یکشنبه ۱۳۹۵/۰۸/۰۹

نصرتي، شهردار قزوين تأکيد کرد؛

لزوم بهره‌گيري از تجربه‌هاي شهرهاي جهان در حقوق شهروندي

مسعود نصرتي، شهردار قزوين گفت: در رعايت و فرهنگ‌سازي حقوق شهروندي مي‌توان از تجربه‌هاي شهرهاي جهان به وي‍ژه شهرهاي اسلامي استفاده بهينه کرد.

خبرگزاري فارس: مسعود نصرتي در جلسه شوراي اسلامي شهر قزوين که با حضور معاون حقوق بشر و امور بين‌الملل وزير دادگستري برگزار شد، افزود: شهرداري قزوين برنامه‌هايي را که اجرا مي‌کند در حقوق شهروندي و مديريت شهري دغدغه دارد.

وي بيان کرد: بر اساس شناختي که از مديريت شهري داريم بايد قوانين حقوق شهروندي کپي‌برداري نباشد بلکه مترقي و بومي بوده تا بتوانيم در ارائه خدمات به مردم موفق باشيم.

شهردار قزوين عنوان کرد: هر زمان که سخن از حقوق شهروندي مطرح شده، نسبت به کپي‌برداري و استفاده از تجربه کشورهاي ديگر در ذهن تداعي مي‌شود در صورتي که هر کشور و هر شهري فرهنگ مختص به خود را دارد و اين حقوق قابل کپي‌برداري نيست.

نصرتي با اشاره به اينکه توجه به پيشينه‌اي که در طراحي قوانين وجود دارد بايد حقوق شهروندي دو‌سويه و دو‌جانبه باشد، مطرح کرد: اين مطلب به معني اينکه مسؤولان از حقوق شهروندان مطلع بوده و مردم هم از مباحث مديريت شهري اطلاع و آگاهي لازم را داشته باشند.

وي با اشاره به کارگروه قزوين+20 گفت: اين کارگروه هشت سال است فعاليت دارد و 70 نفر در آن مسائل اجتماعي و شهري را بررسي و پيگيري مي‌کنند.

شهردار قزوين با بيان اينکه در گذشته ايران نشان داده که اقدامات شهري از سوي شهروندان انجام مي‌شد، يادآور شد: شهروندان در موضوع مديريت شهري دغدغه داشته و تلاش مي‌کردند شهر خود را نظم ببخشند.

نصرتي با بيان اينکه عوارض از مردم شهر قزوين 40 هزار تومان أخذ مي‌شود اما سرانه يک نفر، يک ميليون تومان در کشور است، مطرح کرد: اين مطلب نشانگر ناهمخواني هزينه‌ها و أخذ عوارض از مردم است.

قزوين پايلوت شکوفايي شهري است

وي اضافه کرد: شهروندان قزويني بايد در کاهش مشکلات و مديريت شهري با شهرداري قزوين هماهنگ باشند تا هزينه‌ها کاهش يابد.

شهردار قزوين با اشاره به اينکه قزوين پايلوت شکوفايي شهري است، تشريح کرد: اين شهر 6 زيرساخت دارد که مهم‌ترين آن رعايت حقوق شهروندي در شهر قزوين است.

نصرتي با اشاره به تشکيل کلينيک حقوق شهروندي اضافه کرد: با تشکيل اين کلينيک مي‌توان گردهمايي‌ها، همايش‌ها و کارگاه‌هاي تخصصي در حوزه شهري ملي و بين‌المللي برگزار کرد.

وي با اشاره به اينکه قزوين مقر مجمع جهاني شهرهاي اسلامي و برگزاري اجلاس جهاني جاده ابريشم است، يادآور شد: با توجه به اين موضوع مي‌توان از تجربه‌هاي شهرهاي جهان به وي‍ژه شهرهاي اسلامي در رعايت و فرهنگ‌سازي حقوق شهروندي استفاده بهينه کرد.

شهردار قزوين ادامه داد: مي‌توان از سازمان ملل متحد کمک گرفت تا با استفاده از تجربه و همکاري آن‌ها در کشور و يا شهر قزوين پيرامون فرهنگ‌سازي حقوق شهروندي در سطح جامعه موفق عمل کرد.

نصرتي با اشاره به اينکه شهر قزوين ظرفيت‌هاي بي‌شماري دارد، خاطرنشان کرد: با بهره‌گيري از اين ظرفيت‌ها مي‌توان در نهادينه کردن فرهنگ حقوق شهروندي در اين شهر به نتايج مثبت و مطلوبي دست يافت.

وي بيان کرد: با همفکري و همدلي مردم و مسؤولان مي‌توان خدمات ارزنده‌اي را در تکريم، احترام حقوق شهروندي، بسط و گسترش فرهنگ اين حقوق در سطح جامعه برداشت.

شهردار قزوين گفت: براي رسيدن به هدف مقدس پيشگيري و کاهش مشکلات اجتماعي بايد همه دست به دست هم داده تا بتوانيم گام‌هاي بسزايي را در اين راستا برداريم.

انعقاد تفاهم نامه ايجاد کلينيک هاي حقوق شهروندي در قزوين

گفتني است؛ جلسه شوراي اسلامي شهر قزوين با حضور معاون حقوق بشر وزير دادگستري به منظور انعقاد تفاهم نامه براي ايجاد کلينيک هاي حقوق شهروندي در شهر قزوين برگزار شد.

پايان پيام

  

تصاویر مرتبط