شنبه ۱۳۹۵/۰۶/۱۳

آخوندي، وزير راه و شهرسازي:

بازآفريني شهري از سياست هاي وزارت راه و شهرسازي است

وزير راه و شهرسازي گفت: بازآفريني شهري با هدف ارتقاي کيفيت زندگي در شهرها يکي از سياست هاي اين وزارتخانه به شمار مي رود.

ايرنا: عباس آخوندي در يازدهمين اجلاس جهاني شهرداران جاده ابريشم در قزوين افزود: ثروت هاي مادي، فرهنگي و اقتصادي ما در شهرها پنهان شده است بنابراين راه استفاده مطلوب از اين ثروت ها اجراي برنامه بازآفريني شهري مي باشد.

وزير راه و شهرسازي گفت: در بازآفريني شهري به دنبال ساخت بناهاي جديد نيستيم بلکه با توجه به ويژگي هاي تاريخي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي شهرهاي خود به دنبال احياي آنها هستيم.

وي به رشد شهرنشيني در کشور اشاره کرد و با بيان اينکه در 60 سال گذشته بيش از 9 برابر نسبت به قبل تر از اين زمان شاهد توسعه شهري بوده ايم، گفت: اين موضوع کيفيت زندگي در شهرهاي ايران را با مسائل و چالش هايي روبرو ساخته است.

وزير راه و شهرسازي حاشيه نشيني و بدمسکني را معضل بسياري از شهرهاي جهان دانست و گفت: در حال حاضر ?? ميليون نفر از جمعيت شهر نشين کشور در وضعيت بدمسکني روبرو هستند که به معناي حاشينه نشيني و زندگي در بافت هاي فرسوده هستند.

آخوندي در ادامه گفت: مفهوم يکپارچگي حمل و نقل و عبور و مرور سبز موجب شده است تا توسعه حمل و نقل ريلي در شهرهاي بزرگ نيز در کنار سياست بازآفريني مورد توجه وزارت راه و شهرسازي قرار بگيرد.

وي، حمل و نقل ريلي را در آينده اي نزديک به عنوان مهم ترين شکل حمل و نقل درون و برون شهري در کشور دانست و گفت: اين نوع شبکه حمل و نقلي مي تواند به عنوان کانون اصلي فعاليت هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي نيز مطرح باشد.

وزير راه و شهرسازي، تغيير چهره ريلي کشور را در دستور کار اين وزارت خانه دانست و گفت: در اين راستا اميدواريم بتوانيم بخش زيادي از مسافراني که از آزادراه ها سفر مي کنند را مجاب به استفاده از حمل و نقل ريلي کنيم.

وي ادامه داد: در همين ارتباط امسال طرح دو خطه کردن راه آهن قزوين و تهران اجرايي مي شود.

آخوندي در بخش ديگري از صحبت هاي خود گفت: مصمم هستيم خطوط ريلي کشور به خطوط ريلي آسيايي منصل سازيم و در همين ارتباط در هفته جاري افتتاح خط ريلي ايران و افغانستان را شاهد خواهيم بود.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: افزون بر اين موضوع در حال توسعه و نوسازي خطوط ريلي داخلي نيز مي باشيم.

آخوندي، توسعه ناوگان حمل و نقل هوايي را نيز در دستور کار وزارت راه و شهرسازي دانست و گفت: جاده ابريشم جديد، يک مسير ريلي، هوايي و زميني خواهد بود.

وي، شرط بهره گيري از توانمندي هاي مادي براي دستيابي به رشد اقتصادي کشورها را استفاده از سرمايه ها و ارتباط هاي فرهنگي دانست و گفت: در اين صورت سرمايه گذاري هاي ما از جمله دربخش راه ها نتيجه بخش خواهد بود.

وي با بيان اينکه شهرهاي ايران با شهرهاي کشورهاي همسايه و منطقه قرابت هاي فرهنگي زيادي دارند، افزود: معتقديم واژه ايران شهر به عنوان يک نماد فرهنگي و تمدني به ما هويت بخشيده و مي توان همه شهرهاي خود را با عنوان ايران شهر تعريف کنيم.

وي از قزوين به عنوان يکي از شهرهاي تاريخي کشور که مي توان نماد يک ايران شهر باشد ياد کرد و گفت: اميدواريم برگزاري اين اجلاس به ميزباني ايران، به معرفي هرچه بيشتر ظرفيت هاي کشور از جمله قزوين به خارجي ها بيانجامد.

 

تصاویر مرتبط