پنجشنبه ۱۳۹۱/۰۶/۳۰

تشريح عملکرد سازمان آتش نشاني قزوين در آستانه روز آتش نشاني :

فعاليت ها و امکانات آتش نشاني قزوين مطابق با استانداردهاي جهاني است

در حال حاضر با توجه به حمايت هاي شوراي اسلامي شهر و شهردار قزوين، بيشتر فعاليت ها و امکانان آتش نشاني قزوين مطابق با استانداردهاي جهاني است.

 

مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين گفت: خوشبختانه نگاه مديريت شهري به مقوله ايمني نيز نگاه مثبتي است و حمايت هاي جدي شهرداري و شوراي اسلامي شهر براي تحقق برنامه ها و طرح هاي آتش نشاني اين نويد را مي دهد که با تلاش بيشتر ، سطح ايمني شهر قزوين همچنان به استانداردها نزديک و نزديک تر شود.
 
به گزارش اداره روابط عمومي شهرداري قزوين؛ سيد علي شفيعي ضمن گراميداشت هفته دفاع مقدس و 7 مهر "روز آتش نشاني و ايمني" افزود: تقارن اين دو مناسبت يادآور تشابهات رزمندگان و آتش نشانان در شرايط صلح و شرايطي از نوع جان فشاني هاست.
 
وي با اشاره به اينکه مجموعه کارکنان اين سازمان به ضرورت برقراري ايمني در سطح شهر آگاهي کامل دارند،افزود: سازمان آتش نشاني قزوين برنامه هايش را به گونه اي تنظيم کرده است که بتواند علاوه بر انجام وظايف و مسئوليت هايي که بر عهده دارد، جلب مشارکت عمومي و افزايش آگاهي مردم را به سوي ايمني بيشتر سوق دهد.
مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين تعداد ايستگاههاي اين سازمان را 7 ايستگاه برشمرد و گفت: براساس استانداردهاي جهاني باشد براي هر 50 هزار نفر جمعيت يک ايستگاه آتش نشاني در شهر وجود داشته باشد که با توجه به جمعيت 400 هزار نفري شهر قزوين، هم اکنون تعداد ايستگاههاي آتش نشاني را در اين شهر با استانداردهاي جهاني مطابقت دارد و در حال حاضر 2 ايستگاه خيابان امام قزوين –چوبيندر در دست طراحي و ساخت مي باشد.
شفيعي با اشاره به اين که وظايف و خدمات سازمان آتش نشاني قزوين به دو بخش اطفاي حريق و امداد و نجات تقسيم مي شود، اظهار کرد : هر نوع آتش سوزي، محبوس شدن افراد زير آوار ساختمان، حبس داخل آسانسور، خودروهاي تصادفي، سقوط درختان، سقوط در چاه، کانال آب و رودخانه، رويارويي با گازگرفتگي، حوادث ناشي از سيل و آبگرفتگي، خطر ناشي از حضور يا حمله حيوانات وحشي و موذي، حوادث ناشي از لوازم خانگي، حلقه هاي فلزي، ريزش چاه ساختمان، سوختگي هاي ناشي از اسيدها و ... از جمله حوادثي است که اين سازمان توانايي و وظيفه پوشش آنها را به عهده دارد.
وي گفت: سال گذشته 1390 در مجموع 1967 مورد عمليات توسط سازمان آتش نشاني قزوين صورت پذيرفته است که از اين تعداد، 1161 مورد مربوط به اطفاي حريق و 806 مورد مربوط به حوادث امداد و نجات مي باشد.
شفيعي افزود: برگزاري مانور عملياتي مشترک با آتش نشاني تهران و عقد تفاهم نامه همکاري بين دو سازمان، اجراي مانور با دستگاههاي امدادي استان قزوين، مانور زنگ ايمني مدارس، مانور طرح زمستاني پليس راه و ستاد نوروزي، مانور پدافند غيرعامل و اجراي مانورهاي معتدد ايستگاهي از مهم ترين اقدامات حوزه عمليات آتش نشاني قزوين محسوب مي شود.
مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين گسترش فرهنگ ايمني در سطح شهر را امري حياتي خواند و افزود: مرکز آموزش و پروژهش اين سازمان با توجه به رسالت خود در ايجاد شهري ايمن و ارتقاي سطح فرهنگ ايمني شهروندان با بهره گيري از تخصص و دانش کارشناسان خود سعي کرده از يک سو الگوهاي رفتاري غلط در خصوص مسايل ايمني را تغيير دهد و از سوي ديگر با ارائه آموزش هاي لازم ، امکان کاهش و کنترل حوادث را افزايش دهد. با ارائه برنامه ريزي خوبي که ارائه شده اين سازمان از طرف سازمان شهرداريها و وزارت کشور بعنوان پايلوت آموزش آتش نشاني غرب کشور شناخته شده است.
وي با بيان اين موضوع که برنامه هاي آموزشي سازمان آتش نشاني قزوين به دو بخش آموزش هاي درون سازماني و برون سازماني تقسيم مي شود، افزود: نيروهاي سازمان سالانه ضمن آموزش ورودي استخدام بطور مستمر در دوره هاي مختلف آموزش شرکت مي کنند که اين مساله باعث افزايش دانش و به روز شدن اطلاعات آنها براي مقابله صحيح و سريع با حوادث مي شود.
مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين اظهار داشت: سال گذشته اين سازمان موفق شد 14 دوره آموزشي را براي پرسنل خود برگزار نمايد که در مجموع اين دوره ها 613 نفر به مدت 4 هزار و 238 نفر ساعت آموزش هاي لازم در زمينه نحوه رويارويي با حوادث مختلف را فرا گرفتند و حداقل 10 تا 12 دوره آموزشي در سال جاري براي آتش نشانان سازمان در نظر گرفته شده که تاکنون اجراي 5 دوره محقق و تا پايان سال بقيه دوره ها نيز برگزار خواهد شد.
شفيعي افزود : در بخش برون سازماني که شامل آموزش مهدهاي کودک، مدارس، مراکز آموزش عالي، کارخانه ها و ادارات و ... مي شود، فراگيران با وظايف و ماموريت هاي آتش نشاني و چگونگي ارتباط با اين سازمان آشنا مي شوند و آموزش هاي کلي درباره انواع آتش سوزي و حوادث و راههاي مقابله با آنها در لحظات اوليه را دريافت مي کنند.
وي گفت : سال گذشته در بحث آموزش هاي برون سازماني در مجموع 10 هزار و 182 نفر در قالب 31 هزرا و 260 نفر ساعت توسط تحت آموزي قرار گرفتند و با توجه به استقبال موسسات ، شرکت ها و نهادها تا شهريور ماه امسال بيش از 40 درخواست برگزاري دوره آموزشي از سوي مراکز امدادي ، آموزش عالي و ادارات به اين سازمان ارائه شده که به تدريج در حال برگزاري اين دوره ها هستيم.
مديرعامل آتش نشاني قزوين تصريح کرد: اين سازمان در راستاي توسعه فرهنگ و دانش ايمني براساس تفاهنامه با سازمان آموزش و پرورش دوره ديپلم آتش نشاني برگزار مي نمايد و در سال 1390 تعداد 250 نفر داوطلب در اين دوره شرکت نموده که تعداد 130 نفر با اخذ نمره قبولي در آزمون کتبي و عملي موفق به کسب ديپلم آتش نشاني   شده اند.
وي افزود : از مهم ترين دوره هاي آموزشي که امسال در سطح برون سازماني توسط مرکز آموزش سازمان آتش نشاني قزوين اجرا شد مي توان به آموزش آتش نشانان شهرداري هاي استان قزوين اشاره کرد که به مدت 4 روز با همکاري دفتر مديريت بحران استانداري اجرا شد و نتايج خوبي در پي داشت.
شفيعي گفت : از ديگر اقدامات مرکز آموزش سازمان در حوزه آموزش شهروندي ، تهيه و تدوين کتابچه اي تحت عنوان « خانه ايمن » است که حاوي نکات ايمني بوده و با تيراژ 30 هزار نسخه ، سال گذشته در بين منازل شهروندان قزويني توزيع شده است و همچنين چاپ دوم کتابچه خانه ايمن با شمارگان 30 هزار نسخه در شهريور ماه سال جاري صورت گرفته است و به مناسبت 7 مهر ، روز آتش نشاني و ايمني نسبت به توزيع آن در بين شهروندان اقدام مي گردد .
شفيعي افزود: در سازمان آتش نشاني قزوين در کنار نيروهاي حرفه اي آتش نشاني ، تعدادي از نيروهاي داوطلب حضور دارند که در فعاليت هاي ايمني و آتش نشاني مشارکت مي کنند.
وي با اشاره به ضرورت جذب و آموزشي آتش نشاني داوطلب و تقويت مشارکت عمومي جهت گسترش فرهنگ ايمني در سطح شهر گفت : آموزش آتش نشانان داوطلب به منظور گسترش اطلاعات شهروندان در خصوص رعايت مسايل ايمني صورت مي گيرد تا آنها با فراگيري مهارت هاي لازم ، مکمل نيروهاي آتش نشاني بوده و بتوانند در محيط هاي کاري و مسکوني در لحظات اوليه بروز حوادث دخالت کنند و از گسترش دامنه حوادث وخسارات احتمالي جلوگيري نمائيد.
مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين افزود : اکنون در حدود 350 نفر در سطح شهر قزوين با ترکيب 40 درصد آقايان و 60 درصد بانوان ، آتش نشان داوطلب سازمان آتش نشاني هستند و در برنامه هاي مختلف از جمله مانورهاي اطفاي حريق و امداد و نجات ، اجراي طرح هاي آموزشي ، بازديد ايمني از مدارس و مهدهاي کودک ، استقرار در نمايشگاه هاي مرتبط با موضوع ايمني و ... شرکت مي کنند.
شفيعي در بخش ديگري از سخنان خود به تشريح اقدامات ساير حوزه هاي سازمان آتش نشاني قزوين پرداخت و گفت : واحد پيشگيري از حريق و حوادث سازمان با طراحي و اعمال روش هاي ايمني ، تلاش مي کند تا در ساخت و سازها و همچينن بهره برداري از ابنيه احداث شده در سطح شهر حداکثر ايمني رعايت شود و جامعه به سوي ايمني بيشتر حرکت نمايد.
وي تصريح کرد : در همين راستا ، طي سال گذشته تعداد 249 مورد بازديد از اماکن اداري و تجاري توسط اين واحد انجام شده است.
شفيعي افزود : حدود 606 مورد شناسنامه ايمني براي اماکن مختلف ، پيگيري و پاسخ به 450 مورد استعلام شهرداري ، بازديد از مساجد و اماکن مذهبي و ارائه دستورالعمل ايمني براي آنها ، بازديد از جايگاه هاي عرضه سوخت و تهيه شناسنامه ايمني از ساير اقدامات واحد پيشگيري سازمان آتش نشاني قزوين است.
وي همچنين در خصوص عملکرد واحد علت يابي حريق سازمان آتش نشاني قزوين گفت : کارشناسان اين حوزه بعد از وقوع هر حريق و حادثه به بررسي محل حادثه پرداخته و با توجه به آثار و شواهد باقيمانده در صحنه حريق نسبت به کشف علت آن اقدام مي کنند.
شفيعي افزود: آنچه به عنوان دلايل وقوع آتش سوزي از طرف اين واحد ثبت و اعلام مي شود مي تواند به عنوان سندي معتبر جهت رسيدگي به شکايات يا خواسته هاي افراد حقيقي و حقوقي ، شرکت هاي بيمه و ... در مراجع قضايي و انتظامي مورد استفاده قرار گيرد.
مدير عامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين خاطر نشان کرد : همچينن کارشناسان واحد علت يابي حريق با ثبت اطلاعات بدست آمده به تجزيه و تحليل داده هاي آماري استخراج شده مي پردازند که اين اطلاعات کمک شاياني در اتخاذ تصميمات راهبردي جهت جلوگيري از بروز حوادث مشابه نموده و ضريب ايمني شهر را ارتقاء مي بخشد.
وي گفت : در سال 90 در مجموع 133 حادثه از سوي واحد ، علت يابي شده است که علت بروز 125 حادثه ، غيرعمدي و 8 مورد نيز عمدي گزارش شده است.
شفيعي با بيان اين موضوع که يکي از دلايل جذب افراد به شغل آتش نشاني ، هيجان و تحرک اين حرفه است ، اظهارداشت : به منظور اين که انگيزه و آمادگي جسماني افرادي که به استخدام آتش نشاني در مي آيند پايدار بماند تمهيداتي از سوي سازمان فراهم شده است، از جمله اين که امکانات مناسب ورزشي نظير زمين فوتبال، واليبال، تنيس روي ميز، سالن تيراندازي، برج عملياتي ورزشي، دستگاههاي پيشرفته بدنسازي و ... در سازمان پيش بيني شده و در اختيار آتش نشانان قرار گرفته است.
وي افزود : سازمان سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين تعداد زيادي از قهرمانان رشته هاي مختلف ورزشي را در استخدام دارد که از جمله افتخارات ورزشي سازمان مي توان به تيم قدرتمند عملياتي ورزشي آن اشاره کرد.
اين مسوول ادامه داد: اين سازمان طي سال هاي گذشته در مسابقات آتش نشانان کشور حضوري موفق داشته و در آخرين دوره اين رقابت ها که سال گذشته در رشت برگزار شد ، بر سکوي سوم کشور ايستاد.
مدير عامل سازمان خدمات ايمني و آتش نشاني شهرداري قزوين برگزاري آموزن آمادگي جسماني پرسنل آتش نشاني، اجراي تمرينات شنا و انجام مانور غواصي، برگزاري همايش بزرگ کوهپيمايي خانواده، کسب مقام سوم تيمي مسابقات سنگنوري آتش نشانان ايران، مقام چهارم مسابقات فوتسال ليگ برتر کارگران کشور و کسب ده ها عنوان قهرماني در مسابقات مختلف ورزشي در سطح استان نيز از ديگر اقدامات واحد تربيت بدني آتش نشاني قزوين در سال 90 مي باشد.
وي همچنين در پايان سخنانش از چاپ کتاب داستان در زمينه آموزش رعايت مسايل ايمني، کلنگ زني احداث ورزشگاه چند منظوره آتش نشانان، برپايي غرفه توانمنديهاي آتش نشاني در نمايشگاه بزرگ گل و گياه قزوين همزمان با روز آتش نشاني و ايمني، پيگيري احداث ايستگاه در شهر چوبيندر، راه اندازي پرتال اطلاع رساني، مقام سازي ساختمان ايستگاه هاي آتش نشاني،خريداري يک دستگاه شاسي خودروي سنگين (400- FMVOLVO ) و يک دستگاه خودروي پاژن و تجهيز آن جهت بهره برداري در عمليات هاي امدادو نجات و خريداري چند ست کامل تجهيزات غواصي به عنوان ديگر فعاليت ها و اقدامات سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين در سال گذشته ياد کرد.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط