یکشنبه ۱۳۹۶/۰۲/۰۳

روحاني، رئيس جمهور:

دولت آماده حمايت از شهرداري ها براي تامين منابع مشروع است

حجت الاسلام حسن روحاني، رئيس جمهور گفت: اگر شهرها و شهرداران در کشور نيازمند به منابع درآمدي هستند بايد به فکر منابع درآمدي سالم باشند و دولت آماده است تا با تهيه لوايح لازم براي شهرداري ها براي اداره شهر ها از طريق منابع مشروع اقدام کند.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ رئيس جمهور در پنجمين اجلاس بين‌المللي مجمع جهاني شهرهاي اسلامي در قزوين افزود: خوشحاليم در ايران اداره شهرها، توسط شوراها، با کمک شوراها و با آراء مردم، اعضاي شوراي شهر برگزيده مي شوند.

وي گفت: ما در شرايطي هستيم که حدود يک ماه ديگر در کنار صندوق آراء قرار مي‌گيريم و يکي از اقدامات ما در اين انتخابات تعيين اعضاي شوراهاي شهرها و روستاها است.

وي گفت: عدد بسيار بزرگي است که مردم پاي صندوق آراء مي روند و با راي خودشان شوراها را انتخاب مي کنند و شوراها، شهرداران را انتخاب مي کنند.

وي ادامه داد: آراء مردم، نظرات مردم و حضور مردم مي تواند بسيار تاثيرگذار در نحوه اداره شهرها و اعمال نظر مردم از طريق نمايندگانشان باشد.

وي ادامه داد: ارتباط نزديک‌تر بين شهرهاي جهاني باعث استفاده از تجربيات يکديگر براي شرايط نوين شهرهاي است و همچنين باعث توسعه گردشگري ميان مردم شهرهاي بزرگ و شهرهاي کوچک در کشورهاي مختلف مي شود.

رئيس جمهور اضافه کرد: در اين راستا بتوانيم به شهرهاي بزرگ در کشورهاي منطقه و جهان سفر کنيم و از آنها خيلي چيزها بياموزيم، و مردم شهرهاي مختلف بتوانند از ايران ما از شهرهاي مختلف کشور ما بازديد داشته باشند.

يکي از آن شهرهاي پرجاذبه کشور ما همين قزوين است

وي افزود: يکي از آن شهرهاي پرجاذبه کشور ما همين قزوين است، چراکه داراي آثار باستاني است و با زيبايي هاي که در اين شهر و اطراف اين شهر و اين استان وجود دارد و زيبايي ها و جاذبه‌هاي که طبيعت اين استان دارد اين شهر يکي از آن شهرهاي پرجاذبه کشور است.

وي افزود: همچنين ارتباطات ميان مردم بين شهرها و استان‌هاي ايران مي‌تواند به تبادل فرهنگ، تجارت و رفاه مردم کمک کند و در اين راستا بتوانيم شرايط نوين را براي زندگي مردم  شاهد باشيم.

 

مديريت شهري جزوء مديريت هاي سخت و پيچيده در دنياي امروز است

وي گفت: موضوع مديريت شهري و اداره زندگي مردم به ويژه در يک شهر بزرگ جزوء مديريت هاي سخت و پيچيده در دنياي امروز است.

رئيس جمهور گفت: تمدن هاي بزرگ بشري معمولا در کنار شهرها به وجود آمده است و علم و فناوري و تمدن در شهرهاي بزرگ ظهور و بروز پيدا کردند.

وي ادامه داد: ما اگر بخواهيم به تمدن اسلامي، تمدني که از مشرق و شبه جزيره هندوستان تا ساحل مديترانه و شمال آفريقا گرفته، نگاه کنيم بهترين راه آن است که بعد از مطالعه کتب و آثار گذشتگان به آثار باقي مانده معماري شهرهاي مهم اسلامي نظر کنيم.

وي با بيان اينکه يکي  از کشورهاي مهم خاورميانه کشور بزرگ ايران است، گفت: تمدن ها و آثار تمدني و در شهرها معماري ها، ساختمان ها، ويژگي ساختمان ها، با ما حرف مي زنند و با ما سخن مي گويند، از مهندسي گذشته، از ابتکارات گذشته، از فرهنگ گذشته، از دوستي و برادري ميان مردم در گذشته از استفاده درست از طبيعت در گذشته با ما سخن مي گويند.

ريشه معماري شهرها و ساختمان ها از فرهنگ و اعتقادات مردم نشات مي گيرد

وي گفت: شما در آثار بزرگ تمدن در کشورهاي مختلف جهان و از جمله در کشورهاي اسلامي مي بينيد که ريشه معماري شهرها و ساختمان ها از فرهنگ و اعتقادات مردم نشات مي گيرد، مسجدها، مدرسه ها، دانشگاه ها، مراکز آموزشي به عنوان مرکزيت شهر قبل از بازار و قبل از محل مسکوني مردم مدنظر است.

وي گفت: مسجد يعني محل اجتماع مردم، مسجد يعني جايگاهي که مردم با هم شور و مشورت مي کنند، مسجد يعني جايگاهي که مردم براي انجام مراسم دينيشان و فرهنگيشان استفاده مي کنند.

وي افزود: مسجد يعني مراکزي که براي حتي تصميم گيري براي دفاع از شهرشان از آن مکان آغاز مي شود، مسجد يعني مرکز فرهنگي يک شهر که مردم به آداب و رسوم و حکمت و مسير زندگي آشنا مي شوند.

در کنار فرهنگ و هويت، اقتصاد ظهور و بروز مي کند

رئيس جمهور گفت: مدارس ما و دانشگاه هاي ما معمولا در کنار مساجد ما ساخته مي شدند و مکان هاي مقدسي از مقبره بزرگان، بزرگان ديني و مذهبي و يا بزرگان فرهنگي و هنري معمولا در کنار مساجد ما ساخته مي شدند و آنگاه در کنار فرهنگ و هويت، اقتصاد ظهور و بروز مي کرد.

وي ادامه داد: يعني بازار ساخته مي شد، بازار يعني مکان تبادل، يعني آن جايي که صادرات و واردات شهري و روستايي حتي بين کشورها از آنجا شروع مي شد.

رئيس جمهور گفت: حتي بازار به معني اينکه بخشي از توليدات و مراکز توليدي و حتي مراکز هنري ما از بازار شروع مي شد.

وي گفت: پس آغاز فرهنگ و هويت، سپس اقتصاد شهر و اداره آن شهر است، در کنار فرهنگ و اقتصاد و علم و دانش است که محل هاي سکونت شکل مي‌گيرد.

وي گفت: محل هاي سکونت همزمان با کنار محل‌هاي توليدي يعني مزارع، باغات، دامداري ها، با هم اتصال پيدا مي کنند.

از سوداگري، خانه سازي شهر آغاز نمي شود

رئيس جمهور اظهار کرد: ما از تمدن گذشته ميآموزيم که از سوداگري، خانه سازي شهر آغاز نمي شود، ما از تمدن گذشته مي آموزيم که ريشه هاي فرهنگي به عنوان اساس شهرسازي ماست.

وي گفت: نحوه معماري هم به گونه اي است که مردم بتوانند راحتر زندگي کنند نه اينکه ساختمان ها پر سودتر ساخته شود و ساختمان ها محل آرامش و سکونت مردم است و به همين دليل هم آن را محل سکنا، سکونت و مسکن نامگذاري کردند.

وي افزود: در چنين شهري است که نيازمندهاي فرهنگي جوانان که در آن جامعه مي خواهند رشد پيدا کنند، تعريف مي شود، گر چنين شهرهاي است که نيازهاي اقتصادي مردم در بازار و مزارع آن شهر تعريف مي شود و در چنين شهرهاي است که ارتباط اين شهرها با شهرهاي اطراف و ارتباط اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي آنها تبيين و تعريف مي شود.

امروز متاسفانه ما از بسياري از اهداف بلند شهرسازي فاصله داريم

وي افزود: امروز متاسفانه ما از بسياري از اهداف بلند شهرسازي فاصله داريم، امروز در شرايطي هستيم که مسائل فرهنگي، راحتي مردم، حريم خصوصي مردم، شرايط اجتماعي مردم، اينکه شهر مکاني امن براي همه باشد، نحوه ارتباط محل مسکوني و بازار و مسجد به گونه اي طراحي مي شد که زنان جامعه، کودکان جامعه براي رفت و آمد حتي در شب و حتي در صبح زود در امنيت و در امان باشند.

قبل از هر چيز بايد امنيت، آرامش شهروندان براي ما مسئله باشد

وي گفت: ما قبل از هر چيز بايد امنيت، آرامش شهروندان براي ما مسئله باشد، اگر خداي نکرده درآمدهاي شهري ما از منابع نادرست بنا شد تامين شود، اگر بنا شد شهري با فروختن فضاي که تعلق به مردم دارد و در اختيار گذاشتن يک تراکم عظيم در اختيار يک سرمايه داري که مي تواند همه آن خانه هاي محله اطراف را تحت تاثير قرار دهد، نه تنها از لحاظ فرهنگي و ديني که حتي از لحاظ آرامش ديد و چشم، ساختمان بلندي که هماند سد جلوي ديد صدها و هزاران خانه را ميگيرد.

وي گفت: گاهي ديدن آسمان و ستارگان آسمان براي انسان سخت مي شود در بعضي از زواياي خانه، ما براي درآمد شهري بايد حقوق مردم را بدون اجازه آن‌ها بفروشيم، ما براي حقوق شهري و براي زندگي مردم و رفاه مردم، ارزش کاملي قائل نباشيم.

وي ادامه داد: ظاهرش اين است که در يک شهر، پارکي درست  مي شود اين پارک براي تفريح و رفاه  مردم براي اوقات فراغت، اما پول اين پارک از کجا تهيه شده است اين مهمتر از خود پارک است.

وي گفت: اگر باغات شهر تغيير کاربري داده شده است و با پول آن تغيير کاربري پارک در شهر درست شده است، آيا به نفع مردم ما قدمي برداشتيم.

وي اضافه کرد: درختان 100ساله و 20 ساله، 150 ساله را بريده ايم و درخت هاي چند سالي که معلوم نيست سايه اش بر سر فرزندان ما يا نوه هاي ما مي خواهد سايه بيفکند.

وي گفت: بدترين درآمد براي شهرداري فروختن حقوق مردم، فضاي سالم شهر، نابود کردن باغات زيبا و ديرينه شهر که هويت شهر را تعريف مي کند، است.

بايد پول نفت سرمايه گذاري شود

وي گفت: اين بدتر از آن است که ما نفت را بفروشيم و از پول نفت براي حقوق کارمندمان استفاده کنيم، اگر نفت به عنوان حقوق و حق بين نسلي، نسل هاي مختلف است و بايد پول نفت سرمايه گذاري شود، فضاي شهرهم بين نسلي است، کوه هاي شهر هم بين نسلي است، مراتع اطراف شهر هم بين نسلي است، درياچه و رودخانه هم بين نسلي است، تالاب هم بين نسلي است، همانطور که ساختمان هاي مربوط به ميراث فرهنگي ماست حق نداريم آن را ويران کنيم و بفرشيم تا به جاي آن آثار باستاني 100ساله و 500 ساله و هزار ساله برجي را به پا کنيم و حق نداريم که محيط زيستمان را هم  تخريب کنيم.

وي اضافه کرد: باغات زيباي اطراف شهر را هم حق تخريب نداريم ما بايد درآمد مشروع براي شهر کسب کنيم، اگر شهرها و شهرداران محترم ما در کشور نيازمند به منابع درآمدي هستند بايد به فکر منابع درآمدي سالم براي آنها باشند.

وي گفت: دولت آماده است تا با تهيه لوايح لازم براي شهرداري ها براي اداره شهر ها از طريق منابع مشروع اقدام کند.

نبايد آينده شهرمان را از ياد ببريم

وي بيان کرد: ما نبايد آينده شهرمان را از ياد ببريم ما نبايد راحتي مردم را از ياد ببريم، ما از يک طرفي بزرگراه درست مي کنيم، پل درست مي کنيم،زيرگذر درست مي کنيم،تونل درست مي کنيم، با پول چي با پول تراکم،  با آن تراکم چي کار مي کنيم، جمعيت آن محل آن شهر را چند برابر مي کنيم، با چند برابر کردن جمعيت چه کار بکنيم، خودروهاي که از آن محله خارج مي شوند چند برابر افزايش بدهيم، آن وقت آن بزرگ راه ما، تبديل به يک پارکينگ بزرگ براي خيابان مي شود.

وي گفت:ما براي اينکه ترافيک را حل کنيم ناچاريم بزرگ راه و پل درست کنيم، اما اگر بنا باشد آن بزرگ راه و پل از محل تراکم باشد و آن تراکم باعث شود که شهر کشش تعداد ماشين هاي شهر را نداشته باشد، خب بزرگراه به يک پارکينگ بزرگ شهر تبديل مي شود و مشکلات حل نمي‌شود.

وي ادامه داد: اگر ما قرار است براي حل مسائل شهري اقدام کنيم بايد يک اقدام جامع همه جانبه مدنظر قرار دهيم.

وي افزود: اشاره شد به شهرهاي بزرگي که در دنيا آلودگي هايشان، زندگي مردم را تحت تاثير قرار داده بود و مردم نمي توانستند يک زندگي راحتي داشته باشند، حالا برخي از مشکلات زيست محيطي پيچيدگي هاي دارد که زمان بلندتري را براي حل و فصلش طلب مي کند ، اما بخش بزرگي از مسائل زيست محيطي را مي شود حل و فصل کرد.

وي گفت: وقتي نيروگاه هاي ما در کنار شهرهاي ما قرار دارد و با نفت کوره کار مي‌کند، آلودگي ايجاد مي شود، اگر در شهرهاي ما خودروي فرسوده تردد مي کند آلودگي ايجاد مي شود، اگر شرايط خودروهاي ما به گونه اي است که در شهر آلودگي به وجود مي آورد، اگر کيفيت نفت و گاز ما، اگر کيفيت بنزين ما به گونه اي است که آلودگي به وجود مي آورد،اگر مسائل گرم کننده داخل خانه ها آلودگي به وجود مي آورد، خب همه چيز براي سلامتي است، آن گرماي خانه براي سلامتي است، آن خودرو هم براي رفاه است، اگر جمع اين ها بخواهد سلامت محيط زيست را از ما بگيرد، ما نمي توانيم شهر خوب و مديريت خوبي داشته باشيم.

نيازمند يک مديريت و اداره پايدار به معناي حفظ محيط زيست هستيم

روحاني بيان کرد: ما نيازمند يک مديريت و اداره پايدار به معناي حفظ محيط زيست و توجه به مسائل جانبي زندگي مردم هستيم.

وي افزود: ما بايد در زمينه مسائل زيست محيطي سرمايه گذاري کنيم، يکي از راه هاي سرمايه گذاري تقريبا راحت و پر سود اين است که درست برنامه ريزي شود تا از سرمايه همان سوخت نابجاي که مصرف مي‌شود براي شرايط جديد استفاده کنيم و براي خودروها از همان پول براي سالم سازي شهرها استفاده کنيم.

وي گفت: ما در بعضي از شهرهاي ايران توانستيم شرايط را شرايط بهتري بکنيم.

وي گفت: يکسري امور است در زمان کوتاه قابل حل و فصل است ما بايد آن ها را حل و فصل کنيم براي مردم، مردم بتوانند زندگي راحتري در شهرهاي ما داشته باشند.

وي گفت: به اعتقاد من شهرهاي بزرگ، پروژه‌هاي مهم بزرگ، بايد با نظر مردم و با راي مردم تحقق پيدا کند، البته مسائل عالي و معمولي به طور معمول قانون و مقررات دارد و طبق قانون و مقررات عمل مي شود اما اينکه آيا ترافيک اين شهر بزرگ ما چند تا بزرگراه و پل درست کنيم يا به مترو بپردازيم، کدام يک به نفع ماست کدام يک اولويت دارد، بايد نظر مردم را بخواهيم.

با مديريت يکپارچه راحتر مي توانيم شهرهاي بزرگمان را اداره کنيم

وي ادامه داد: با نظر مردم و با مديريت يکپارچه و با هم افزايي هم دستگاه هاي ديگر ما بهتر و راحتر مي توانيم شهرهاي بزرگمان را اداره کنيم و به اهداف توسعه بلند مدت شهرها بپردازيم.

وي گفت: درآمد لازم را براي مردم به وجود بياوريم، فاصله طبقاتي را در شهرها کم بکنيم، حاشينه نشيني ها را از بين ببريم و مسکني که موجب راحتي مرم باشه براي مردم تسهيل بکنيم و از فناوري هاي نوين براي اداره شهر استفاده کنيم.

وي گفت: شهر الکترونيک و شهر هوشمند يکي از وظايف و رسالت هاي همه ما براي اداره شهر است، ما بايد از امکانات نوين در اين راستا استفاده کنيم.

وي گفت: الان در خود تهران مردم با همين وسايل اپليکشن هاي جديد و فضاي مجازي براي خريدشان و براي دريافت اجناس به منازلشان براي تهيه خودرو و تاکسي‌ يشان براي رفت و آمد، نقل و انتقال، ساده تر و آسان تر و راحت تر از امکانات الکترونيک و شرايط شهر هوشمند دارند استفاده مي کنند.

 

پايان پيام

تصاویر مرتبط