شنبه ۱۳۹۶/۰۳/۲۷

از سوي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين صورت مي‌گيرد؛

برگزاري كارگاه هاي تدبير تغذيه در ماه رمضان در فرهنگسرا شهيد رجايي قزوين

كارگاه هاي تدبير تغذيه در ماه رمضان با عنوان «سفره هاي سالم ماه رمضان» در فرهنگسرا شهيد رجايي قزوين برگزار مي شود.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛در اين کارگاه هاي تغذيه سيدي، کارشناس تغذيه به مباحث آموزشي در خصوص شيوه تغذيه صحيح در ماه مبارک رمضان پرداخت و به روزه داران توصيه کرد: هنگام افطار بهتر است مايعات گرم نوشيده شود و از باز کردن روزه با آب سرد و يا نوشابه پرهيز شود، آب، شير گرم و يا چاي کم‌رنگ بهترين نوشيدني براي افطار است.

سيدي افزود: توصيه مي‌شود هنگام افطار از قندهاي طبيعي مانند خرما، کشمش و يا عسل استفاده شود، به اين ترتيب اشتها کنترل ميشود.

به گفته وي نوشيدن چاي کم‌رنگ،شير گرم، فرني،حليم کم‌ روغن و يا شله ‌زرد در وعده افطار توصيه مي‌شود،نان، پنير و سبزي و يا همراه با مغز گردو براي افطار غذاي مناسبي است،مصرف سوپهاي ساده هم براي وعده افطار خوب است.

سيدي خاطرنشان کرد: براي تامين آب از دست رفته بدن توصيه مي‌شود در فاصله زماني افطار تا سحر آب و مايعات کافي مصرف شود. وعده سحري بايد با آرامش مصرف شود به همين دليل به روزه‌داران توصيه مي‌شود با فاصله زماني مناسب از خواب بيدار شوند تا وعده سحري را با آرامش مصرف کنند.

وي اضافه کرد:مصرف کله‌ پاچه و سيرابي موجب تشنگي زياد در طول روز ميشود در نتيجه مصرف اين‌ گونه غذاها در ماه رمضان توصيه نمي‌شود. در صورت اصرار به مصرف، توصيه مي‌شود به صورت کم‌ آب، کم ‌نمک و در وعده افطار مصرف شود.

سيدي افزود:سحري نيز بايد مانند يک صبحانه کامل مصرف شود و سبزي و ميوه درآن گنجانده شود. مصرف غذاهاي پر گوشت، پرچرب و ادويه دار در وعده سحر باعث احساس تشنگي در طول روز مي شود.

وي اظهار کرد:روزه بدون سحري به هيچ وجه توصيه نمي شود چراكه ممكن است باعث افت قند خون و كاهش عملكرد فرد شود و ثانيا اين امر باعث مي شود تا فرد تمايل داشته باشد تا حجم زيادي غذا در وعده افطار مصرف كند كه اين امر علاوه بر سنگين شدن، ممكن است باعث برگشت اسيد معده به مري و ترش كردن فرد شود.

 

تصاویر مرتبط