه گذار را به معاونت يا منطقه ارجاع مي دهد تا مذاکرات اوليه انجام شود. در نهايت، از بين سرمايه گذاراني که آنها معرفي مي کنند، يک سرمايه گذار مشخص و با او قرارداد تنظيم مي‌شود. البته در مورد پروژه هاي کلان شهري، مديريت سرمايه گذاري، فرآيند جذب سرمايه گذار را انجام مي دهد.
کميته کارشناسي سرمايه گذاري، ابزاري است که بر اساس شيوه نامه سرمايه گذاري در اختيار حوزه سرمايه گذاري قرار گرفته است. در تهران، قراردادهايي که در سطح منطقه هستند توسط شهردار امضا نمي شود بلکه تنها شهردار منطقه نسبت به امضاي آنها اقدام مي کند. همچنين قراردادهايي که در سطح معاونت ها و سازمان هايشان هستند توسط سازمان ها به عنوان طرف اول و سرمايه گذار به عنوان طرف دوم امضا مي شود که معاونت و شهردار منطقه آنها را تأييد مي کند تا نسبت به اجراي پروژه ها در آن منطقه، اقدامات لازم صورت گيرد.
پايان پيام
 
 
 
 

 

تصاویر مرتبط