یکشنبه ۱۳۹۷/۰۵/۰۷

با مشارکت سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین؛

همایش «راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری هپاتیت» برگزار شد

همایش «آنچه باید در مورد هپاتیت بدانیم و راه های پیشگیری از ابتلا به آن» با مشارکت سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری و مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین؛دکتر شریفی،مسئول کلینک بیماری های رفتاری مرکز بهداشت شهید بلندیان گفت:هپاتیت «B» بیماری ویروسی است که به کبد آسیب رسانده و فعالیت آن را در مواردی مختل می کند. در برخی موارد با وجود آسیب کبدی، علائمی در بیمار ظاهر نمی شود و در برخی دیگر علائم اختلال کبدی بروز می کند. هپاتیت «B» ممکن است به دو شکل حاد و مزمن بروز کند.

زینب شریفی افزود:هپاتیت به معنای «التهاب و ورم کبدی » است که به آن یرقان نیز می گویند،مهمترین عوامل ایجاد کننده این بیماری، ویروس ها هستند و چنانچه این بیماری و علائم آن کمتر از شش ماه طول بکشد به آن هپاتیت حاد و اگر طول مدت آن از شش ماه بیشتر باشد به آن  هپاتیت مزمن گفته می شود.

وی با بیان اینکه روش غالب انتقال هپاتیت «B» در نقاط مختلف دنیا متفاوت است، افزود: دوره نهفته بیماری هپاتیت «B» یعنی از زمان ورود ویروس به بدن و بروز علائم و ابتلا به طور متوسط 45 تا 160 روز است.

دکتر شریفی با اشاره به اینکه بیماری هپاتیت «B» می تواند بدون علامت باشد و یا علائمی بسیار شدید همراه با درگیری شدید کبدی ایجاد کند، اظهار کرد: معمولاً پس از ورود ویروس ها به بدن فرد و پس از یک دوره نهفتگی، علائمی شبیه سرماخوردگی مثل ضعف، خستگی، احساس کسالت، بی اشتهائی، تب، درد عضلات، التهاب مفاصل و بثورات پوستی ممکن است ایجاد شوند.

به گفته وی پس از مدتی مرحله دوم علائم به صورت بروز زردی و بهبود علائم مقدماتی به همراه تیره شدن ادرار یا کمرنگ شدن مدفوع بروز می کند و بعد از این مرحله، بیمار وارد مرحله نقاهت می شود که البته، معمولاً کودکان علائم خفیف تری را بروز می دهند و بیشتر بدون علامت هستند.

مسئول کلینک بیماری های رفتاری مرکز بهداشت شهید بلندیان بهترین شیوه جلوگیری از ابتلا به هپاتیت «B» را در جامعه، دوری از رفتارهای پرخطر، رعایت بهداشت و استفاده از واکسیناسیون ضد هپاتیت «B» عنوان کرد و گفت: واکسن های هپاتیت «B» موجود، کاملا بی خطر بوده و در بیش از 95 درصد موارد موثر هستند.

گفتنی است؛ این همایش به مناسبت روز جهانی هپاتیت و با حضور کارکنان و مددکاران بهزیستی و کارمندان شهرداری قزوین در سالن اجتماعات حضرت بانو زهرا (س) برگزار شد و کارشناسان هپاتیت مرکز بهداشت قزوین نیز ضمن برگزاری مسابقه و اهدای هدیه به برندگان، به سوالات آنان پاسخ دادند.

تصاویر مرتبط