پنجشنبه ۱۳۹۲/۰۲/۱۹

در هشتمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي هاي کشور صورت گرفت؛

کسب رتبه سوم اداره روابط عمومي شهرداري قزوين در بخش انتشار کتاب

در هشتمين دوره جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي ها، اداره روابط عمومي شهرداري قزوين در بخش انتشار کتاب حائز رتبه سوم شد و لوح سپاسي اين جشنواره به عليرضا منجم، رئيس اداره روابط عمومي شهرداري قزوين اهدا شد.

 

در هشتمين دوره جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي ها، اداره روابط عمومي شهرداري قزوين در بخش انتشار کتاب حائز رتبه سوم شد و لوح سپاسي اين جشنواره توسط دکتر عزيزي، رئيس کميسيون اجتماعي مجلس، سيد شهاب الدين سيد محسني، رئيس انجمن متخصصان روابط عمومي و مهندس سيفي مدير عامل بنياد رورکي به عليرضا منجم، رئيس اداره روابط عمومي شهرداري قزوين اهدا شد.
شايان ذکر است؛ جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي ها همه ساله با هدف آشنايي با اصول و استانداردهاي نشر در روابط عمومي و ارايه آثار و تجارب موفق ادارات روابط عمومي، توسعه و ارتقاي سطح توانمندي‌ها و مهارت‌هاي مورد نياز مديران و کارشناشان در حوزه انتشارات و انتخاب راهکارهاي مناسب براي حرکت به سمت آموزش و نشر الکترونيک برگزار مي شود .

 

     بيانيه هيئت داوران هشتمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي
برگزاري هشتمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي، زمينه اي براي فراهم کردن بستري مناسب براي ايجاد فضايي سالم است که در آن روابط عمومي هاي کشور اعم از دولتي و غيردولتي بتوانند آثار و عملکرد انتشاراتي يک ساله خود را در معرض قضاوت قرار دهند. جداي از رتبه بندي ها و امتيازهاي کسب شده، بيانگر ميزان رشد و شکوفايي نهاد روابط عمومي در ايران اسلامي است.
 
شارا- برگزاري هشتمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي، زمينه اي براي فراهم کردن بستري مناسب براي ايجاد فضايي سالم است که در آن روابط عمومي هاي کشور اعم از دولتي و غيردولتي بتوانند آثار و عملکرد انتشاراتي يک ساله خود را در معرض قضاوت قرار دهند. جداي از رتبه بندي ها و امتيازهاي کسب شده، بيانگر ميزان رشد و شکوفايي نهاد روابط عمومي در ايران اسلامي است. ارايه الگوهاي موفق و استانداردسازي فعاليت هاي روابط عمومي ها و همچنين قرار گرفتن فعاليت هاي ايشان در مسيري که معيارها و شرايط جشنواره در قالب فراخوان به آن ها عرضه مي دارد، در نوع خود مويد قوت و پررنگ بودن بعد آموزشي جشنواره است.
هيئت داوران جشنواره روابط عمومي هاي برتر کشور ضمن تقدير از تمامي شرکت کنندگاني که حسن اهتمام داشته و براي آثار خود ارزش، اعتبار و احترام قائل شدند و ماحصل تلاش هاي يک ساله خود را به دبيرخانه جشنواره فرستادند، قبل از اعلام نهايي فهرست آثار منتخب، ضرورت طرح و بيان ديدگاه هايي که همگي آن ها در راستاي ارتقا و تعالي هر چه بيشتر روابط عمومي هاي کشور است را مورد تاکيد قرار داده لازم مي داند مواردي چند را به اطلاع دست اندرکاران پرتلاش حوزه روابط عمومي اعلام دارد.
براي بررسي بيش از 1800 اثري که از سوي 150 روابط عمومي بخش دولتي و غيردولتي کشور ارسال شد، هيئت داوران پس از تشکيل کميته هاي مربوط به هر بخش بر اساس ملاک ها و شاخص هاي در نظر گرفته شده به بررسي آثار پرداخت.
امسال بروشورها و پوسترهاي ارسالي به جشنواره از سال هاي گذشته بسيار بهتر شده بود خصوصا بروشورها اکثرا تفکر، خلاقيت و نوآوري داشتند.
در بخش عکس نيازمند کار زياد هستيم. فراموش نکنيم مخاطبان ما در نشريه به تيترخوان، عکس خوان و مطلب خوان تقسيم مي شوند. عکس خوب هم نشان مي دهد و هم حرف مي زند. عکس بايد خواننده را جلب کند.
ايجاد هماهنگي بين عناصر جداگانه گرافيکي مانند عکس و طرح و حروف براي بيان يک ايده و فکر، به نحوي که بيننده و خواننده را جذب کند؛ نياز به توجه بيشتر است.
در بخش ارزيابي مقالات فارغ از بخش عمده اي از آثار که تا حدودي استانداردهاي لازم را رعايت کرده بودند، برخي از آثار از نثر محاوره اي در نگارش مقالات استفاده کرده بودند که روشي غيرحرفه اي به شمار مي رود. عدم ارسال مقالات علمي با يافته ها و مستندات علمي، عدم تمايز مفهومي ميان مقاله، سرمقاله، گزارش، مصاحبه و يادداشت، استاندارد نبودن اندازه و حجم مقالات و عدم ارتباط مقالات با اهداف سازمان و روابط عمومي در زمره مواردي است که رعايت آن ها توسط روابط عمومي ها به غناي آثار اين بخش خواهد افزود.
در بخش سرمقاله نيز مسايلي نظير عدم ارتباط سرمقاله با اهداف سازمان، ضعف نگارشي سرمقاله و گرايش به طرح ديدگاه هاي مديريتي و عدم توجه به نيازهاي اطلاعاتي مخاطبان به چشم مي خورد.
در بخش گزارش از جمله نکات قابل طرح مي توان به عدم انتخاب سوژه هاي جذاب و استفاده از تيتر و ليدهاي پرکشش اشاره کرد. رعايت اصول ساختاري گزارش اعم از تيتر مناسب، ليد جذاب و انگيزشي، متن با محتواي غني و اثرگذار از مباحث مورد توجه روابط عمومي ها به اين موضوعات است. در پاره اي از آثار نيز عدم بهره گيري از سبک هاي موثر گزارش نويسي نظير سبک توصيفي، تحقيقي و بسنده کردن بيشتر به سبک گزارش هاي خبري به چشم مي خورد.
در آثار مربوط به بخش خبر نيز مواردي نظير عدم استفاده از اصول علمي خبرنويسي، عدم بهره گيري اخبار از تيتر و عناوين جذاب و اثرگذار در کنار کم توجهي به ارزش ها و عناصر خبري و عدم بهره گيري از سبک هاي خبرنويسي مشهود است.
در مورد بخش صفحه خوانندگان نيز اختصاص ستوني ويژه براي ارتباط با خوانندگان و ارايه جوابيه ها براي پاسخگويي مطلوب به پرسش ها و انتقادهاي خوانندگان از جمله موضوعاتي است که بايسته است روابط عمومي هاي کشور با اهتمام بيشتري وارد عمل شوند.
در بخش وب سايت هاي سازماني، روابط عمومي ها به سمت آنلاين شدن خبرنامه هاي سازماني حرکت کنند. وب سايت هاي سازمان نبايد صرفا به اخبار سازمان خود تکيه کنند و خود را جاي وب سايت هاي خبري ببينند بلکه آن ها وظايفي فراتر از سايت هاي خبري دارند.
در سايت هاي سازماني تنها به طراحي و گرافيک سايت توجه نشده است بلکه به شيوه توليد محتوا، سبک نگارش در وب، تعاملي بودن سايت، بهره گيري از محتواهاي چند رسانه اي (مانند پادکست، ويدئوکست و ...)، بکارگيري کدهاي خبرخوان RSS و بهينه سازي رسانه هاي اجتماعي توجه شده است.
همچنين سايت ها به لحاظ مخاطب شناسي، سرعت در لود شدن سايت، دسترسي به بخش هاي مختلف و بهينه سازي موتورهاي جستجو مورد ارزيابي هيئت داوران قرار گرفت.
در بخش نسخه موبايلي سايت، قابليت هاي تلفن همراه در سال هاي اخير از يک تلفن معمولي فراتر رفته است و اکنون دستگاه هاي همراه، موجب تغييرات شگرفي در سبک زندگي مردم شده است.
روابط عمومي سازمان ها کمتر سراغ نسخه موبايلي وب سايت خود رفته اند لذا توصيه هيئت داوران تجهيز سايت ها به ارايه خدمات و اطلاعات از طريق دستگاه هاي همراه است.
در بخش مولتي مديا نيز سي دي ها يا دي وي دي هايي که به انعکاس گزارش عملکرد يا معرفي فعاليت هاي يک سازمان مي پردازد جايگزين مناسبي براي انتشار چاپي محصولات روابط عمومي شده است و آن ها را از هزينه هاي بسيار زياد کاتالوگ، بروشور و کتابچه هاي رنگي بي نياز مي کند.
سي دي مولتي مديا بايد جذابيت هاي بصري و تصويري خوبي داشته باشد و مي تواند حتي به يک هديه تبليغاتي ماندگار که در نمايشگاه ها عرضه مي شود تبديل گردد. آثار دريافتي در اين حوزه نسبت به سال هاي گذشته کمتر بود، شايد روابط عمومي ها به اطلاعات منتشر شده در وب سايت ها اکتفا مي کنند و نيازي به توليد سي دي مولتي مديا ندارند.
در پايان هيات داوران هشتمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي ضمن آروزي موفقيت براي شرکت کنندگان، بار ديگر زحمات و تلاش هاي مديران و کارشناسان روابط عمومي را ارج نهاده و از خداوند بزرگ براي همگان آرزوي توفيق و بهروزي مسالت مي نمايد.

 

تصاویر مرتبط