سه‌شنبه ۱۳۹۵/۰۷/۰۶

نصرتي، شهردار قزوين مطرح کرد؛

ضرورت بهره‌برداري از آخرين دستاوردها و گزارش‌شهرها براي توسعه پايدار

مسعود نصرتي، شهردار قزوين گفت: آخرين دستاوردها و گزارش‌شهرها براي آسيا و اقيانوسيه بايد به صورت کارگاهي مورد بهره‌برداري قرار گيرد.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين؛ نصرتي در آيين رونمايي از آخرين دستاوردها و گزارش‌شهرها براي آسيا و اقيانوسيه در تهران افزود: براي ما بسيار جاي خوشحالي است که رونمايي از اصلي‌ترين گزارش شهرهاي جهان در حوزه آسيا و اقيانوسيه در تهران رونمايي مي‌شود و مورد بهره‌برداري دانشگاه‌ها، اساتيد و حوزه‌هاي اجرايي و مديريت شهري قرار خواهد گرفت.

وي گفت: شهر قزوين در سال 2003 برنامه توسعه راهبردي را برنامه‌ريزي و پياده کرد و نتايج آن مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

نصرتي اضافه کرد: سند 21 محلي محصول سال 1992 ريو در سال 2007 در قزوين اجرايي شد و برنامه توسعه راهبردي محصول 2012 بود که در سال 2015 در قزوين به عنوان پايلوت جهاني اجرايي شد.

شهردار قزوين بيان کرد: آخرين رويکرد سازمان ملل براي اهداف توسعه پايدار، شهرهاي سبز بود که در سال 2016 در ژنو و در قزوين پايلوت جهاني شد.

نصرتي افزود: تفکر مديران شهري در 12 سال گذشته که بالاترين فراز و نشيب‌ها را در حوزه شهرها داشت، باعث شده ما صاحب شهري متعادل و پايدار باشيم.

شهردار قزوين ادامه داد: در زماني که قزوين از ايران پايلوت جهاني شکوفايي شهري شد براي اجرايي شدن 6 شاخص که مدنظر برنامه توسعه راهبردي بود تعريف شد و  قزوين همراه با مشاوران  UN-Habitat براي اجراي برنامه شکوفايي شهري همکاري کرد.

نصرتي بيان کرد: در ابتدا براي محلي کردن برنامه شکوفايي شهري، اول سنجش صورت گرفت و بعد طرح و سند تهيه شد و همچنين به موضوع معنويت پرداخته شد.

وي اضافه کرد: موضوع معنويت به عنوان 6 شاخص نبود بلکه به عنوان شاخصي بود که در هر 6 شاخص مورد نظر تاثيرگذار است.

نصرتي ادامه داد: اين نگاه محلي و بومي شهرهاي ايراني بود که مي‌تواند بسيار تاثيرگذار باشد و سرعت اجراي طرح را با توجه به نتايجي که در آموزههاي ديني دارد، افزايش دهد.

اين مقام مسوول با اشاره به سخنان دکتر لوپز و خانم کريستين مبني بر اينکه آينده شهرها نگران کننده است و در 20 سال آينده جامعه شهرنشيني به 75 درصد خواهد رسيد، ادامه داد: در شهرهاي ايران اين شرايط براي 20 سال پيش است و بايد بازنگري صورت گيرد که اين بازنگري يکي از اهداف و سياست‌هاي نظام است.

وي گفت: بازآفريني شهري يکي از برنامه‌هاي است که منطبق با اهداف توسعه پايدار است و پيشنهاد مي‌کنم در اين جلسه با توجه به کار ارزشمندي که براي رونمايي از آخرين دستاوردها و گزارش شهرها صورت گرفته است، به صورت مشترک حوزه‌هاي دانشگاه‌ها و مديران شهري با محوريت سازمان شهرداري‌ها و راه و شهرسازي با محوريت شرکت عمران و بهسازي شهري در اين زمينه کارگاهي تشکيل شود.

وي ادامه داد: در اين کارگاه از آخرين نتايج استفاده کنيم و به صورت نمادين باقي نماد و به طور مطمئن در اين کارگاه‌ها در حوزه‌هاي بين‌الملل، UN-Habitat، مجمع جهاني شهرهاي اسلامي استفاده خواهيم کرد.

نصرتي افزود: براي تحقق اهداف شکوفايي شهري جلسه‌اي با حضور خانم ابتکار برگزار شد که در پايان جلسه تفاهم‌نامه‌اي با خانم کريستين امضاء شد و محوريت اين تفاهم نامه نقش زنان براي تحقق شکوفايي شهري و اهداف توسعه پايدار بود.

وي بيان کرد: اين تفاهم نامه در اجرايي شدن و سرعت بخشيدن به برنامه شکوفايي شهري موثر است چراکه کيفيت زندگي متعلق به خانواده مي‌باشد.

نصرتي گفت: اهداف و ماموريت‌ها از حوزه خانواده حرکت مي‌کند و بايد در ابتدا نگاه اجتماعي به خانواده‌ها داشته باشيم و نقش زنان در مديريت خانواده‌ها تاثيرگذار است.

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط