چهارشنبه ۱۳۹۵/۰۹/۲۴

درويش، مديرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمي سازمان حفاظت محيط زيست:

شهر قزوين عملکرد مثبتي در گريز از خودرو محوري دارد

محمد درويش، مديرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمي سازمان حفاظت محيط زيست و مشاور عالي رئيس سازمان حفاظت محيط زيست کشور گفت: شهر قزوين را بعد از شهر نيشابور و اصفهان مي‌توان به عنوان سومين شهر موفق در عملکرد گريز از خودرو محوري نام برد.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين؛ درويش در اولين همايش چشم انداز حمل و نقل پاک با محوريت دوچرخه در شهر افزود: در معرفي شهري که بيشترين عملکرد مثبت را در گريز از خودرو محوري با ايجاد زيرساخت‌هاي امن براي دوچرخه سواري و حمل و نقل عمومي دارند مي‌توان بعد از نيشابور و اصفهان نام شهر قزوين را برد.

وي با بيان اينکه در کلان شهر مردم روزانه 20ميليون ساعت در روز عمر خودشان را در ترافيک تلف مي‌کنند، گفت: طبق آمار 17 بيماري از طريق سيستم حمل و نقل فعلي در کشور در حال گسترش است که مي‌توان به بيماري‌هاي سرطان، سکته، ديابت و کبد پر چرب اشاره کرد و هزينه اي که دولت براي درمان اين 17 بيماري پرداخت مي‌کند ساليانه 40هزار ميليارد تومان مي‌باشد.

وي با بيان اينکه سالانه 5 هزار نفر بر اثر آلودگي در کشور ميميرند، گفت: همه بايد به همديگر کمک کنند تا حمل و نقل شهري و پاک را به شهر برگردانيم و به گونه‌اي شود که شهروندي اگر مي‌خواهد خودور تک سرنشين را بيرون آورد خجالت بکشد.

درويش افزود: متاسفانه طرح پويش سه شنبه‌هاي بدون خودرو  رنگ و بوي سياسي گرفت و موفق عمل نشد.

مديرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمي سازمان حفاظت محيط زيست بيان کرد: شهردار خوب شهرداري است که توانسته به حمل و نقل عمومي کمک کرده باشد.

وي با اشاره به تاکيدات مقام معظم رهبري براي حفظ محيط زيست گفت: براي گريز از خودرو محوري نياز به شهامت داريم و بايد براي رسيدن به اين هدف تلاش کنيم.

درويش افزود: فعالان محيط زيست همه بايد در همه محورها فعال باشند و فقط در زمينه فعاليت خودشان حرکت نکنند.

وي تصريح کرد: همه ما نسبت به کشورمان مسوول هستيم و زماني که برخي انجمن هاي مردمي قزوين نگران باغ شهرها هستند در کنار اين نگراني بايد نگران هواي آلوده باشند.

مديرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمي سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: براي ترويج فرهنگ دوچرخه سواري نيازي به پول نداريم بلکه نياز به اراده قوي در اين زمينه داريم.

درويش بيان کرد: همانطور که توانستيم نصب پنجره دوجداره در ساختمان‌ها را اجباري کنيم و يا توانستيم فرهنگ بستن کمربند ايمني را به تحقق برسانيم، پس مي‌توانيم با عزم جدي اين مهم را هم به تحقق برسانيم.

وي تصريح کرد: بايد از مديران، رهبران و نخبگان بخواهيم که به جاي حرف زدن در اين زمينه به صورت عملي وارد کار شوند.

درويش با تصريح اينکه بايد شعار دادن براي ترويج دوچرخه سواري را تمام کرد و در اين زمينه وارد عمل شويم، گفت: براي ترويج دوچرخه سواري بايد از خودمان شروع کنيم.

براي ترويج فرهنگ دوچرخه سواري بايد اعتقاد قلبي داشته باشيم

علي فرخزاد، سرپرست معاونت هماهنگي امور عمراني استانداري قزوين در اين همايش نيز گفت: در چند سال اخير اقدامات خوبي براي ترويج دوچرخه سواري صورت گرفته است اما کافي نيست.

وي بيان کرد: در ابتدا براي ترويج فرهنگ دوچرخه سواري بايد اعتقاد قلبي داشته باشيم تا بتوانيم با تلاش بيشتري به اين مهم برسيم.

فرخزاد افزود: بخش نامه‌هاي استاني و محلي بسياري در اين زمينه ابلاغ شده  اما اجرايي نشده است که مي‌توان با اجرايي کردن بخش نامه‌ها قدم‌هاي بهتري براي ترويج فرهنگ دوچرخه سواري برداريم.

اين مقام مسوول بيان کرد: ترويج فرهنگ دوچرخه سواري نياز به اعتبارات مالي ندارد بلکه نياز به تدبير مديريتي و اجراي قوانين دارد.

فرخزاد افزود: فقط نبايد ترويج فرهنگ دوچرخه سواري مختص شهر قزوين باشد بلکه بايد در کل استان به اين موضوع توجه شود.

وي بيان کرد: براي قرارگيري دوچرخه در اتوبوس‌ها براي مسيرهاي طولاني بايد راهکارهاي انديشيده شود تا شهر قزوين در اين زمينه الگو شود.

اين مقام مسوول بيان کرد: ايمني مسير دوچرخه سواران از موضوعات جدي است که بايد براي آن برنامه ريزي صورت گيرد.

وي پيشنهاد داد: در پايان اين همايش چند راهکار جدي براي ترويج فرهنگ دوچرخه سواري بايد ارائه شود تا در زمان تعيين شده اجرايي شود.

ضرورت ايمن‌سازي مسيرهاي دوچرخه‌‌سواري

حامد ماني‌فر، مديرکل دفتر مقررات ملي و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازي نيز در اين همايش گفت: رفتار و برنامه‌ريزي مسوولان براي ترويج فرهنگ دوچرخه سواري بسيار تاثيرگذار است.

وي گفت: اکنون پيشرفته ترين کشورها از خودرو به سمت دوچرخه رفتند اما در کشور ما اين موضوع برعکس شده است.

ماني‌فر بيان کرد: در برنامه‌ريزي شهري بايد به حمل و نقل درون شهري نگاه ويژه داشته باشيم.

وي گفت: مردم براي الگو گرفتن به رفتار مسوولان نگاه مي‌کنند و در ابتدا بايد مسوولان نگاهشان به موضوع دوچرخه سواري تغيير کند.

اين مقام مسوول با تاکيد بر ايمن سازي مسيرهاي دوچرخه‌ سواري گفت: بازآفريني شهري فقط براي بافت هاي فرسوده شهر نيست بلکه بايد در همه زمينه ها به خصوص موضوعاتي مانند دوچرخه سواري بازآفريني کنيم.

پايان پيام 

تصاویر مرتبط