شنبه ۱۳۹۱/۱۰/۳۰

در جلسه حافظ پژوهي مطرح شد؛

شعر حافظ نماد حقيقت فرهنگ و تمدن پارسي

جلسات حافظ پژوهي که طي هفت سال اخير در خانه فرهنگ ميرداماد برگزار مي شد به دليل استقبال پرشور شهروندان به فرهنگسراي بانو حضرت زهرا(س) انتقال يافت.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ حميد نيرومند سرپرست مراکز آموزشي سازمان فرهنگي ورزشي در اين جلسه ضمن تشکر از استاد ميرزايي که سالهاست جلسات حافظ پژوهي را برگزار مي کند، اظهار كرد: با استقبالي که از سوي علاقمندان به برنامه هاي ادبي در خانه فرهنگ ميرداماد صورت گرفت، اولين جلسات حافظ پژوهي حدود هفت سال پيش با حضور استاد ميرزايي تشکيل گرديد و با تاسيس فرهنگ سراي بانو جلسات نامبرده به اين فرهنگ سرا منتقل شد و هر هفته به صورت منظم برگزار و مورد استقبال دانشجويان و علاقمندان به فرهنگ و ادب پارسي قرار مي گيرد.

نيرومند خاطر نشان کرد: هدف از برگزاري جلسات حافظ پژوهي، آشنايي با افکار و انديشه هاي بزرگان فرهنگ و ادب اين سرزمين است تا اين بزرگان و انديشمندان که نگاه دقيقي به زندگي و مباحث مهم اخلاقي و اجتماعي دارند به عنوان الگو مطرح شوند و از انديشه و شخصيت آنان براي زندگي بهتر بهره جوييم.

وي با بيان اينکه آشنايي با فنون بلاغت، سخن وري و شاعري نيز هدف بعدي برگزاري اين جلسات است، افزود: آموزش شعرسرايي و بيان انديشه ها با الفاظ آهنگين و دلنشين به منظور تاثيرگذاري بيشتر بر مخاطب، ديگر هدف اين جلسات است.

استاد چنگيز ميرزايي نيز در گفتگوي ديگري در اين خصوص بيان کرد: در اين کلاس هر هفته يک غزل از غزليات حافظ خوانده مي شود و تلاش ما اين است تا حافظ را از راه کلام و غزليات خود حافظ بشناسيم و براي جلوگيري از يکنواختي و به کارگيري سلايق ديگر و ايجاد تنوع، گاهي ادبيات نيمايي وکهن نيز خوانده مي شود.

وي با تاکيد بر اينکه در حافظ پژوهي انديشه ها و افکار حافظ کشف و شناخته مي شود، يادآورشد: حافظ در مرکز فرهنگ اسلامي ايران به بقا و جاودانگي دست يافته و غزل و شعر او حقيقت فرهنگ و تمدن مردم فارسي زبان است.

استاد ميرزايي تصريح کرد: غزل حافظ يک بعدي و خطي نبوده و بلکه چند بعدي است و يک حجم کثيرالاضلاع در ذهن خواننده به وجود مي آورد.

وي در پايان با بيان اينکه حافظ در زمان خود يکي از بهترين الگوهاي انسان محسوب شده چراکه تعادل در تمامي نوشتارهايش برقرار است، اضافه کرد: عشق زميني او همانند عرفان، اخلاق و خوش خلقي شيوا و خالي از زياده روي است، از سويي فروتني وي همانند گردن فرازي او در برابر زورگويان و ستمگران متعادل بوده و رياکاري ورندي در غزلياتش به يک اندازه ديده مي شود

شايان ذکر است؛ جلسات حافظ پژوهي هر هفته روزهاي يکشنبه از ساعت 18_17 در واحد آموزش فرهنگسراي بانو حضرت زهرا(س) برگزار مي گردد و علاقمندان مي توانند رايگان و آزاد در اين جلسات شرکت كنند.

پايان پيام 

تصاویر مرتبط