سه‌شنبه ۱۳۹۵/۰۶/۰۲

جباري،مدير برنامه‌ريزي سازمان مديريت پسماندشهرداري قزوين:

جمع آوري مواد خشک قابل بازيافت در قزوين 28 درصد رشد داشته است

وحيد جباري،مدير توسعه و برنامه‌ريزي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين از رشد 28 درصدي جمع‌آوري مواد خشک قابل بازيافت در طرح تفکيک از مبدأ شهر قزوين خبر داد.

خبرگزاري مهر؛ وحيد جباري افزود: آلودگي محيط زيست در زندگي بشر امروز يکي از مهمترين چالش‌هايي است که جهان با آن مواجه است و آگاهي نسبت به اهميت محيط زيست سالم و پاک براي زندگي بهتر و سالم‌تر رو به افزايش است.

وي افزود: تفکيک زباله از مبدأ در استراتژي مديريت پسماند بالاترين جايگاه را داشته و علاوه بر مزاياي زيست محيطي و ارتقاي سلامت عمومي، انتفاع اجتماعي و اقتصادي را نيز در پي دارد. اين فاز از مديريت پسماند بي واسطه و مستقيم با مردم ارتباط داشته بنابراين لازم است موضوع تفکيک از مبدأ با نهايت دقت توسط سازمان‌هاي مديريت پسماند و يا نظارت آن‌ها انجام شود.
جباري تصريح کرد: بر اساس آناليزهاي صورت گرفته حدود 22 درصد زباله هاي شهر قزوين قابل بازيافت است که مي توان آنها را در طرح تفکيک از مبدأ با کمترين ميزان آلودگي از جريان زباله جدا کرد.

وي بيان کرد: از بدو تأسيس سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين، موضوع تفکيک زباله در مبدأ و مباحث مرتبط با آن در سرلوحه فعاليت‌هاي اين سازمان قرار گرفته و موضوعاتي نظير آموزش شهروندي و ايجاد زير ساخت‌هاي مرتبط مانند تهيه مخازن تفکيک و ارائه کد اشتراک به شهروندان پيگيري شده است.

جباري افزود: در دو سال گذشته، موضوع تفکيک در مبدأ به صورت جدي در رأس امور سازمان مديريت پسماند قرار گرفت که نتيجه آن پيشرفت‌هاي قابل قبول در جدا سازي مواد قابل بازيافت بوده است به طوري که در سال 93 مقدار 3هزار و 735 تن و در سال 94 مقدار 4هزار و 783 تن مواد بازيافتي در طرح تفکيک از مبدأ در شهر قزوين جمع آوري شده است که 28 درصد رشد نشان مي دهد.
وي يادآور شد: اين در حالي است که با آموزش‌هاي مداوم و مستمر و نيز توزيع مخازن مخصوص جداسازي زباله‌هاي خشک بين خانوارها، علاوه بر افزايش همکاري و ترغيب شهروندان، باعث افزايش تعداد خانوارهاي تحت پوشش طرح تفکيک از مبدأ نيز شده است به طوري که مخازن توزيع شده در سطح شهر در سال 94 نسبت به سال 93، مقدار چهار درصد رشد نشان مي دهد که بيانگر ارتباط مؤثر بين سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين با شهروندان است.
جباري گفت: کاغذ، يکي از اقلام بازيافتي است که در مراکز اداري، سازمان‌ها، مدارس و واحدهاي تجاري به مقدار زيادي تبديل به پسماند مي شود و يکي از اهداف سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين، جمع آوري مواد قابل بازيافت است بر اين اساس تعداد کل مراکز تحت پوشش طرح " کاغذ زباله نيست" با تلاش سازمان و برگزاري جلسات مستمر همراه با آموزش‌هاي لازم، در سال 93 که تعداد آن‌ها هزار و 365 مرکز بود، در سال 94 به تعداد هزار و 611 مرکز افزايش يافت که نشان دهنده 18 درصد رشد است.

کارشناس سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين بيان کرد: در موفقيت طرح تفکيک از مبدأ، شهروندان پررنگ ترين نقش را دارند و با توجه به اينکه مخاطبين اصلي طرح تفکيک، زنان و کودکان هستند، سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين براي آموزش اين گروه و جلب مشارکت آنان، در سال جاري برنامه هاي ويژه اي در نظر گرفته است. يکي از شاخص ترين برنامه هاي اين سازمان در زمينه ارتقاء عملکرد در حوزه تفکيک در مبدأ از طريق مشارکت و سرمايه گذاري شهرداري با بخش خصوصي است .

پايان پيام

تصاویر مرتبط