به همت اداره روابط عمومي شهرداري قزوين؛
جلسه توجيهي طرح پزشك خانواده ويژه كاركنان شهرداري قزوين برگزار شد
جلسه توجيهي طرح پزشك خانواده ويژه كاركنان شهرداري قزوين با حضور كارشناس مسوول گسترش برنامه پزشك خانواده برگزار شد.
كارشناس مسوول گسترش برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهري گفت: پزشک خانواده نه تنها متولي درمان افراد تحت پوشش خود، بلکه ضامن اقدامات پيشگيري از بروز بيماري و کشف بيماريهاي پنهان افراد تحت پوشش ميباشد.
به گزارش اداره روابط عمومي شهرداري قزوين؛ هاشم عليجاني در اين جلسه با اشاره به اهميت اجراي اين طرح افزود: بر اساس سياستهاي ابلاغي مقام معظم رهبري در بخش سلامت و مواد 32 و 35 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران، برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهري تدوين و جهت اجرا به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي ابلاغ گرديد.
وي بيان كرد: در اين برنامه مردم آزادانه نسبت به انتخاب پزشک خانواده مستقر در محدوده سکونت يا کار خود مبادرت مينمايند و تنها شرط لازم جهت ثبت نام در برنامه پزشک خانواده بهره مندي از يکي از بيمههاي پايه ميباشد.
عليجاني ادامه داد: در مرحله بعد پزشک خانواده نسبت به انجام ويزيت اوليه و ثبت آن در سامانه الکترونيک سلامت ايرانيان اقدام ميورزد و اين پرونده الکترونيک در هر زمان و مکان لازم ميتواند اطلاعات سلامت فرد را جهت درمان مناسب فرد در اختيار مراکز پزشکي قرار دهد. بدين صورت کليه اقدامات مرتبط با سلامت با توجه به سوابق پزشکي ايشان ارائه خواهد شد.
اين مسوول با بيان اينكه کليه خدمات ويزيت و دارو در سطح اول (پزشک خانواده) رايگان ميباشد و افراد بابت دريافت خدمات وجهي نميپردازند، توضيح داد: در صورت صلاحديد پزشک خانواده، بيماران جهت دريافت خدمات تشخيصي و پزشکي تخصصي به سطوح بالاتر معرفي ميشوند در اين سطوح خدمات تخصصي و فوق تخصصي ارائه ميگردد و در اين موارد در حالت سرپايي بيماران تنها 10% هزينه ها و در حالت بستري تنها 5% از کل هزينه هاي درمان را مي پردازند و بقيه هزينه ها از طريق بيمه ها پرداخت خواهد گرديد.
اين مسوول با بيان اينكه کليه خدمات ويزيت و دارو در سطح اول (پزشک خانواده) رايگان ميباشد و افراد بابت دريافت خدمات وجهي نميپردازند، توضيح داد: در صورت صلاحديد پزشک خانواده، بيماران جهت دريافت خدمات تشخيصي و پزشکي تخصصي به سطوح بالاتر معرفي ميشوند در اين سطوح خدمات تخصصي و فوق تخصصي ارائه ميگردد و در اين موارد در حالت سرپايي بيماران تنها 10% هزينه ها و در حالت بستري تنها 5% از کل هزينه هاي درمان را مي پردازند و بقيه هزينه ها از طريق بيمه ها پرداخت خواهد گرديد.
وي افزايش رضايتمندي مردم از ارائه خدمات، افزايش دسترسي به خدمات بهداشتي و درماني، ارتقاء سطح سلامت مردم و كاهش پرداخت از جيب مردم را مهمترين ويژگي هاي اين طرح برشمرد و گفت: در اين طرح هر پزشك ميتواند از 500 تا 2500 بيمار را در فاصله يك و نيم كيلومتري زيرپوشش بگيرد و براي رضايت پزشكان نيز سرانه خوبي با توجه به ميزان تورم در نظر گرفته شده كه بخشي از بودجه آن نيز موجود است .
وي با اظهار اينكه بي ترديد رمز موفقيت اين طرح وجود هماهنگي در بين مردم و مسئولان متولي بهداشت است و در صورت اجراي صحيح آن در آينده تحول اساسي در روند افزايش سرانه بهداشت و درمان خانواده هاي کشور به وقوع خواهد پيوست، بيان كرد: در واقع در اين طرح پزشکان با تشکيل پروندههاي درماني براي بيماران و اعضاي خانوادهها نظارت بيشتري بر وضعيت سلامت و درمان آنها خواهند داشت.
عليجاني در ادامه ضمن تبيين کليات طرح پزشک خانواده با اشاره به دستاوردهاي بالاي اين طرح افزود: با اجراي اين طرح پيشگيري بر درمان، درمان سرپايي بر درمان بستري و توجه به گروههاي هدف و آسيبپذير و مناطق محروم در اولويت قرار گرفته و منابع به صورت عادلانه بين مناطق توزيع خواهد شد.
وي اظهار كرد: براساس دستورالعمل اين طرح، هر پزشک خانواده موظف است در ساعات هشت صبح الي 12 و چهار بعدازظهر تا هشت شب با در اختيار گذاردن تلفن ثابت و همراه خود به تمامي تماسهاي تلفني افراد تحت پوشش پاسخ داده و آنها را راهنمايي کند.
عليجاني در ادامه با اشاره به اينکه طرح پزشک خانواده نيازمند زيرساختهاي لازم است خاطرنشان کرد: سامانه پروندهي الکترونيک سلامت از مهمترين زيرساختهاي اين برنامه است که طي 10 فاز انجام خواهد شد.
كارشناس مسوول گسترش اين طرح خاطرنشان کرد: اين پرونده مجموعه اطلاعات مرتبط با سلامت فرد شامل تمام اطلاعات فردي، تاريخچهي پزشکي، نتايج آزمايشگاهي و ساير اطلاعات افراد بوده و در تمام کشور قابل دسترسي است.
وي، ايجاد بانک اطلاعات کامل پزشکي از افراد، افزايش کيفيت مراقبت از سلامت از طريق دسترسي کامل به اطلاعات بيمار، جلوگيري از دوباره کاري و کاهش خطاهاي پزشکي را ازجمله مزاياي پروندهي الکترونيک سلامت عنوان کرد و افزود: هم اکنون سرشماري اين پرونده در شهرهاي آبيک و البرز در حال انجام است.
عليجاني تصريح کرد:در کنار پايگاهها و مراکز مجري طرح پزشک خانواده، مرکز هدايت و راهنمايي بيماران نيز با شماره تلفن سه يا چهار رقمي منحصر بفرد با تعداد و خطوط اپراتور کافي بطور شبانهروز پاسخگوي مردم بوده و آنها را در تمامي مراحل انتخاب پزشک خانواده تا استفاده از خدمات اورژانس و حتي کمک به دريافت خدمات ويژهي آنان راهنمايي ميکند.
اين مسوول با بيان اينکه طرح پزشک خانواده تمام تفاوتها را از بين خواهد برد، اظهار كرد: اين طرح تنها راهکاري است که هرگونه بحران در نظام سلامت را از بين ميبرد.
وي اظهار كرد: براساس دستورالعمل اين طرح، هر پزشک خانواده موظف است در ساعات هشت صبح الي 12 و چهار بعدازظهر تا هشت شب با در اختيار گذاردن تلفن ثابت و همراه خود به تمامي تماسهاي تلفني افراد تحت پوشش پاسخ داده و آنها را راهنمايي کند.
عليجاني در ادامه با اشاره به اينکه طرح پزشک خانواده نيازمند زيرساختهاي لازم است خاطرنشان کرد: سامانه پروندهي الکترونيک سلامت از مهمترين زيرساختهاي اين برنامه است که طي 10 فاز انجام خواهد شد.
كارشناس مسوول گسترش اين طرح خاطرنشان کرد: اين پرونده مجموعه اطلاعات مرتبط با سلامت فرد شامل تمام اطلاعات فردي، تاريخچهي پزشکي، نتايج آزمايشگاهي و ساير اطلاعات افراد بوده و در تمام کشور قابل دسترسي است.
وي، ايجاد بانک اطلاعات کامل پزشکي از افراد، افزايش کيفيت مراقبت از سلامت از طريق دسترسي کامل به اطلاعات بيمار، جلوگيري از دوباره کاري و کاهش خطاهاي پزشکي را ازجمله مزاياي پروندهي الکترونيک سلامت عنوان کرد و افزود: هم اکنون سرشماري اين پرونده در شهرهاي آبيک و البرز در حال انجام است.
عليجاني تصريح کرد:در کنار پايگاهها و مراکز مجري طرح پزشک خانواده، مرکز هدايت و راهنمايي بيماران نيز با شماره تلفن سه يا چهار رقمي منحصر بفرد با تعداد و خطوط اپراتور کافي بطور شبانهروز پاسخگوي مردم بوده و آنها را در تمامي مراحل انتخاب پزشک خانواده تا استفاده از خدمات اورژانس و حتي کمک به دريافت خدمات ويژهي آنان راهنمايي ميکند.
اين مسوول با بيان اينکه طرح پزشک خانواده تمام تفاوتها را از بين خواهد برد، اظهار كرد: اين طرح تنها راهکاري است که هرگونه بحران در نظام سلامت را از بين ميبرد.
وي با بيان اينكه پزشك خانواده مسوول ارائه خدمات جامع سلامت و پاسخگويي مستمر به افراد تحت پوشش خود بدون توجه به اختلاف سني، جنسي، اقتصادي، فرهنگي و نوع بيماري از قبل از تولد تا لحظه مرگ است، گفت: تمام افراد جامعه براي دريافت خدمات بهداشتي و درماني، ميتوانند نزديكترين پزشك محل سكونت خود را انتخاب نمايند.
عليجاني با اشاره به اينكه در اين طرح مردم جهت دريافت خدمات اورژانس نياز به ارجاع ندارند و در صورت نياز ميتوانند به نزديكترين محل ارائه دهنده خدمات اورژانس مراجعه كنند، افزود: در برنامه پزشك خانواده شهري فقط 30درصد هزينه هاي مربوط به آزمايشگاه و راديولوژي توسط بيمار پرداخته مي شود و 70درصد بقيه را سازمان هاي بيمهگر پرداخت ميكنند.
اين مسوول با بيان اينكه با اجراي برنامه پزشك خانواده هزينه ويزيت و دارو در سطح يك رايگان مي باشد، افزود: سطح يك خدمات اين طرح شامل پايگاه پزشك خانواده است كه با يك پزشك، يك ماما يا پرستار به ارائه خدمات بهداشتي، تشخيصي و درماني به مردم منطقه تحت پوشش خود ميپردازند.
كارشناس مسوول گسترش اين طرح افزود: سطح دوم اين طرح شامل ارائه خدمات تشخيصي، درماني و توانبخشي تخصصي سرپايي، خدمات بستري، تجويز دارو و خدمات آزمايشگاهي و راديولوژي به ارجاع شدگان از سطح يك ميباشد.
وي با بيان اينكه سطح سه اين طرح با هماهنگي پزشك خانواده خدمات درماني و توانبخشي فوق تخصصي سرپايي و بستري ارجاع شده از سطح دو ارائه ميگردد، گفت: اجراي برنامه پزشك خانواده شهري، راهي به سوي تحقق عدالت در سلامت ايرانيان است.
گفتني است؛ در پايان اين جلسه كاركنان شهرداري پرسشهاي خود را از اين كارشناس مطرح كردند.
پايان پيام