شنبه ۱۳۹۱/۱۱/۱۴

نصرتي، شهردار قزوين در ديدار با استادان و محققان شهر استانبول:

هفته‌هاي فرهنگي ايران و تركيه در شهر قزوين و تركيه برگزار مي‌شود

نشست مشترك شهردار و مديران شهرداري قزوين با حضور محمدي، نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي با استادان و محققان دانشگاه‌هاي شهر استانبول در تركيه برگزار شد.

 

نشست مشترك شهردار و مديران شهرداري قزوين با حضور محمدي، نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي با استادان و محققان دانشگاه‌هاي شهر استانبول در تركيه در راستاي تداوم تعاملات فرهنگي برگزار شد.
به گزارش اداره روابط عمومي شهرداري قزوين؛ داوود محمدي، نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه كشور تركيه و ايران داراي پيشينه تاريخي هستند، افزود: كشور ايران و تركيه توانسته سهم موثري در عرصه‌هاي بين المللي ايفاء كند و كشور ايران و تركيه از يك اتحاد و دوستي برخوردار هستند و اين منشا بركات زيادي بوده است.
وي با اشاره به مشتركات ايران و تركيه در زمينه‌هاي مختلف بيان كرد: استادان و محققان دانشگاه‌هاي استانبول تركيه پيشتازان آن كشور در گسترش تبادلات فرهنگي ايفاي نقش مي‌كنند و اميدوارم اين نشست سرفصلي براي ادامه فعاليت‌هاي عمراني، فرهنگي، ورزشي و گردشگري باشد.
مسعود نصرتي، شهردار قزوين در اين نشست با اشاره به ويژگي هاي استان قزوين در زمينه هاي تاريخي، فرهنگي، اقتصادي و دانشگاهي گفت: ارتباطات فرهنگي و تاريخي بين اين دو كشور سابقه طولاني دارد و اميدواريم اين تعاملات ادامه پيدا كند.
وي با بيان اينكه شهر استانبول شهري بسيار زيبا است و داراي مكان‌هاي تاريخي و فرهنگي متعددي است، پيشنهاد داد: شهرداري قزوين آْمادگي دارد با يكي از شهرهاي تركيه خواهر خواندگي داشته باشد.
شهردار قزوين در ادامه پيشنهادات بيان كرد: با توجه به اينكه شهرداري قزوين صاحب دانشگاه در 13رشته است، شهرداري قزوين آمادگي دارد در زمينه‌هاي دانشگاهي براي تبادل استاد و دانشجو با اين كشور همكاري داشته باشد.
نصرتي همچنين پيشنهاد داد: با توجه به اهميت تبادلات فرهنگي ما آمادگي داريم هفته‌هاي فرهنگي ايران و تركيه در قزوين و تركيه برگزار شود.
اين مقام مسوول بيان كرد: منطقه قزوين با 9 هزار سال قدمت به نام کاسپين و شهر قزوين با 1700 سال مدنيت و سابقه شهرنشيني، 2600هکتار باغستان سنتي با درختان 700تا يک هزار ساله ويژگي ممتازي دارد.
وي با اشاره به اينکه شهر قزوين 400 سال پيش 54 سال پايتخت دولت صفوي بود و 1173 اثر تاريخي ثبت ملي شده است، اظهارکرد: وجود 2 منطقه نمونه گردشگري، قرارگيري در کريدور شما لبه جنوب و شرق به غرب کشور و عبور 40 ميليون نفر در سال از اين مسير و وجود مجموعه تاريخي و فرهنگي سعدالسلطنه به عنوان بزرگترين کاروانسراي درون شهري خاورميانه که با 200سال قدمت توسط شهرداري قزوين مرمت شده است از ديگر خصوصيات اين شهر است.
شهردار قزوين اعلام کرد: شهر قزوين، چهارمين شهر اهل بيت کشور است و زمينه هاي فراواني را براي گردشگري مذهبي دارد.
نصرتي با اشاره به بودجه 250 ميليون دلار شهرداري قزوين در سال جاري افزود: در حال حاضر پروژه هاي متعدد و فراواني براي توسعه شهر تعريف شده است.
 محمد نوردوغان، استاد دانشگاه استانبول و مسوول ترکيه‌اي هماهنگي برگزارينخستين همايش بين المللي پيوندهاي زباني و ادبي ايران و ترکيه با تبريك فرا رسيدن سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي گفت: هر دو ملت ايران و تركيه اشتراك هاي زيادي در زمينه هاي فرهنگي دارند و ما يك ملت در دو دولت هستيم.
وي با اشاره به بازديد از كاروانسراي سراي سعدالسلطنه گفت: اميدواريم مرمت اين اثر تاريخي مهم به زودي به اتمام برسد.
وي با بيان اينكه با بازديد از اين كشور كوله باري از فرهنگ و تاريخ با خود مي‌بريم، گفت: پيشنهادهاي شهردار قزوين پيشنهادهاي اين هئيت هم است و اميدواريم به زودي تحقق يابد.
نوردوغان با تصريح اينكه اشتراك هاي فرهنگي ايران و تركيه براي آينده خاورميانه در دنياي اسلامي مهم است، افزود: در سال گذشته نخستين همايش بين المللي پيوندهاي زباني و ادبي ايران و ترکيه برگزار شد و در اين همايش 72مقاله در راستاي شعار  دو زبان همسايه و دو ادبيات همبسته ارائه شد و اين همايش تاثير مهمي در تداوم تبادلات فرهنگي داشت.
اين مسوول با بيان اينكه پيشنهاد خواهر خواندگي با يكي از شهرهاي تركيه بررسي خواهد شد، افزود: يك انجمن مشترك همكاري‌هاي علمي و دانشگاهي بين دو كشور با حضور اساتيد و محققان تشكيل شده است كه اين انجمن در پيشرفت همكاري ها نقش موثري دارد.
دكتر آبچيتار، رئيس دانشكده علوم پايه و ادبيات دانشگاه استانبول نيز با بيان اينكه در سال گذشته با رايزني هاي فرهنگي در بخش زبان يك اتاق به نام ايران راه اندازي شده است، گفت: يك ماه قبل هم توسط رايزن فرهنگي، يك گروه باستاني به كشور تركيه در اين دانشگاه اعزام شد و ما آمادگي كارهاي فرهنگي با دانشگاه شهرداري قزوين داريم.
وي تاكيد كرد: نتايج اين مذاكرات به روساي دانشگاه انتقال خواهد يافت تا در سطح بالاتر براي نتيجه بهتر پيگيري شود.
پايان پيام   
  
 

 

تصاویر مرتبط