سه‌شنبه ۱۳۹۱/۰۹/۱۴

وزيري‌نژاد، مديرعامل سازمان فرهنگي و ورزشي شهرداري قزوين:

تلاش براي جذب مخاطب بيشتر از مهمترين وظايف کتابخانه‌هاست

مديرعامل سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين طي مراسمي از 40 نفر از کتابداران و کتابخوانان فعال سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين با تقديم هدايا و لوح تقدير تجليل و قدرداني به عمل آورد.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ در اين مراسم سعيد وزيري نژاد ضمن تشکر از کتابداران و کتابخوانان برتر گفات: نحوه جامعه پذيري و نوع علاقه مندي جوانان به شيوه هاي جذابتر مطالعه يکي از برنامه‌هاي اصلي اين سازمان مي‌باشد و کمک به افراد براي آگاهي بيشتر و رشد روز افزون فضاي علمي جامعه بسيار ارزشمند و مهمترين مولفه در زندگي انسان است.

وزيري نژاد مهمترين تهديد در حوزه کتابخانه و قرائت خانه‌ها را ارتقاء ظرفيت و توسعه روز افزون دانشگاه هاي مختلف کشور دانست و در ادامه بر توسعه ي روز افزون قرائت‌خانه ها تاکيد کرد.

وي با بيان اينکه بخش شاخصي از فضاي قرائت خانه ها به کساني اختصاص دارد که براي کنکور آماده شده و يا قصد گذراندن امتحانات پايان ترم دانشگاه را دارند، افزود: ضروري است با آينده نگري و توجه به تأثير تکنولوژي بر روند علم آموزي جامعه، راه حل مناسبي اتخاذ شود و در اين خصوص دغدغه هاي بسياري وجود دارد از جمله اينکه چه اقداماتي جهت جذب بيشتر مخاطبان در کتابخانه ها و قرائت خانه ها صورت بگيرد.

وزيري نژاد تصريح کرد: شيوه‌هاي نوين بايد به نحوي در اختيار کتابخانه ها قرار گيرد تا باعث جذب بيشتر مخاطبين شود و رسالت کتابخانه ها در ارتقاء خدمات و فعاليت هاي مربوطه در سطح جامعه خلاصه مي شود و با اقدامات مختلفي مانند برگزاري مسابقات مختلف و انتخاب کتابخانه هاي نمونه در سطح شهر زمينه مناسب براي جذب بيشتر مخاطبان فراهم خواهد شد .

وي با اشاره به اينکه سطح سرانه مطالعه در سطح شهر قزوين 17 دقيقه در روز است، گفت: اين حوزه نيازمند توجه بيشتر و برنامه ريزي است و مسولين کتابخانه ها بايد در زمينه برگزاري شيوه هاي ترويج مطالعه در نوجوانان و جوانان با پيشنهادات و ارائه طرح هاي بيشتري به رونق اين امر مهم کمک کنند و همچنين با درک نيازهاي امروزي نوجوانان و جوانان تجديد نظر اساسي در بحث کتاب و کتابخواني  صورت بگيرد.

مديرعامل سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين اضافه کرد: با توجه به اينکه دنيا به سمت تبديل شدن به يک دهکده جهاني در حرکت است و جوانان نيز در معرض تهديد و فرصتهاي جهاني هستند و از سويي ابزار هاي صوتي و تصويري بر ابزارهاي حوزه مکتوب غلبه کرده و بر اين اساس کتاب و کتابخواني بايد در سر لوحه امور قرار گيرد.

وي يادآور شد: ايرانيان از گذشته تا به امروز نقش موثري در جهت افزايش سطح علم و آگاهي دنيا داشته اند و اکنون شاهد يک نهضت علمي در کشور هستيم و روند سفارش مقالات ISI که در مجلات معتبر جهاني ثبت مي شود و ورود دانشجويان خارجي به کشور براي تدريس بسيار مطلوب است.

وزيري نژاد تأکيد کرد: يکي ديگر از تهديدات به حوزه کتاب و کتابخواني نداشتن پول براي خريد کتاب توسط خانواده و ثبت نام نکردن فرزندان در کلاس هاي آموزشي است و به همين دليل خانواده و به ويژه دانشگاه ها در جذب بيشتر مخاطبان به حوزه کتاب و کتابخواني و برنامه ريزي جهت تأسيس کتابخانه ملي کودکان نقش بسزايي دارند چراکه ابزار صوتي، تصويري و خريد کتاب را به بهترين وجه در سبد خانوار قرار خواهند داد.

اين مسئول با بيان اينکه سازمان به لحاظ توسعه مراکز و کتابخانه ها خدمات خوبي ارائه نموده است، افزود: يک مجموعه بزرگ فرهنگي با چهار هزار و 200 متر مربع زيربنا و دو طبقه ويژه کتابخانه و سا لن قرائت خانه در خيابان دانشگاه در حال احداث است و در خيابان راه آهن نيز يک فرهنگسرا با اعتبار يک ميليارد و 200 ميليون تومان خريداري شد و يک طبقه آن اختصاص به کتابخانه دارد.

مديرعامل سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين خاطر نشان کرد: بايد کميته هاي راهبري و جلسات ماهانه بين مسئولين مراکز و کتابخانه ها تشکيل شود تا نقاط ضعف و مثبت خود را بهتر شناخته و بررسي کنيم جايگاه کتابخانه محلات در طرح ها کجاست؟ و در زمينه توسعه و تقويت آن تلاش کنيم همچنين در راستاي ارتقاي فرهنگ مطالعه و استفاده بهينه از زمان به ويژه در مدارس با آموزش و پرورش همکاري بيشتري صورت گيرد.

وزيري نژاد تصريح کرد: انشاءالله به سمتي حرکت کنيم که شهروندان به نحوه زندگي در شهر، مباحث ديني و مذهبي آگاه تر باشند و هر اندازه جامعه به حقوق خود آشنا شود ايمن و با نشاط تر خواهد بود همان جامعه اي که به نام مدينه النبي از آن ياد مي شود و اخلاق، محور اصلي تمام اعضاي جامعه است و بحث کتاب و کتابخواني و توسعه علم و دانش در ميان شهروندان نقش اصلي دارد.

گفتني است؛ چهار هزار و 428 نفر اعضاي فعال کتابخانه ها و مراکز فرهنگي سازمان مي باشند و در هر ماه 12هزار نفر به کتابخانه ها و مراکز فرهنگي سازمان مراجعه مي نمايند.

پايان پيام

  

تصاویر مرتبط