شنبه ۱۳۹۷/۰۷/۰۷

کشاورز، مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری قزوین؛

استفاده از نتایج مطالعات تحقیقاتی ،بهره وری پروژه ها را افزایش و هزینه ها را کاهش می دهد

عباس کشاورز‌صفیئی ، مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری قزوین از انجام 15 پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد و رساله دکترا در 6 ماهه نخست سال‌جاری در شهرداری قزوین خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه‌انسانی شهرداری قزوین؛ عباس کشاورز‌صفیئی، مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری، گفت: شهر موجود زنده و پیچیده‌ای است و نتایج مجموعه اقدامات در آن دچار عدم قطعیت است. یکی از روش‌های اصلی جلوگیری از آزمون و خطا و نتایج نامشخص، پژوهش و مطالعه است.
کشاورزصفیئی خاطرنشان کرد: یکی از بهترین روش‌های مطالعه و پژوهش در پروژه‌های شهری، جمع‌آوری تجارب شهرهای مشابه و هم مقیاس قزوین و بومی‌سازی روش‌های مورد استفاده آنان و دوری از خطاهای انجام شده است.
مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری با تاکید بر این که کمبود بودجه کشور اجازه خطا در انجام پروژه‌ها را نمی‌دهد، ادامه داد: انجام پروژه‌های بدون مطالعه و دارای خطا، هزینه‌های صرف شده را هدر می‌دهد، پس ناچار به مطالعه و بررسی و استفاده از نتایج و تجارب شهرهای دیگر هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در دنیا 3 دسته مطالعات بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای در مدیریت‌شهری انجام می‌شود که متأسفانه مدیریت‌شهری در ایران تمرکزی بر مطالعات بنیادین و توسعه‌ای ندارد و به‌دلیل مسایل و مشکلاتی که در شهرها وجود دارد، تأکید زیادی بر مطالعات کاربردی شده و مسئله محوری در اولویت قرار گرفته است.
این مسئول با اشاره به وجود شبکه دانش مطالعات بنیادی و توسعه‌ای در جهان امروز، تصریح‌کرد: مطالعات توسعه‌ای، ما را در مقابل تغییرات ناگهانی آتی مصون می‌کند. باید آینده را ترسیم و آینده‌سازی کرد و توجه بیش‌تری به این حوزه از مطالعات داشت.
کشاورزصفیئی یادآور شد: حوزه پژوهش شهرداری قزوین در قالب کمیسیون تحقیق و توسعه با الگوبرداری از پایتخت، در مقیاس شهر قزوین، کار خود را از سال 89 آغاز کرد که وظیفه آن حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و دکترا با موضوعات شهری بود.
وی افزود: در ابتدا از تمام حوزه‌های شهرداری درخصوص موضوعات مورد نیاز نظرسنجی شد و پس از اولویت‌بندی در کمیسیون، در قالب فراخوان به مراکز آموزشی ارسال شد که این موضوع تا به امروز ادامه دارد.
کشاورزصفیئی با بیان این که سازمان خدمات‌طراحی شهرداری وظیفه مطالعات پژوه‌محور را به عهده دارد، خاطرنشان کرد: متمرکز شدن تمام مطالعات پژوهشی در حوزه مطالعات پژوهش معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه‌انسانی شهرداری در دستور کار قرار دارد که ساز‌و‌کار آن در دست بررسی است.
مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری از انجام 15 پایان‌نامه و رساله در 6 ماهه اول سال‌جاری خبر داد و گفت: سالانه حدود 20 تا 30 پایان‌نامه و رساله در این واحد مورد حمایت قرار می‌گیرد. اما به دلیل این که ما در تمام مراحل کار در کنار دانش‌جویان هستیم و دانشجو مکلف به ارائه مستمر روند کار به شهرداری است، اساتید دانشگاه از این موضوع استقبال نمی‌کنند.
کشاورزصفیئی یادآور شد: عناوین پژوهشی در 6 دسته حمل‌و‌نقل و ترافیک، شهرسازی و معماری، موضوعات فنی‌مهندسی و عمرانی شهری، مدیریت‌شهری و سرمایه‌گذاری، موضوعات فرهنگی و اجتماعی شهری، خدمات‌شهری و محیط‌زیست شهری دسته‌بندی می‌شود که بیش‌ترین مواردی که تاکنون انجام شده در دو حوزه شهرسازی و معماری و مدیریت‌شهری و سرمایه‌گذاری بوده است.
این مسئول با بیان این که حتی در کلان شهر‌ها نیز مطالعات و پژوهش جایگاه خود را پیدا نکرده است، ادامه داد: شاید مجموعه مدیریت‌شهری از نتایج پایان‌نامه‌ها استفاده کرده باشد، اما هنوز نمی‌توان ارزیابی کرد که میزان تاثیرگذاری آن در پروژه‌های شهری چقدر بوده است. البته بررسی این موضوع در دستور کار این حوزه قرار دارد.
مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری با تاکید بر این که امروزه استفاده از نتایج مطالعات و پژوهش‌ها در مدیریت‌شهری، دستگاه‌های‌دولتی و حتی بخش‌خصوصی یک اختیار است، تصریح‌کرد: باتوجه به وضعیت موجود و روند جهانی توسعه و تغییر سریع فناوری در حوزه‌های مختلف، همچنین کاهش درآمد و افزایش هزینه‌ها، شهرداری‌ها باید الزاما به سمت استفاده از نتایج مطالعات تحقیقاتی بروند تا کارآیی، اثربخشی و در نهایت بهره‌وری پروژه‌ها افزایش و هزینه‌ها کاهش پیدا کند.
پایان پیام

 

تصاویر مرتبط