یکشنبه ۱۳۹۲/۰۴/۱۶

صلاحي، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران:

شهرداري قزوين به دنبال اقدامات فرهنگي ماندگار در شهر قزوين است

شهرداري قزوين به عنوان اولين شهرداري كشور، اعلام آمادگي براي راه‌اندازي مركز مديريت استاني سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در قزوين كرده است و اين نشان مي‌دهد كه شهردار قزوين با نگاه فرهنگي به دنبال اقدامات فرهنگي ماندگار در شهر قزوين است.

 

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران گفت: براي ما جاي خوشحالي است كه شهرداري قزوين به عنوان اولين شهرداري اعلام آمادگي براي راه‌اندازي مركز مديريت استاني سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در قزوين كرده است و اين نشان مي‌دهد كه شهردار قزوين با نگاه فرهنگي به دنبال اقدامات فرهنگي ماندگار در شهر قزوين است.
به گزارش اداره روابط عمومي شهرداري قزوين؛ اسحاق صلاحي در حاشيه عقد تفاهم‌نامه راه‌اندازي مركز مديريت استاني سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در قزوين، بين شهرداري قزوين با سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران افزود: سازمان اسناد كتابخانه ملي در 10مركز استان داراي مديريت استاني است و طبق مصوبه اعضاي هيئت مديره قرار شد در 21 مركز استان ديگر مديريت استاني سازمان اسناد كتابخانه ملي راه اندازي شود.
وي اضافه كرد: همچنين بر اساس مصوبه دولت و شوراي سازماندهي قرار شد استانداري‌ها زمين لازم براي احداث ساختمان مركز اسناد را فراهم كنند و تا سه سال آينده به طور موقت يك ساختمان براي اين مهم تحويل بدهند تا ساختمان مورد نظر در سه سال آينده احداث شود.
صلاحي افزود: در استان قزوين در راستاي تحقق عدالت مبني بر اينكه همه پژوهشگران، محققان و دانشجويان بتوانند از ظرفيت كتابخانه ملي بهره‌مند شوند تفاهم‌نامه‌اي بين شهرداري قزوين و سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران امضاء شد و بر اساس آن شهرداري قزوين به عنوان اولين شهرداري اعلام آمادگي كرد تا به مدت سه سال ساختماني به اين مركز تحويل بدهد تا هرچه سريعتر امكانات و خدمات اين مركز به شهروندان قزويني عرضه شود.
وي با بيان اينكه بر اساس تفاهم‌نامه بين شهرداري قزوين و سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران قرار شد اين سازمان ظرف 15 روز آينده اين ساختمان را تحويل بگيرد، گفت: اين سازمان به ناشران خدمات شاپا (شماره استاندارد بين المللي پيابندها) و فيپا (فهرست نويسي پيش از انتشار - خدمات به ناشران) و به كتابخانه‌ها خدمات شابكا(شناسگر استاندارد بين المللي كتابخانه هاي ايران (شابكا) ارائه خواهد كرد.
اين مسوول برگزاري همايش‌ها بر اساس قدمت و تاريخ شهر قزوين، تحويل و انتقال اسنادي كه از قزوين به صورت پراكنده در مجموعه تهران نگه‌داري مي‌شود به شهر قزوين، آموزش كتابداري و اطلاع رساني و با فراهم آوردن زيرساخت هاي لازم توسط شهرداري قزوين پژوهشگران مي‌توانند از قزوين به تالار ديجيتالي تهران متصل شوند و از 135هزار منبع و 35هزار جلد خطي بهره‌مند شوند، را از ديگر خدماتي عنوان كرد كه به شهر قزوين ارائه خواهد كرد.
رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با بيان اينكه در تلاش هستيم يك مركز بومي در استان‌ها راه‌اندازي شود تا در عرصه پژوهش به دانشگاه‌هيان و پژوهشگران خدمات ارائه شود، افزود:راه اندازي يك كتابخانه تخصصي در شهر قزوين در خصوص فرهنگ و تمدن، آداب و رسوم، هنر، موسيقي، لباس و.. از ديگر برنامه‌هاي اين مجموعه در شهر قزوين خواهد بود.
وي تحويل ساختمان در باغ مفاخر براي راه اندازي مركز اسناد و كتابخانه ملي قزوين براي سه سال و صدور مجوزهاي لازم بدون دريافت هزينه هاي جانبي براي احداث ساختمان در زمين موردنظر را ازجمله تعهدات شهرداري قزوين عنوان كرد.
صلاحي اظهار كرد: از همه فرهيختگان، اساتيد و پژوهشگران درخواست مي‌شود اسنادي را كه در خصوص تاريخ و گذشته دارند با مالكيت خودشان در اختيار اين مجموعه قرار دهند و بعد از مرمت از محتوي آن اسكن شود و جهت بهره برداري در اختيار ديگران قرار گيرد.
اين مسوول گفت: اميدواريم با اين اقدامات و با اسناد تاريخي بتوانيم هويت شهر در گذشته را در اختيار نسل امروز و آينده قرار دهيم.
 
شهردار قزوين پيش قدم در راه‌اندازي مركز اسناد و كتابخانه ملي قزوين
 
وي در ادامه با تشكر از همكاري شهرداري قزوين كه نگاه فرهنگي دارد، بيان كرد: شهرداري قزوين اولين شهرداري است كه در اين زمينه پيش قدم شده است و اين نشان مي دهد كه شهردار قزوين علاوه بر فعال بودن در زمينه اقدامات عمراني در زمينه فرهنگي، پيش قدم هستند و دغدغه شان كارهاي فرهنگي ماندگار است.
وي افزود: جاي تقدير و تشكر دارد كه مهندس مسعود نصرتي، شهردار قزوين ديدگاهي فرهنگي دارند و اين بسيار ارزشمند است.
صلاحي بيان كرد: با پيگيري هاي صورت گرفته مهندس نصرتي شهردار قزوين به عنوان اولين شهردار كشور است كه اعلام آمادگي براي همكاري كامل كرد و ساختماني را با تجهيزات كامل در اختيار اين مجموعه قرار داده است و اميدواريم كه ساير شهرداري ها هم چنين ديدگاه فرهنگي نسبت به شهرشان داشته باشند.
شايان ذكر است؛ امضاي اين تفاهم نامه با پيگيري و حضور آقاي حاج داود محمدي نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي به انجام رسيد.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط