سه‌شنبه ۱۳۹۵/۰۶/۰۹

به مناسبت نکوداشت روز قزوين؛

نشست طنز قزوين «سنگ پا» برگزار شد

به مناسبت نکو داشت روز قزوين ،محفل طنز "سنگ پا" با حضور «ناصر فيض»-شاعر و طنز پرداز- ،جمعي از شاعران و طنز پردازان استان قزوين در تالار اجتماعات کتابخانه امام خميني(ره) برگزار شد.

قزوين يکي از قطب هاي مهم طنز در کشور است

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ ناصرفيض،مدير دفتر طنز حوزه هنري کشور و  شاعر طنزپرداز کشور در اين آيين جايگاه قزوين را در آثار طنز برجسته دانست و افزود: اين شهر با داشتن مفاخر بزرگي همچون؛علامه علي اکبر دهخدا، عبيد زاکاني و اشرف الدين حسيني(نسيم شمال) يکي از قطب هاي مهم طنز در کشور است.

ناصر فيض افزود: ظرفيت زبان فارسي در بيان مطالب چندپهلو،مطايبه آميز و کژتابي است و همين ويژگي بر  جايگاه  برجسته  شعر فارسي در جهان افزوده است.

وي اظهار کرد: همين ساختار و ويژگي زبان فارسي موجب شده است تا ايرانيان به راحتي به هر نکته اي نمي خندند و برخلاف تصور برخي که مردم ايران را افرادي عبوس مي شناسند، اتفاقا بعلت عمق و گستردگي مفاهيم زبان فارسي و پيشينه کهن آثار طنز  در ايران، مردم شگردها و فنون  مختلف طنز آفريني را بخوبي شناخته و در آثار بزرگ خود به فراواني دارند.

فيض افزود: طنز، اعتراضي هنرمندانه به واقعيت هاي جامعه است و در بسياري از ضرب المثل ها و آثار شعراي بزرگ همچون: سعدي، مولانا و فردوسي زبان طنز و مطايبه با ظرافت هاي خاصي به کار رفته است.

مدير دفتر طنز حوزه هنري کشور اظهار کرد:گاهي در آثار طنزپردازان برجسته نيز براي جذب مخاطب و عمل به سليقه مخاطبان، طنزپردازان به سمت فکاهه حرکت کرده اند.

وب خاطرنشان کرد: در اشعار طنز گاهي غم خاصي نهفته است که به جاي خنده مخاطب را متاثر مي کند، هرچند که طنزپرداز تلاش کرده است تا  آن  مطلب را با  زبان مطايبه آميز بيان کند.

اين طنزپرداز  نسبت به فراموشي و نابودي  بسياري از لهجه ها و اصطلاحات قديمي در مناطق و محلات مختلف هشدار داد و گفت: گاهي اين اصطلاحات به قدري مورد فراموشي قرار مي گيرند که  وقتي از زبان کسي بيان مي شود، مخاطب به خنده مي افتد و اين يک هشدار جدي است تا اين خرده فرهنگ هاي با ارزش را از خطر زوال و نابودي نجات دهيم.

فيض ادامه داد: در اين ميان نقش رسانه ها و مطبوعات محلي در حفظ، نگه داشت و ترويج اين اصطلاحات و خرده فرهنگ ها بسيار موثر است تا از قطع پيوند و ارتباط نسل هاي آينده با اين گنجينه غني از خرده فرهنگ ها جلوگيري شود

در ادامه رئيس حوزه هنري قزوين، طنز را لازمه جامعه، جمعيت جوان کشور و نيازي براي تمام جوامع انساني دانست. علي هوشمند گفت: وجود شخصيت هايي چون: عبيد زاکاني و ديگر بزرگان شعر و ادب همچنين آثار غني در اين زمينه به فرهنگ کشور به ويژه  منطقه قزوين غنا بخشيده است.

وي با بيان اينکه عموم مردم جامعه از طنز فاخر استقبال گرمي دارند، افزود: وقتي حقيقتي با زبان طنز بيان مي شود نه تنها موجب تکدر نمي شود، بلکه باعث انبساط خاطر شده و تاثيرگذاري بيشتري دارد.

پايان پيام

 

 

 

تصاویر مرتبط