یکشنبه ۱۳۹۱/۱۰/۱۷

در فرهنگسراي بانو حضرت زهرا(س) ؛

همايش سبک زندگي سالم برگزار شد

در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري در رابطه با توجه به سبک زندگي براساس تعاليم اسلامي همايش سبک زندگي پيرامون "زندگي سالم" با استقبال پرشور شهروندان در فرهنگسراي بانو حضرت زهرا (س) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ اعظم هاشمي مشاور و کارشناس ارشد روانشناسي در اين همايش بيان کرد: طبق بررسي محققين، افراد شاد رضايت، موفقيت بيشتر و عملکرد بهتري در زندگي خود دارند.

هاشمي با بيان اينکه بهداشت روان يعني شخص بهترين عملکرد را از زندگي داشته باشد افزود: لازم است که براي داشتن سلامت روان، به بهداشت جسماني، ذهني و رواني خود توجه بيشتر کنيم چرا که اين دو در کنار هم قرار مي گيرند.

وي خاطرنشان کرد: ما قبل از اينکه تحت تاثير اجتماع باشيم بايد به دو فاکتور مهم رواني و عوامل زيستي توجه کنيم که در نگرش افراد سهيم است .

هاشمي اضافه کرد: سه مولفه ي شناخت، احساس و رفتار در بهداشت رواني افراد موثراست، رفتار مولفه اي است که از شخص سر مي زند و نمود عيني دارد ولي ادراک و احساس، نمود عيني ندارد و در افراد متفاوت است و زنان ومردان در مورد يک موضوع واحد، متفاوت فکر مي کنند.

وي با تاکيد بر ضرورت پيشگيري اوليه بيماري، مشکلات روحي، حفظ و تقويت سلامتي در افراد، افزود: عملکرد مشاورين، روانشناسان و حيطه هاي تخصصي پزشکي تحت حمايت حوزه ي پيشگيري اوليه است که علاوه بر تامين سلامتي به دوام آن نيز کمک مي کنند و در واقع مداخله، درمان و دارو درماني در همين حيطه موثر است.

اين کارشناس ارشد روانشناسي تصريح کرد: براي خوب زندگي کردن بايد اصول اساسي بهداشت رواني را بشناسيم که اولين اصل، احترام فرد به شخصيت خود و ديگران است.

هاشمي دومين اصل بهداشت رواني را شناختن محدوديت ها در خود و ديگران دانست و افزود: بايد واقعيت ها را پذيرفت و توجه نمود که قضاوت انسان ها درباره آن واقعيت متفاوت است و هرکس مي تواند برداشت شخصي خود را داشته باشد.

هاشمي تاکيد کرد: انگيزه هاي رفتاري بشر در درجه اول  به ايمني نيازمند است و لازم است احتياجات اوليه در زندگي برآورده شود و در خانواده اي که بهداشت رواني وجود ندارد ودر واقع امنيت رواني نيست، هر اندازه احتياجات اوليه برآورده شود تنش ها ي زندگي نيز کمتر مي شود.

وي در خصوص شادکام بودن به نظريه مارتين سليگمن (مثبت نگري و شادکامي) اشاره کرد و گفت: شادکامي حقيقي رسيدن به فراخناي شناسايي و رشد توانايي( کنجکاوي، نيروي حياتي و قدر داني) در بازي، کار و عشق است و بايد همواره خوش بين و مثبت نگر باشيد.

هاشمي ادامه داد: مسوليت پذيري نيز زماني است که احساس تعلق بکنيم و در صورت بروز مشکلات، ديگران را مقصر ندانيم و شادکامي به عنوان يکي از حالات روحي خوب، توانايي فکرکردن به صورت انعطاف پذير و داراي پيچيدگي بيشتر را افزايش مي دهد و به رضايت، خلق مثبت، سلامتي، کارآمدي و عزت نفس منجر خواهد شد.

وي در پايان خاطرنشان کرد: خنديدن و شاد زيستن حتي با شنيدن و بازگو کردن يک لطيفه به افراد کمک مي کند در زندگي وسيع تر بينديشند، اين فعاليت ها نه فقط در افزايش خلاقيت مهم است بلکه  براي شناخت و ارتباط هاي پيچيده و پيش بيني پيامدهاي يک تصميم نيز موثر خواهد بود. 

پايان پيام

تصاویر مرتبط