یکشنبه ۱۳۹۵/۰۶/۰۷

نصرتي، شهردار قزوين در برنامه زنده شب هاي فيروزه اي:

قزوين شهري براي تمام سليقه هاي گردشگري است

مسعود نصرتي، شهردار قزوين گفت: گذشته پرافتخار شهر قزوين به خوبي به ايرانيان و جهانيان معرفي نشده، اين در حاليست که قزوين شهري براي تمام سليقه هاي گردشگري است.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ مسعود نصرتي در برنامه زنده شب هاي فيروزي که در سراي سعدالسلطنه  اجرا شد،افزود: غناي تاريخي قزوين به حدي است که از نظر تعداد آثار تاريخي با در رتبه اول کشور و سومين شهر در جهان قرار دارد، به طوريکه 12 درصد آثار تاريخي کشور در قزوين است.

وي اظهار کرد: ظرفيت هاي فراواني در زمينه آثار تاريخي، فرهنگي، مذهبي و طبيعي در قزوين وجود دارد ،شهر قزوين صاحب بزرگترين کارونسراي ايران مي‌باشد که 130 سال قبل نقش بارانداز ايران و روسيه و اروپا را داشته است و بايد از اين ظرفيت‌هاي شاخص براي معرفي شهر قزوين در سطح بين‌المللي و ملي استفاده کرد و با سرمايه گذاري هاي مناسب به اقتصاد استان قزوين رونق بخشيد.

شهردار قزوين افزود:همچنين شهر قزوين در مسير شاهراه قرار گرفته است که از نظر جغرافيايي ويژگي بارزي براي اين شهر محسوب ميشود که با برنامه ريزي مناسب مي توان از اين ويژگي براي رونق اقتصاد و آباداني و توسعه شهر قزوين بهره جست.

وضع موجود لايق شهروندان قزويني نيست

نصرتي افزود: قزوين تا رسيدن به جايگاه واقعي خود فاصله دارد چرا که اين شهر با يک قدمت طولاني شهرنشيني و وجود علما و مشاهير بزرگ و 54 سال قدمت پايتختي در دوران صفويه و ساير ويژگيهاي بارزي که در ابعاد فرهنگي، تاريخي، گردشگري و اجتماعي دارد از ظرفيت بالايي برخوردار است، لذا وضع موجود لايق شهروندان قزويني نيست تا دستيابي به جايگاه اصلي شهر قزوين راه طولاني پيش رو داريم که پيمودن موفقيت آميز اين مسير نيازمند مشارکت و همدلي  مسئولان استاني و مردم است.

گذشته پرافتخار قزوين با اجلاس جاده ابريشم در سطح بين الملل معرفي مي شود

وي خاطرنشان کرد:گذشته پرافتخار شهر قزوين بايد در سطح بين الملل معرفي شود، اميد مي رود برگزاري اجلاس بين المللي شهرداران جاده ابريشم امسال اين موضوع را تحقق ببخشد.

به گفته شهردار قزوين، البته از ديدگاه گردشگراني که به شهر قزوين سفر مي کنند، قزوين، شهر ويژه اي است، ولي به دليل اينکه ما به تمامي ظرفيت هاي بالاي شهر قزوين در زمينه آثار تاريخي،طبيعي، مذهبي و فرهنگي اين کهن شهر تاريخي واقف هستيم از وضعيت موجود راضي نيستيم لذا در صدد معرفي شهر قزوين در سطوح ملي و فرا ملي مي باشيم.

نصرتي اضافه کرد:لذا تصميم گرفتيم تا از يک راه ميانبر به جايگاه پرافتخار قزوين در 54 سال پايتختي اش در عهده صفوي برسيم،لذا برنامه مجمع شهرهاي اسلامي را تعريف کرديم که در حال حاضر دبيرخانه اين مجمع با 350 عضو از 58 کشور دنيا در قزوين داير مي باشد.

 13 و 14 شهريور ماه امسال برگزاري اجلاس بين المللي جاده ابريشم در پيش رو داريم که اميدواريم برگزاري اين اجلاس در شناخت استان قزوين در سطوح ملي و فراملي باشيم.

وي با بيان اين مطلب که دبيرخانه دائمي جاده ابريشم در قزوين مستقر است،گفت:شناسايي و معرفي فرصت‌هاي اقتصادي قزوين در اين اجلاس باعث جذب سرمايه‌گذاران خارجي در حوزه صنعت اين شهر خواهد شد.

شاخصه‌هاي شکوفايي شهري در استان قزوين بومي‌سازي مي شود

شهردار قزوين با اشاره به برنامه سازمان ملل در انتخاب شهر براي طرح شکوفايي شهري اظهار کرد: سازمان ملل متحد در سال 2015 از طريق UN هبيتات برنامه‌اي را اعلام کرد که براساس آن قرار شد شهرهاي با پنج شاخصه اعلام شده، خود را کانديدا کرده و در ليست رقابتي طرح شکوفايي شهري (CPIMC) قرار گيرند.

وي افزود: ظرف دو هفته‌اي که براي اين منظور مقرر شده بود 68 شهر از بين 34 کشور کانديدا شدند که قزوين نيز از ايران در اين ليست قرار گرفت، اين شهر با توجه به ويژگي‌هاي خاص خود و همچنين حمايت‌هاي صورت گرفته از سوي دولت توانست با عبور از 4 مرحله به عنوان شهر پايلوت شکوفايي شهري انتخاب شود.

نصرتي خاطرنشان کرد:اين مهم يکي از افتخارات نظام جمهوري اسلامي ايران است که توسعه پايدار در سطح بين المللي يک شهر ايراني و اسلامي عهده دار شده است.

شهردار قزوين افزود:با توجه به اينکه قزوين به عنوان دبيرخانه مجمع جهاني شهرهاي اسلامي تعيين و شکوفايي شهري نيز به اين دبيرخانه سپرده شده است،درصدد هستيم تا  شاخصه‌هاي شکوفايي شهري شهرهاي اسلامي که توسط سازمان ملل متحد تأييد شده در قزوين بومي‌سازي شود.

وي افزود: شهرداري قزوين در تلاش است تا اين شاخصه‌ها را به صورت پايلوت در قزوين بومي‌سازي کرده و اين شهر به عنوان الگو براي ساير شهرهاي اسلامي ديگر چه در کشور و چه شهرهاي اسلامي خارج کشور شناخته  شد.

بر اساس اين گزارش، شب هاي فيروزه اي به مناسبت نکو داشت روز قزوين از 6 تا 11 شهريور در سراي تاريخي سعدالسلطنه قزوين  با اجراي علي معصومي بر روي آنتن شبکه پنج مي رود،شب فيروزه اي از سيماي قزوين به مدت 90 دقيقه ساعت 21 از شبکه پنج سيما پخش مي شود و و داراي بخش هاي مختلفي همچون دعوت از مهمانان ملي و بومي، معرفي و گزارش از مکان هاي ديدني و گردشگري استان قزوين، ميان برنامه و.... است.

 

تصاویر مرتبط