سه‌شنبه ۱۳۹۵/۱۲/۲۴

حافظي، مديرعامل سازمان خدمات طراحي شهر قزوين:

قرار گيري قزوين در مسير جاده ابريشم، بر اهميت تاريخي اين شهر افزوده است

محمد اسماعيل حافظي، مديرعامل سازمان خدمات طراحي شهر قزوين گفت: موقعيت ژئوپوليتيکي شهر قزوين به دليل قرار گرفتن اين شهر در قلب مسير تاريخي جاده ابريشم، بر اهميت تاريخي اين تمدن، شهري کهن افزوده است.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل  شهرداري قزوين؛ حافظي در همايش ايده‌هاي خوب، براي شهر بهتر و چالش ايده‌هاي نوآورانه مديريت شهري که با مشارکت شهرداري قزوين و دانشگاه آزاد قزوين با حضور مديران شهرداري، کارشناسان شهري، اساتيد، دانشجويان و متخصصان برگزار شد، درباره شهرداري‌ها و استارتاپ ها سخنراني کرد و افزود: شهر قزوين داراي بيش از 9 هزار سال پيشينه يکجا نشيني و بيش از 1700 سال سابقه شهر نشيني مدرن مي باشد، اهميت اين شهر واقع شده در 150 کيلومتري غرب تهران، پايتخت ايران از نقطه نظر سياسي، اجتماعي و هنري در طول تاريخ سرزمين ايران چشمگير و قابل توجه بوده است.

وي بيان کرد: از اين ميان مي‌توان به سابقه 50 سال استقرار پايتخت ايران در عصر صفوي(طي سال هاي 1546 تا 1597 ميلادي) اشاره کرد و قزوين همچنين خاستگاه مکتب هاي هنري ماندگار از جمله هنر خوشنويسي، نگارگري و موسيقي در ايران مي‌باشد.

حافظي گفت: آثار متعدد تاريخي در کنار قلعه تاريخي الموت و درياچه ها، رودخانه ها و مراکز طبيعي زيبا از سرمايه هاي با ارزش قزوين هستند که اين شهر را براي هر گردشگري فريبنده و جذاب مي کند.

اين مسوول بيان کرد: شهر قزوين از نظر صنعتي، کشاورزي و علمي نيز موقعيت ممتازي در کشور ايران دارد و از نظر دانشگاهي تنها دانشگاه بين المللي ايران در شهر قزوين تاسيس شده است و دانشگاه آزاد اسلامي اين شهر از برترين دانشگاهاي سطح کشور محسوب مي شود.

وي با اشاره به بحران بيکاري گفت:  در شرايط موجود در کشور 22 ميليون نفر شاغل دارد و طبق آمار هاي جمعيت در سال 1390 تا 1400 سالانه يک ميليون نفر وارد بازار کار مي شوند. حافظي ادامه داد: لذا در طول اين دهه جمعيتي بالقوه 10 ميليون نفري پشت بازار کار هستند که قصد ورود به بازار کار را دارند و اطلاعات طرح آمارگيري نيروي کار مرکز آمار اعلام مي کند 2 ميليون و 700 هزار بيکار در کشور (94) وجود دارند که از اين ميان حدود يک ميليون و 200 هزار نفر دانش آموختگان دانشگاهي هستند.

اين مسوول گفت: در حال حاضر يکي از مهمترين چالش هاي پيش روي سياستگذاران در ايران، مسئله بيکاري است. ارقام نگران‌کننده نشان‌دهنده حرکت به سمت يک بحران اجتماعي درکشور مي‌باشد و حل و فصل معضل بيکاري در ايران  نيازمند نظام تدبيري است که در سايه آن  با مشارکت همه ذينفعان (سازمانهاي دولتي، عمومي و خصوصي)  متولي و موثر در ايجاد فرصت‌هاي شغلي بتوان چالش‌هاي فرا روي نرخ بيکاري در کشور را مديريت کرد.

وي به جايگاه نوين مديريت شهري اشاره و بيان کرد: از سوي ديگر روند شهرنشيني‌ و شهرگرايي جمعيت در جهان طي چند‌ دهه‌ اخـير شـدت‌ گرفته اسـت و مديريت شـهري در جـهان تـحول‌ اساسي‌ يافته‌ است. مديريت‌ شهري‌ امروز‌ جهان داراي تشکيلات وسيعي شده و مهمترين نقش را در موقعيت انواع‌ برنامه‌ها و طرح‌هاي‌ توسعه‌ و همچنين رفع نياز جمعيت، جريان عبورو مرور در شهر، رفاه عمومي، مسکن،کاربري زمين، تفريح، فرهنگ، اقتصاد، تأسيسات زيربنايي و امثال آن‌ها برعهده‌ دارد.

وي گفت: اين در حاليست که در آغاز قرن بيست و يکم، جهاني‌شدن و نوآوري در عرصه‌هاي فناوري اطلاعاتي سبب شده تا شهرها نيز در فضاهاي فراملي همانند شرکت‌هاي چند مليتي، رقابت روز افزوني را براي کسب منافع اقتصادي با يکديگر داشته باشند. به همين جهت است که مديران شهري در سال‌هاي اخير تلاش گسترده‌اي داشته‌اند تا شهر خود را در شبکه شهرهاي جهاني ارتقا داده، منافع اقتصادي هنگفتي را‌ براي‌ شهروندان‌شان فراهم سازند.

حافظي افزود: در اين راستا وظايف شهرداري‌ها در جهان روز به روز گسترده‌تر مي‌شود و به عنوان نهادهايي مدني، محلي، عمومي و غيرانتفاعي وظايف بيشتري را بر عهده مي‌گيرند.

وي گفت: وظايفي که بر دوش دولت‌ها قرار داشته به اين نهادهاي محلي واگذار مي‌شود و شهرداري ها به عنوان مؤسسه اي مدني و برخاسته از مردم، موظف هستند در جهت توسعه پايدار و توسعه انساني گام بردارد، در حفظ محيط زيست تلاش کند، با محروميت، فقر و انحرافات ناشي از آن مبارزه کند و براي اعتلاي فرهنگ بکوشد.

وي بيان کرد: شهرداري‌ها در کنار فعاليت‌هاي سنتي، به اموري مانند فعاليت‌هاي اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي و زيست محيطي مي پردازند و در تمام اين عرصه‌ها شهرداري‌ها نه فقط در ايجاد زيربناهاي مربوط، بلکه در برنامه ريزي، مديريت و توسعه اين عرصه ها نقش دارند.

اين مسوول بيان کرد: فعاليت هاي چون تدارک فرصت‌هاي اشتغال، تنظيم برنامه‌هاي اقتصادي منطقه‌اي، جذب مشارکت بخش خصوصي،  تقويت گردشگري ، تأسيس دفترهاي توسعه اقتصادي، اداره بازارهاي محلي، خدمات ارائه شده درخصوص تنظيم امور اقتصادي و توسعه اقتصادي شهر در غالب شهرها به اجرا در مي‌آيد.

وي گفت: شهرداري‌ها ناگزير از بهره مندي مستمر و نهادمند از ابتكارات و نوآوري‌ها و مبتني ساختن همه فعاليت‌هاي خود به دستاوردهاي علمي و پژوهشي و كاربست فناوري‌هاي نوين مي باشند که اين تقاضا  مي‌تواند در قالب خريد محصول يا خدمت مورد نياز از شرکت ها و کسب و کارهاي مرتبط با حوزه مديريت شهري برآورده گردد.

پايان پيام 

تصاویر مرتبط