پنجشنبه ۱۳۹۶/۰۲/۱۴

ذوالقدر، مديرعامل سازمان آتش‌نشاني شهرداري قزوين خبر داد؛

وقوع 2 حريق در بازار قزوين در يک روز

ابوالفضل ذوالقدر، مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين گفت: با تلاش و حضور به موقع آتش نشانان در يک روز 2 حريق در بازار سنتي قزوين اطفاء شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين؛ ذوالقدر اظهار کرد: در تماس مردمي با سامانه 125 آتش نشاني قزوين در ساعت 10 و 10 دقيقه صبح روز سه شنبه 12 ارديبهشت ماه سال 1396 از مشاهده دود در انتهاي علاف راسته محدوده بازار حلبي سازها اطلاع داده شد که ستاد فرماندهي سازمان آتش نشاني به لحاظ اهميت ايمني بازار بي درنگ آتش نشانان چهار ايستگاه شماره يک باغ دبير ـ سه مولوي ـ 6 نواب و هفت شهيد مفتح را  به محل حادثه اعزام کرد.

وي افزود: اين حادثه بعلت اتصالي برق از مسير کابل‌هاي برق عبوري از کف محدوده بازار حلبي سازها به وقوع پيوسته و منجر به خروج دود از مسير ناوداني و آبراه هاي مغازه هاي اطراف مي گردد که با حضور به موقع آتش نشانان و مهار کانون حريق و همچنين بررسي کامل محل خوشبختانه مشخص مي گردد به هيچ مغازه اي خسارت وارد نشده است.

وي در ادامه افزود: با هماهنگي بعمل آمده با حضور عوامل اداره برق ـ آب و فاضلاب ـ شهرداري و ميراث فرهنگي در خصوص رفع نقص و تعويض سيم کشي اين محدوده اقدامات لازم بعمل آمد و آتش نشانان پس از اطمينان از ايمن سازي کامل محل به ماموريت خود پايان دادند.

مدير عامل سازمان آتش نشاني گفت: در جريان حادثه دوم که در ساعت 22 و 33 دقيقه همين روز و در راسته علاف بازار مقابل مسجد کيال‌ها به وقوع پيوست يک باب مغازه لباس فروشي طعمه حريق مي گردد که بلافاصله پس از اطلاع رساني، ستاد فرماندهي سازمان آتش نشاني قزوين چهار ايستگاه شماره يک باغ دبير ـ 2 شهيد بابايي ـ سه مولوي و 6 نواب را به محل حادثه اعزام مي کند.

وي با اشاره به حضور آتش نشانان در کمتر از سه دقيقه به محل حادثه افزود:نيروهاي عملياتي پس از رسيدن به محل مشاهده کردند مغازه لباس فروشي دچار حريق شده و شعله هاي آتش در حال سرايت به ساير قسمت‌ها مي باشد.

وي افزود: آتش نشانان با قطع جريان برق و ايمن سازي صحنه حادثه نسبت به برش قفل ها و باز کردن کرکره ورودي اقدام کرده و با استفاده از تجهيزات ويژه اطفاء حريق و دستگاه هاي تنفسي خود را به کانون آتش سوزي رساندند و با تلاش فراوان شعله هاي سرکش آتش را در كمترين زمان ممكن مهار و از سرايت آتش به ديگر مغازه ها و بروز خسارات بيشتر جلوگيري بعمل آوردند.

ذوالقدر خاطر نشان کرد: آتش نشانان پس از اطمينان از ايمن سازي کامل محل با تحويل صحنه حادثه به عوامل انتظامي و مالک به ماموريت خود پايان دادند .

مدير عامل سازمان آتش نشاني در ادامه با اشاره به لزوم توجه ويژه به پيشگيري از وقوع حريق و حوادث در محدوده بازار سنتي قزوين افزود: با توجه به بافت سنتي و فرسوده بازار لازم است همه کسبه نسبت به رعايت اصول و مقررات ايمني توجه کافي را داشته باشند و در خصوص رفع معايب و ناايمني‌هاي موجود در محل کسب خود اقدام کنند.

وي يادآور شد: در زمينه تحقق اين مهم کارکنان واحد پيشگيري از حريق سازمان آتش نشاني به صورت روزانه و رايگان  نسبت به بازديد از بازار و اصناف مختلف اقدام  و توصيه‌هاي لازم را در خصوص ارتقاء ايمني و رفع مخاطرات موجود، در غالب دستورالعمل هاي استاندارد شده به مالکان و کسبه اعلام و ارائه مي‌کنند .

مديرعامل سازمان آتش نشاني در خاتمه از روسا و همه اتحاديه‌هاي اصناف بازار درخواست کرد: تا با حضور در کلاس‌هاي رايگان آموزش کار با کپسول آتش نشاني، مهارت‌هاي مقدماتي اطفاء حريق را فرا بگيرند و نسبت به خريد و نگهداري يک خاموش کننده در تمامي مغازه‌هاي داخل بازار اقدام کنند تا در نهايت با همکاري همه کسبه و ارتقاء عمومي فرهنگ ايمني، شاهد کاهش نرخ وقوع حريق و حوادث در محدوده با ارزش، تاريخي و پرترددي مانند بازار سنتي قزوين باشيم .

پايان پيام