شنبه ۱۳۹۱/۰۸/۲۷

برگزاري همايش کارگاهي همياران محرم با هدف کاهش معضلات شهري عزاداري ها

در راستاي حل مشكلات تنظيف شهري، چهارمين كارگاه آموزشي همياران محرم برگزار شد و هيات هاي مذهبي بر اجراي ميثاق نامه حسيني تاکيد دوباره اي داشتند.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ در همايش کارگاه آموزشي همياران محرم که براي چهارمين سال متوالي در آستانه ي فرارسيدن ماه محرم در قزوين برگزار مي شود مسئولان استاني و شهري به همراه اعضاي هيأت هاي مذهبي حضور داشتند.

کارگاههاي آموزشي همياران محرم گامي مثبت در جهت برگزاري عزاداري است

دربندي زاده معاون خدمات شهري شهرداري قزوين در اين همايش ابتدا با اشاره به فرارسيدن ماه محرم اظهار داشت: در اين ماه امام حسين (ع) يکي از بهترين انسانهاي روي زمين به همراه 72 تن از ياران باوفاي خويش به شهادت رسيدند تا دين اسلام پاي برجا مانده و امر به معروف و نهي از منکر در جامعه احياء شود.

 

وي ويژگي هاي خاص معنوي قيام عاشورا را دليل ماندگاري اين نهضت بعد از يکهزارو 400 سال دانست.

دربندي زاده تصريح كرد: كارگاه آموزشي هميارام محرم به اين منظور تشكيل شده است تا بدانيم چگونه مراسم عزاداري درست و پسنديده اي برگزار كنيم و در سايه همكاري با شهروندان نظم و آرامش بيشتري در شهر حاكم خواهد شد و مردم صادقانه و خالصانه از اين فضاي معنوي استفاده مي كنند و نتيجه بهتري بدست مي آيد.

 

با فعاليت چهار ساله همياران محرم بسياري از معضلات عزاداري هاي دهه اول رفع شده است

 سعيد وزيري نژاد مدير عامل سازمان فرهنگي ورزشي در اين همايش ضمن تشكر از حضور هيأت هاي مذهبي در چهارمين كارگاه آموزشي همياران محرم اظهار كرد: براي چهارمين سال متوالي از توان و همكاري هيأت هاي مذهبي به منظور ساماندهي برخي معضلات و مشكلات در ايام محرم بهره مي بريم و امروز در مقايسه با گذشته شاهد حل بسياري از معضلات در سايه تشكيل همين جلسات هستيم.

وزيري ن‍ژاد با بيان اينكه هر برنامه اي محتوا و قالبي دارد افزود: محتواي مراسم سوگواري امام حسين (ع)، الهي و معنوي است كه با هدف ايجاد بصيرت عاشورايي با استفاده از بيانات امام راحل ، مقام معظم رهبري و با تبيين جايگاه ولايت و ايجاد بينش سياسي در بين آحاد مردم به اجرادرمي آيد و بيان صحيح وقايع نهضت حسيني و روشنگري در جامعه و دوري از خرافات و انحرافات ازجمله اهداف مهم آن است.

وي خاطر نشان كرد: شکل وقالب برنامه نيز به زيبايي بيشتر آن كمك مي كند و وظيفه معتمدين وخادمان ابا عبدالله الحسين (ع) با توجه به نفوذ و حرف شنوي كه در بين هيأت هاي مذهبي دارند ارائه راهنمايي هاي لازم به جوانان است تا شاهدكاهش مسايل و مشكلات به خصوص در دهه اول محرم باشيم.

مدير عامل سازمان فرهنگي ورزشي يكي از مهمترين آسيب ها در ايام محرم را ريخت و پاش ناشي از پخش نذورات در طول مسير عزاداري، تكايا و مساجد عنوان كرد و گفت: به منظور حل اين مشكل كه باعث نامطلوب شدن ظاهر شهر مي شود با سازمان مديريت پسماند شهرداري هماهنگي صورت گرفته و همياران بسيجي محرم به ويژه در چهار شب پاياني دهه اول در مسيرهاي اصلي به سمت امامزاده سلطان سيد محمد(ع)، آمنه خاتون(س) و آستان مقدس امامزاده حسين (ع) حضور مي يابند.

 وزيري ن‍‍‍ژاد اضافه كرد: 50 نفر از همياران بسيجي دانش آموز مکانهاي انباشت زباله را تلفني به نيروهاي سازمان مديريت پسماند اطلاع مي دهند تا نسبت به پاکسازي محل و عدم بروز مشکلات خاص اقدام شود.

وزيري نژاد تصريح كرد: به منظور سهولت در رسيدگي به درخواست شهروندان، ستاد تسهيلات محرم در سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين مستقر و تا چهارم محرم فعاليت مي كند و نمايندگان دستگاه هاي مختلف دراين ستاد حضور دارند و هيأت ها مي توانند جهت اخذ مجوز نصب داربست و يا گرفتن كپسول آتش نشاني و ديگر خدمات به نماينده مربوطه مراجعه نمايند.

 وي يادآور شد: طبق آخرين آمار تاكنون 80 هيأت به ستاد تسهيلات محرم مراجعه کرده اند و به اجراي ميثاق نامه حسيني جهت حل مشكلات تنظيف شهري موظف شدند.

وي اضافه کرد: امسال همياران محرم درسه شكل به فعاليت مي پردازند، بخشي از آنهاکه کاورهايي نيز برايشان تهيه شده در داخل هيأت ها حضور مي يابند وهماهنگي هاي لازم را به عمل مي آورند.

اين مقام مسوول ادامه داد: تعدادي از بانوان ستاد امر به معروف ونهي از منكر نيز در مسيرهاي مشخصي حضور دارند و در صورت مشاهده هرگونه بد حجابي تذكرات لازم را ارائه مي كنند.

 

قيام عاشورا تمام ارزشهاي ديني و معنوي را احياء کرد

در اين همايش حجت السلام والمسلمين نعمت الهي رييس سازمان تبليغات اسلامي نيز ضمن تشكر از مسئولين و هيأت هاي مذهبي بيان كرد: نهضت عاشورا، در تمام عالم مي درخشد چراکه يک قيام معمولي نبود و همين موضوع علت ماندگاري آن پس از قرن ها مي باشد.

نعمت الهي ادامه داد: قيام عاشورا به رهبري امام حسين (ع) كه حجت خدا بروي زمين است اتفاق افتاد و ذره اي به اين نهضت نمي توان ترديد پيدا كرد.

 

وي اضافه كرد: اين نهضت براي كسب مقام و موقعيت نبود و امام حسين(ع) به اينها احتياجي نداشت و بايد در زندگي و قيام امام حسين(ع) تأمل كرد چرا كه امام حسين(ع) براي نهادينه كردن تمام ارزش هاي ديني و معنوي قيام نمود.

رئيس سازمان تبليغات تاکيد کرد: هيچ كس نمي تواند بر ايشان ايراد بگيرد و امروز بايد با الگوپذيري و ادامه مسير نهضت عاشورا عزاداري امام حسين(ع) را به بهترين شكل برگزار كرد.

ستاد تسهيلات محرم به عزاداري ها امنيت و نظم خاصي مي بخشد

 

در ادامه همايش سردار جعفري نسب فرماندهي انتظامي استان قزوين بيان كرد: نيروي انتظامي به دنبال برقراري نظم و امنيت است و ستاد تسهيلات محرم جهت اجراي بهتر مراسم سوگواري ابا عبدالله الحسين(ع) تشكيل شده تا همگان شاهد نظم و هماهنگي بيشتر در دسته جات و هيأت ها باشيم.

سردار جعفري نسب خاطر نشان كرد: فرهنگ ديني و شيعي ما اجازه بي نظمي و ريختن زباله در خيابان و معابر را نمي دهد و در چند سال اخير شاهد همكاري و ارتباط خوب شهروندان با ستاد تسهيلات محرم بوديم. 

وي افزود: دشمنان به دنبال انحراف جوانان هستند و ضروري است در جهت جذب بيشتر آنها به فعاليت هاي درست مذهبي تلاش كنيم و آگاه باشيم كه با محول نمودن بخشي از وظايف هيأت هاي مذهبي به جوانان براي هميشه آنها را بيمه امام حسين(ع) کرده ايم.

 

 

تلاش مي کنيم عزاداري دهه ي اول با تلفات جاني و مالي همراه نباشد

 

در ادمه سرهنگ حسني رئيس پليس راهنمايي و رانندگي استان قزوين بيان كرد: داربست هايي كه در معابر و محل توزيع نذورات نصب مي شوند بايد از نظر ايمني بررسي شوند و در محل عابر پياده و مسير تردد خودروهاي سواري نبايد داربستي نصب شود چرا كه ممكن است عابر پياده و يا موتورسواري با پايه هاي داربست كه درشب ديد كمتري دارد برخورد كنند.

رئيس پليس راهنمايي ورانندگي استان يادآور شد: در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالي از بخش نصب داربست هامسووليت آن با متقاضي داربست است و مسوولين هيأت ها نيز بايد تذكرات لازم را بدهند تا اين ايام با كمترين مصدوميت و تلفات جاني و مالي برگزار شود.

سرهنگ حسني خاطر نشان كرد: دسته جات عزاداري بايد از مسيرهاي تعيين شده حركت كنند تا رفت و آمد عابرين به سهولت انجام و مشكلي براي شهروندان پيش نيايد.

وي افزود: در ايام محرم با توجه به حضور گسترده مردم و هيات هاي مذهبي قسمتي از شهر قزوين از جمله امامزاده علي(ع) و آمنه خاتون(س) تحت محدوديت ترافيكي قرار مي گيرد.

***

رحماني كارشناس آتشنشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين نيز در اين همايش با بيان اينكه طرح ايمن سازي تكايا و مساجد نتايج خوبي داشته گفت: در محل تجمع عزاداران حتما از معبر خروج اضطراري علاوه بر ورودي اصلي در نظر گرفته شود، همچنين براي افراد سالخورده، اطفال و بانوان مكاني در نزديكترين نقطه به خروج بي خطر پيش بيني شود.

وي خاطر نشان كرد: اتصالات و تجهيزات الكتريكي با مواد و مصالح قابل اشتعال فاصله ي مناسبي داشته باشند و هر يك از دستگاه ها، ادوات برقي و پريزها داراي برق مستقل بوده و از انشعابات متعدد به يك پريز خودداري شود همچنين از لامپ هاي برق با ولتاژ بالا و بدون حفاظ در داخل تكايا نيز استفاده نشود.

 

اين كارشناس آتشنشاني و خدمات ايمني تاكيد كرد: از بخاري هاي كارگاهي، بدون دود كش و حفاظ در داخل تكايا استفاده نشود و حتما از افراد آگاه و نمايندگي هاي مجاز كمك گرفته شود.

 

وي تاکيد کرد: فاصله بين وسايل گرما زا و قابل اشتعال بايد يک متر باشد و در حريم تكايا تردد افراد غير مسئول كنترل شود.

***

در ادامه مراسم دكتر پور عسگري كارشناس مركز فوريت هاي پزشكي اظهار كرد: از مواد اوليه سالم در تهيه غذاي نذري بايد استفاده شود تا بيماري و مشكلي براي شهروندان پيش نيايد و براي غذاهاي گرم از ظروف فوم دار استفاده شود همچنين توزيع شربت وشير در ظروف تميز و بهداشتي صورت بگيرد.

 

پور عسگري يادآور شد: مواد پخته شده جهت نذر بيش از دو ساعت در يخچال نگهداري نشود و هنگام ذبح حيوانات در ايام عزاداري نظافت محيط اطراف رعايت شود.

 

***

گفتني است در اين برنامه تمامي اعضاي هيات هاي مذهبي بر اجراي ميثاق نامه حسيني در محرم امسال به ويژه دهه ي اول تاکيد کردند.

 

پايان پيام 

تصاویر مرتبط