شنبه ۱۳۹۶/۰۴/۱۰

گنجي، معاون شهردار قزوين:

شهر قزوين در مسير رشد و توسعه قرار گرفته است

ناصر گنجي، معاون سرمايه‌گذاري شهرداري قزوين گفت: با توجه به تقويت زيرساخت‌ها و فعال کردن ظرفيت‌هاي اقتصادي، شهر قزوين در مسير رشد و توسعه قرار گرفته است.

پيام شهر: در خصوص جذب سرمايه‌هاي بخش خصوصي با ناصر گنجي معاون سرمايه‌گذاري شهرداري قزوين به گفتگو نشستيم.

از چه زماني مجموعه مديريت شهري قزوين، جذب سرمايه هاي بخش خصوصي را براي رشد و توسعه شهر در دستور کار قرار داده است؟

جذب سرمايه گذار لازمه شهري پويا و زمينه ساز تضمين توسعه پايدار جوامع به شمار مي رود. شهرداري قزوين با دريافت مجوز از شوراي اسلامي شهر قزوين به منظور تسهيل و رفع موانع اجرايي، با هدف ارتقاي کمي و کيفي در اجراي پروژه هاي اقتصادي با مشارکت سرمايه گذاران داخلي و خارجي، اقدام به ارتقاي اين مجموعه از مديريت به معاونت کرد. بنابراين در مهر ماه سال 1392 معاونت جديدي تحت عنوان " معاونت سرمايه گذاري و مشارکت هاي اقتصادي شهرداري قزوين" تأسيس شد. اين معاونت عهده دار مديريت پروژه هاي مشارکتي با هدف ايجاد و توسعه سرمايه گذاري هاي مشترک و آگاهانه، شناسايي فرصت هاي شاخص سرمايه گذاري، بهره گيري حداکثري از ظرفيت هاي شهر، تسهيل و تسريع در اجرايي شدن پروژه هاي سرمايه گذاري، مساعد کردن فضاي سرمايه گذاري، ايجاد رونق اقتصادي و رفاه بيشتر شهروندان، تأمين منابع اجتماعي و... است. 

 

براي جلب اين سرمايه ها و مشارکت بخش خصوصي تا کنون چه اقداماتي صورت گرفته است؟

از مهمترين رويکردهاي معاونت سرمايه گذاري شهرداري قزوين لزوم ظرفيت‌سازي در تمامي عرصه هاي اقتصادي است که سند چشم انداز توسعه شهر قزوين نيز در اين راستا تدوين شده است. حضور فعالانه در عرصه هاي مختلف اقتصادي و زمينه سازي جهت بهره گيري از ظرفيت هاي موجود مورد تأکيد مي باشد. به طور مثال شهرداري قزوين طي ساليان اخير اقدام به برگزاري همايش ها و سمينارهاي ملي و بين المللي در شهر قزوين کرده است که برگزاري يازدهمين اجلاس بين المللي شهرداران جاده ابريشم، اجراي طرح جامع شکوفايي شهر UN-habitat، اجلاس جهاني شهر اسلامي و رويدادهايي ازين دست تا کنون نقش بسزايي در معرفي ظرفيت هاي موجود در شهر قزوين در سطح ملي و بين المللي داشته و نتايج اين رخدادهاي مهم در حوزه سرمايه گذاري نيز  مشهود بوده است. از ديگر رويکردهاي ساليان اخير شهرداري قزوين، سرمايه گذاري در حوزه گردشگري است به صورتي که به جرأت مي توان شهرداري قزوين را بزرگترين سرمايه گذار در حوزه گردشگري قزوين ناميد.

 

چند درصد مذاکرات با سرمايه گذاران داخلي و خارجي انجام شده است و نتايج آن چگونه بوده است؟

کشورمان داراي سرمايه هاي عظيمي در حوزه هاي اقتصادي است، از همين رو مهم ترين مذاکرات و پروژه هاي انجام شده در حوزه هاي مختلف سرمايه گذاري در شهر قزوين با بهره گيري از ظرفيت هاي اقتصادي سرمايه گذاران بخش خصوصي داخلي صورت گرفته است. در عين حال با توجه به گشايش هاي اقتصادي در فضاي پسابرجام، استقبال چشمگيري از سوي سرمايه گذاران خارجي براي ورود به بازار ايران بوجود آمده به صورتي که در 2 سال گذشته مذاکراتي سازنده با سرمايه گذاراني از کشورهاي کره جنوبي، گرجستان، ترکيه، ايتاليا و انگلستان برگزار و در مواردي به توافقات اوليه منتج شده است.

نکته قابل توجه در اين ميان توجه به استارت آپ ها است. سرمايه‌گذاران خارجي در استارت آپ‌هايي وارد مي‌شوند و به صورت فعالانه و مجدانه فعاليت مي کنند. يک ايده يا طرح استارت آپي موفق با تيمي منسجم و يکپارچه، زمينه ساز حضور بخش خصوصي داخلي و به خصوص سرمايه گذاران خارجي است. سرمايه‌گذاران خارجي به طور معمول براي ارقام بالا وارد طرح مي‌شوند، بنابراين داشتن بانک اطلاعاتي جامع از گستره حوزه نفوذ و شناخت بازار هدف براي حفظ حيات استارت آپ ها امري مهم تلقي است.

در حال حاضر اين امر توسط مديريت شهري قزوين با جديت تمام پيگيري مي شود. کارگاه هايي با محوريت نيازهاي شهر قزوين با دانشجويان نخبه، استارت آپ هاي فعال و بنيادهاي علمي تحقيقاتي و مجموعه هاي دانش بنيان با حضور شهردار و مديران ارشد شهرداري قزوين برگزار شده است. در اين برنامه ها ظرفيت هاي شهر قزوين ارائه شده و در نشست هاي تخصصي نسبت به ارائه ايده هاي خلاق مورد نياز در حوزه هاي مختلف شهري پرداخته مي شود. در يک نگاه بهتر مديريت شهري قزوين ضمن استقبال از دريافت تمامي ايده ها و طرح هاي خلاقانه در جهت تقويت و توسعه استارت آپ هاي فعال قدم برداشته است.

 

سرمايه گذاران داخلي و خارجي ( به صورت جداگانه ) بيشتر تمايل به سرمايه‌گذاري در چه حوزه‌هايي دارند؟

اقتصاد کلان و جو حاکم بر فضاي کسب و کار کشور، ظرفيت هاي داخلي و خارجي و ماهيت پروژه هاي سرمايه گذاري، متغير هايي هستند که مسير پروژه ها را مشخص مي کنند. به طور مثال درخواست هايي از سوي برخي کشورهاي توسعه يافته در حوزه توليد انرژي هاي تجديدپذير براي حضور در شهر قزوين پيشنهاد شده است، فناوري هاي روز دنيا در اين حوزه خاص در اختيار کمپاني هاي مطرح کشورهايي از قبيل آلمان، ايتاليا و کره جنوبي مي باشد. نرخ بالاي بهره بانکي در داخل کشور، بسترهاي لازم براي ورود سرمايه گذار داخلي به اينگونه پروژه ها را با ريسک بالا مواجه مي کند و برگشت اصل و سود سرمايه را دشوار مي سازد. در صورتي که براي سرمايه گذار خارجي به دليل قيمت تمام شده کمتر توليد تجهيزات فني و نرخ بهره بانکي بسيار پايين در کشورهاي مبداء، اجراي اين گونه پروژه هاي سرمايه گذاري در ايران براي آنان داراي توجيه اقتصادي است. کاهش آلايندگي هاي زيست محيطي، توليد انرژي پاک، ايجاد اشتغال زايي و سهيم بودن در اصل پروژه از فوايد اين دست پروژه هاي سرمايه گذاري مي باشد.   

 

در حال حاضر چه حوزه هاي سرمايه گذاري به مشارکت کنندگان پيشنهاد مي شود و دليل اين امر چيست؟

يکي از برنامه هاي معاونت سرمايه گذاري تهيه و تنظيم بسته هاي معرفي فرصت هاي سرمايه گذاري در شهر قزوين بوده است. در سال هاي گذشته 2 مجلد نفيس شامل معرفي اجمالي ظرفيت هاي شهر قزوين، معرفي پروژه هاي سرمايه گذاري شاخص شهرداري و پيشنهادات سرمايه گذاري در حوزه هاي مختلف تهيه و نسخه اي از آن به تمامي طرف هاي مذاکره ارائه شده است. در يک نگاه کلي نياز به تهيه تخصصي بسته فرصت ها بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است زيرا سرمايه گذاران غيربومي شناخت دقيقي از ظرفيت هاي موجود در شهر قزوين ندارند. بنابراين در همايش ها، سمينارها و نمايشگاه هاي فرصت هاي سرمايه گذاري که هر ساله در سراسر کشور برگزار مي شود، شهرداري قزوين با ارائه اين بسته ها، با فعالان اقتصادي بخش خصوصي داخلي و خارجي مذاکراتي انجام داده و آنها را با مزيت هاي اقتصادي موجود در شهر به صورت عيني آشنا و ترغيب به مشارکت در پروژه ها کرده است. ازين رو در فاز اول با ساعت ها فعاليت فني و کارشناسي ظرفيت هاي اقتصادي شهر به صورت دقيق شناسايي و مطالعات اوليه در اين رابطه انجام شد. در فاز دوم نيز بنابر نيازهاي شهر و شهروندان، بسته فرصت هاي سرمايه گذاري مورد به مورد به صورت عملياتي تهيه شده است و هم اکنون 12 عنوان فرصت سرمايه گذاري آماده و به سرمايه گذاران ارائه شده است.  

 

به نظر شما جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي، در چه حوزه هايي مي تواند به رشد و توسعه بيشتر شهر قزوين کمک کند؟

شهر قزوين از مزيت هاي فراواني در حوزه هاي گردشگري، خدماتي، صنعتي، کشاورزي و ... برخوردار است. از اين رو رويکرد شهرداري قزوين به عنوان بزرگترين حامي صنعت گردشگري استان در ساليان گذشته تا به امروز تقويت و توسعه سرمايه گذاري و تسهيل بسترهاي لازم براي ورود بخش خصوصي به اين حوزه مي باشد. ساخت هتل ها و اماکن اقامتي، ساخت مجتمع هاي خدماتي و تفريحي، احداث اکو پارک بوستان ملي باراجين به عنوان يک مجموعه منحصر به فرد در شهر قزوين، تسهيل در تردد و توسعه محورهاي مواصلاتي در شهر با ساخت تقاطع هاي غيرهمسطح و ... از ديگر فعاليت هاي مديريت شهري در راستاي ايجاد يا توسعه زيرساخت هاي لازم مي باشد. البته مهمترين عامل در جذب سرمايه گذار تضمين امنيت سرمايه گذاري بخش خصوصي است که در مواردي شهرداري و دولت جمهوري اسلامي اين وظيفه را بر عهده دارد. ناگفته نامند در مجموع قبول ريسک سرمايه گذري از سوي بخش خصوصي امري اجتناب ناپذري مي باشد. 

 

باتوجه به ميزان سرمايه‌گذاري و مشارکت بخش خصوصي در حوزه هاي مختلف مجموعه مديريت شهري، آينده اين شهر در مسير تحول و توسعه را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

بدون شک با توجه به تقويت زيرساخت ها و فعال کردن ظرفيت هاي اقتصادي، شهرقزوين در مسير رشد و توسعه قرار گرفته است. در حوزه هاي سخت افزاري توسعه راه ها، ساخت هتل ها و اماکن اقامتي، مجتمع هاي چند منظوره تفريحي، خدماتي، تجاري و...، نوسازي و بهسازي اماکن توريستي، زيباسازي سيماي بصري شهر، احداث بزرگترين اکو پارک در بوستان ملي باراجين (دهکده بزرگ طبيعت) و در حوزه هاي نرم افزاري نيز معرفي ظرفيت هاي قزوين در سطح ملي و فراملي، برگزاري همايش ها و اجلاس هاي مهم ملي و بين المللي در قزوين مانند طرح بين المللي شکوفايي شهر، اجلاس بين المللي شهرداران جاده ابريشم، اجلاس جهاني شهرهاي اسلامي و برگزاري سمينارها و رويدادهاي مهم سراسري و بين المللي در شهر قزوين که تاکنون به مرحله اجرا در آمده، در کنار پروژه هاي مهمي که در آينده به مرحله اجرا و بهره برداري خواهد رسيد، گوياي اين مدعا براي آينده اي روشن و زندگي بهتر و احساس خوش تري براي شهروندان شهرمان مي باشد.

 

 

تصاویر مرتبط