چهارشنبه ۱۳۹۵/۰۶/۰۳

بهرامي، سرپرست سازمان عمران شهرداري قزوين خبر داد؛

استفاده از لايه‌هاي ژئوتکستايل براي اولين بار در زيرسازي آسفالت معابر قزوين

سليمان بهرامي، سرپرست سازمان عمران شهرداري قزوين گفت: براي اولين بار در استان از لايه‌هاي ژئوتکستايل براي تسريع و جبران ضعف سازه‌اي لايه‌هاي زيرين آسفالت استفاده شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان عمران شهرداري قزوين؛ بهرامي افزود: با توجه به هزينه‌هاي بالاي اصلاح لايه‌هاي بيس،ساب‌بيس و همچنين فرآيند دشوار اين عمليات، مي‌توان با استفاده از ژئوتکستايل با افزايش ظرفيت باربري لايه هاي سطح از صرف زمان و هزينه بالا براي اصلاح باربري سازه‌اي بهره‌مند شد.

وي خاطر نشان کرد: از آنجا که سازمان عمران، سازمان تخصصي در امور عمراني شهرداري قزوين محسوب مي‌شود بنا دارد با استفاده از تکنولوژي به روز نسبت به انجام امور عمراني با بهترين کيفيت، کمترين هزينه و کوتاه ترين زمان اقدام کند و از اين رو استفاده از لايه هاي ژئوتکستايل در بستر لايه نهايي آسفالت در دستور کار سازمان قرار گرفت که اين تکنولوژي در بلوار صنعت به عنوان اولين معبر در  استان و شهر قزوين به اجرا درآمد.

بهرامي ادامه داد: ژئوتکستايل که به آن زمين پارچه، بافته اجرائي، پارچه ساختماني و …گفته مي‌شود، صفحات نفوذپذيري هستند که از الياف پلي استر يا پلي پروپيلن به 2 صورت کلي بافته نشده و بافته شده ساخته مي‌شود. از اين مواد به دليل داشتن خصوصياتي مانند اجراي بسيار سريع، راحت، وزن کم، مقاومت بالا، هزينه کم، پايداري طولاني مدت ده ها ساله، تخريب کمتر طبيعت، يکنواختي در  اجرا و ساير ويژگي هاي آن باعث شده که در اکثر کشور ها مورد استفاده بيشتري قرار گيرد.

وي اضافه کرد: منسوجات سازه اي پليمري (ژئوتکستايل) با کاربردهاي متنوع در صنعت راه و ساختمان و هيدروليک همچون روکش آسفالت، زيرسازي جاده، بسترريل و غيره کاربرد دارد.

اين مسوول بيان کرد: ژئوتکستايل با ايجاد يک لايه پوسته مقاوم ميان لايه هاي ناپيوسته باعث ايجاد يک لايه عايق رطوبتي براي جلوگيري از نفوذ رطوبت از سطح به لايه هاي زير سازي شده و همچنين با تقسيم تنش‌هاي وارده بر اثر بار چرخ‌هاي ترافيکي اثرات تخريب‌ير ناشي از کرنش هاي لاستيک را کاهش داده و موجب پخش يکنواخت نيرو هاي داخلي و تنشهاي بين لايه ها و قطعات مي‌گردد.

اين مسوول در ادامه اظهار کرد: در اين کاربرد، ژئوتکستايل داراي دو مکانيزم براي بهبود عملکرد روکش مي باشد. اول اينکه، بعنوان لايه مياني آغشته به قير با جذب تنش و فشار، از انتشار ترک خوردگي بازتابي  ازروکش قديمي به روکش جديد جلوگيري کرده و يا به تعويق مي اندازد و دوم، بعنوان لايه ضد رطوبت از ورود نزولات آسماني و مايعات سطحي از طريق ترک هاي آسفالت به درون لايه زيرين و مرطوب سازي و متعاقب آن، گسيختگي و ضعف جلوگيري مي‌کند و با اين 2 مکانيزم عمده موجب افزايش قابل توجه معادل  ???درصد تا ???درصد طول عمر آسفالت مي‌گردد. 

وي گفت: روشي که اغلب براي بازسازي (مرمت) جاده ترک خورده و گسيخته بکار مي رود، روکشAC مي باشد.

وي ادامه داد:اين عمل به طور موقت ترک ها را مي پوشاند و بعد از اينکه روکش جايگزين شد، هر حرکت جانبي يا طولي جاده موجب انتشار ترک هاي روکش قبلي به روکش جديد مي گردد و ترک هاي انعکاسي رخ  مي دهد. اين حرکت موجب ورقه و ريش شدن و بريدگي در طول ترک هاي بازتابي گشته و راهي براي نفوذ آب هاي سطحي به لايه هاي پي مي گردد.

وي ادامه داد:در زير روکش جديد AC، ژئوتکستايل مي‌تواند براي دفع فشارهاي وارده ناشي از حرکت روکش قبلي، استحکام کششي ايجاد کند. ژئوتکستايل بعنوان لايه مياني در دفع فشار ناشي از ترک هاي افقي و عمودي عمل مي کند. آغشته سازي ژئوتکستايل با قير و آسفالت، يک لايه غير قابل نفوذ را نسبت به آب هاي سطحي بوجود مي آورد.

اين مسوول ادامه داد: بخاطر سنخيت و قرابت الياف پليمري با مواد نفتي، جذب قير و مواد اتصال به پارچه ژئوتکستايل بخوبي صورت مي گيرد. ژئوتکستايل روکش آسفالت در بزرگراه ها، خيابانهاي شهري، فرودگاه ها، پل ها  و از اين قبيل کاربرد عمده اي دارد.

پايان پيام

 

 

تصاویر مرتبط