شنبه ۱۳۹۵/۰۶/۱۳

نصرتي، شهردار قزوين:

قزوين به عنوان مقر جاده ابريشم و سازمان WCO در ايران معرفي مي‎شود

مسعود نصرتي، شهردار قزوين گفت: قزوين به عنوان مقر جاده ابريشم و سازمان WCO در ايران معرفي مي‎شود.


به گزارش اداره روابط عمومي و امور بينالملل شهرداري قزوين؛ نصرتي در يازدهمين اجلاس شهرداران جاده ابريشم افزود: بر اساس تفاهمنامههاي منعقد شده، معرفي شهر قزوين به عنوان مقر جاده ابريشم و سازمان WCO معرفي ميشود و بايد از آن حداکثر بهرهبرداري را داشته باشيم.

وي با اشاره به اينکه جاده ابريشم ميتواند نقش اساسي در بين کشورهاي منطقه و گردشگري اين کشورها داشه باشد، عنوان کرد: از روز گذشته جلساتي با سفير جمهوري چين برگزار شده و در آن برنامههاي تقويت اجلاس جاده ابريشم مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.

شهردار قزوين با بيان اينکه تشکيل اتحاديه بينالمللي با عضويت کشورهاي اين مسير و با هدف توسعه پايدار شهري از برنامهها و اهداف اين اجلاس بوده است، گفت: از طرفي شهر قزوين به عنوان پايلوت شکوفايي شهري از ميان 64 شهر از 38 کشور با چهار مرحله داوري انتخاب شده است که اين انتخاب در مقر سازمان ملل به تصويب رسيد.

نصرتي افزود: با توجه به اين موارد قائم مقام دبيرکل سازمان ملل متحد ابلاغيه انتخاب شهر قزوين به عنوان پايلوت شکوفايي شهري را در اين اجلاس قرائت و به طور رسمي آن را اعلام ميکند.

وي با اشاره به فعاليت سازمان شهروندان جهاني WCO از سال 2005 تصريح کرد: در اين سازمان 67 کشور و 200 شهر عضويت دارند و فعاليت ميکنند.

شهردار قزوين با بيان اينکه موضوعات مختلفي در اجلاس شهرداران جاده ابريشم مورد بحث و بررسي قرار ميگيرد، اظهار کرد: بحران گرسنگي، بحران آب، توزيع نامتوازن سرمايه مالي، بحران جمعيت، تغييرات آب و هوايي، گسترش بيماريهاي واگيردار، افزايش آوارگان و جنگزدهها، بيکاري و تروريست از جمله اين موارد است.

نصرتي افزود: در اين اجلاس پاسخگويي به سؤالاتي از جمله چرا جهان دستخوش تغيير ميشود و احياي اقتصاد به کندي صورت ميگيرد، چرا قواعد سرمايهگذاري با مشکل روبرو ميشود و چرا شهرها در توسعه و پيشرفت با مشکل مواجه هستند نيز مورد بحث و بررسي قرار ميگيرد.

وي با اشاره به اينکه جاده ابريشم به اقتصاد باز جهان کمک ميکند، گفت: جاده ابريشم از 1700 سال گذشته به کشورهاي جهان خدمات ارائه داده است و اگر نگاهي عميق و گسترده به آن داشته باشيم ميتوان دريافت که اين جاده علاوه بر انتقال خدمات و کالا، فرهنگها، گويشها و ديگر موارد اجتماعي و فرهنگي را نيز انتقال داده است.

شهردار قزوين افزود: طرح يک جاده و يک کمربند با هدف احياي جاده ابريشم در دستور کار قرار گرفته است و پيشبرد و تأثيرپذيري آن، اقتصاد منطقه و انجام همکاري هاي مشترک از ديگر اهداف آن به شمار ميرود.

نصرتي با بيان اينکه ايران جايگاه ويژهاي از نظر تاريخي در اين جاده دارد، عنوان کرد: بر اساس اسناد سازمان ملل متحد جاده ابريشم از زمان اشکانيان تا صفويان بوده و ايران نقش بسزايي در اين جاده داشته است.

وي ادامه داد: ايران در جاده ابريشم جديد نيز با وجود برخورداري از مرز مشترک با 15 کشور با استفاده از مرزهاي دريايي و حشکي نقش کليدي و تعيينکننده دارد.

شهردار قزوين با اشاره به اينکه رياست جمهوري ايران و چين نيز بر لزوم احياي جاده ابريشم تأکيد دارد، اظهار کرد: قزوين با سابقه طولاني يکجانشيني و شهرنشيني، تأثيرگذاري در عرصه سياسي و اجتماعي در دورههاي مختلف، استقرار پايتخت ايران در قزوين در دوره صفويه، شهرت اين شهر در هنر نگارگري و خوشنويسي و آثار باستاني موجود بسيار مورد توجه قرار گرفته است.

نصرتي افزود: اتحاديه همبستگي راههاي کشورهاي آبي و خاکي جاده ابريشم با عضويت کشورهاي اين مسير و پنج نهاد از سازمان ملل متحد تشکيل شده و شهر قزوين نيز به عنوان عضو مؤسس آن در حال فعاليت است.

وي با بيان اينکه با حمايت جمهوري اسلامي ايران 29 شهر 7 منطقه آزاد تجاري نيز با مرکزيت قزوين عضو اين اتحاديه شدهاند، گفت: در اين اتحاديه تعامل و همکاريهاي اجتماعي و اقتصادي در دستور کار قرار دارد و ايجاد نمايشگاههاي توانمنديها و معرفي ملل و فرهنگ، ايجاد دانشگاه جاده ابريشم براي رشته گردشگري و برگزاري مسابقات ورزشي جاده ابريشم از ديگر برنامهها و اقدمات پيش روست.

شهردار قزوين ادامه داد: اميد است قطعنامه و بيانيه مطلوبي در پايان اجلاس تدوين شود و تأثير بسزايي در پيشبرد برنامههاي جاده ابريشم داشته باشد.

پايان پيام/

 

تصاویر مرتبط