شنبه ۱۳۸۹/۰۹/۲۰

دكتر کلود مسو ، استاد دانشگاه فرانسه :

جذب آثارتاريخي و فرهنگي ايران شده ام

استاد دانشگاه سوربن فرانسه دردومين همايش ملي منظر شهري و هفتمين همايش شهر و سيماي شهري در خصوص کارهاي فرانک لويد رايت، معمار معروف و طبيعت گراي آمريکايي در زمينه منظر شهري سخنراني كرد .

 

به گزارش اداره روابط عمومي شهرداري قزوين؛ دكتر كلود مسو با معرفي دو جنبه اصلي منظر شهري، گفت: اولين ارتباطي که منظر برقرار مي کند با زمين است و از اين طريق مي توان متوجه ارتباط بين منظر با معماري و درک خصوصيات آنها شد و از سوي ديگر؛ يک شهر برپايه ذهنيت سازندگان آن ايجاد مي شود و پديد آمدن منظر شهري حرکت از بي نظمي به سوي نظم بخشيدن به فضا است که زيبايي شناسي شهري راپديد مي آورد.
اين استاد با بيان اينكه در دوره اي که اكثر معماري ها به سبک مدرن بوده و اين معماري نوين هيچ توجهي به منظر ندارد، دو استثنا در تاريخ معماري پديد آمدند، ادامه داد: يکي کوربوزيه و ديگري فرانک لويدرايت است كه سبک معماري کوربوزيه معماري انبوه وانباشته بوده ونگرش رايت نيز برپايه ارتباط برقرار کردن با محيط استوار بود.
وي تصريح کرد: در نظر رايت معماري نوعي تزئين منظر است و اين گرايشي است که درمعماري غير يوناني ديده مي شود ، رايت درسازه هايي که توليد مي کرد سعي مي نمود از طبيعت الهام بگيرد .
دكتر مسو با اشاره به اينكه درکارهاي رايت سه گونه منظر رامي توانيم ببينيم، اظهار كرد: اين سه گونه شامل منظر مرطوب، خشک و بياباني است كه در هرکدام از اقليم ها رايت دستورالعمل خودش را داشته و براساس شکل هاي به دست آمده از محيط سازه هايش را ساخته است.
وي با بيان اينكه در آثار رايت ما مي توانيم افقي بودن و وجود خطوط موازي بازمين رابه عنوان يکي از گرايش هاي اصلي برشماريم، افزود :رايت اولين کتابش را با نام تفسير معابد ژاپني به نگارش درآورد که در نگارش اين کتاب تحت تاثير جايگاه مهم طبيعت درنگاه ژاپني ها بوده و انگيزه وي از نگارش اين کتاب نمايش فرهنگ باغسازي و تعلق ژاپني ها به منظر بوده است .
اين استاد دانشگاه كه متخصص تاريخ هنر است در پايان به سفرقبلي خود به ايران اشاره كرد، گفت : من ??سال پيش به ايران آمدم و شهرهاي شيراز و کرمان را ديدم و از همان زمان جذب آثارتاريخي و فرهنگي ايران شدم.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط