شنبه ۱۳۹۵/۰۵/۲۳

نصرتي، شهردار قزوين:

انتخاب شهر قزوين به عنوان پايلوت توسعه پايدار شهري افتخار بزرگي است

مسعود نصرتي، شهردار قزوين گفت: انتخاب شهر قزوين به عنوان پايلوت توسعه پايدار شهري از ميان 67 شهر جهان افتخار بزرگي است.

 

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ نصرتي در جلسه شوراي اداري که با حضور معصومه ابتکار رئيس سازمان محيط زيست کشور  برگزار شد، افزود: قزوين هميشه داراي اسناد موفق بين‌المللي بوده و انتخاب شهر قزوين به عنوان پايلوت توسعه پايدار شهري براي شهر قزوين و ايران بسيار ارزشمند است.

 

وي با بيان اينکه قزوين در 12 سال گذشته در چهار برنامه پايلوت جهاني شرکت کرده است،

توضيح داد: سازمان ملل زماني که به نتيجه رسيد بايد يک شهر را به عنوان پايلوت براي تحقق سند SDG (اهداف توسعه پايدار سازمان ملل با محوريت محيط زيست) در يک محدود زماني انتخاب کند تا 17 سرفصل توسعه پايدار شهر را سنجش، برنامه‌ريزي و اجرايي کند، شهر قزوين تنها شهري بود که آخرين سند بين المللي را داشت و بر اين اساس شهر قزوين انتخاب شد و مورد حمايت قرار گرفت و سند SDG به امضاء رسيد.

وي بيان کرد: در چرخه شکوفايي شهري شش شاخصه نظارت شهري، مهاجرت، پايداري زيستي، بهره‌وري و کيفيت زندگي تعريف شده که قزوين موفق شد با داشتن اين شاخصه‌ها انتخاب شود که يک شاخص هم به عنوان معنويت بعد از قطعي شدن انتخاب ايران اضافه شد و فرآيند نهايي شدن گزينش قزوين شکل گرفت.

نصرتي اضافه کرد: سازمان ملل دو هفته فرصت داد تا هر شهري که ويژگي‌هاي تعيين شده را داشت کانديد شود که قزوين در ميان 67 شهر از ميان 34 کشور جهان با تثبيت جايگاه و پيشنيه غني خود در مرحله اول انتخاب شد.

وي گفت: سند SDG به شهر قزوين به طور رسمي در شهر ژنو ابلاغ شد و اين مهم با توجه به برنامه‌هاي پس از برجام و نگاه‌هاي که به ايران و شهرهاي ايران وجود دارد، اين انتخاب براي ايران و شهر قزوين باعث افتخار است.

 

نصرتي گفت: رئيس جمهور کشور با شنيدن انتخاب شهر قزوين به عنوان پايلوت و ورود شهرهاي ايران در حوزه‌هاي بين‌المللي اظهار رضايت کردند و اين مهم بسيار ارزشمند است.

 

شهردار قزوين ادامه داد: در مرحله اول 10 پروژه در سند  SDGبراي سرمايه‌گذاري توسط آژانس‌هاي سازمان ملل، بانک‌ها، بنگاه‌هاي اقتصادي خارجي و ايراني آماده شده است که اولين پروژه موزه تاريخ تمدن جهان اسلام مي‌باشد که با مشارکت بانک توسعه اسلامي که در دوبي مستقر است اين طرح اجرايي خواهد شد.

وي اضافه کرد: سازمان ملل به دنبال تحقق 17 سرفصل توسعه پايدار در يک بازه زماني مي‌باشد و تحقق اين مهم براي سازمان ملل بسيار مهم است.

نصرتي افزود: استاندار قزوين نيز تاکيد دارند براي تحقق اين سند در شهر قزوين با اتحاد و همدلي اين مهم را به نتيجه برسانيم.

نصرتي اظهار کرد: براي تحقق اين سند برنامه عمليات اجرايي سه پروژه شهر سبز، اکو پارک و باغستان سنتي تهيه شده است.

شهردار قزوين بيان کرد: هفت پروژه در مرحله تهيه برنامه عمليات اجرايي هستند که اين هفت پروژه ايجاد منطقه سبز، پايلوت کيفيت زندگي در قزوين، موزه تاريخ و تمدن جهان اسلام، ايجاد کريدور پايدار و کاربري حمل و نقل، اکو پارک قزوين با رويکرد زيست محيطي در مقياس بين‌المللي، معرفي شهر قزوين در مقياس بين المللي، ايجاد سازمان اقتصادي کشورهاي مسير جاده ابريشم، توسعه فضاي سبز شهري و بازنده‌سازي و بهبود کيفي زندگي مردم و شکوفايي شهر قزوين است.

شهردار قزوين با بيان اينکه انتخاب قزوين در ميان 67 شهر از ميان 34 کشور جهان براي پايلوت شدن در توسعه پايدار شهري افتخاري بزرگي است، گفت: اين انتخاب زمينه شکوفايي و معرفي قزوين را در سطح بين‌المللي فراهم مي‌کند.‌

نصرتي با بيان اينکه با تلاش مستمر و حمايت‌هاي شخصيت‌هاي کشوري و استاني، قزوين به عنوان پايلوت توسعه پايدار شهري انتخاب شده است، گفت: با همکاري و پشتيباني خانم ابتکار و جناب آقاي مجابي، استاندار، نمايندگان مجلس، امام جمعه، حجت الاسلام ابوترابي و بويژه آقاي پوروزيري توانستيم ظرفيت‌هاي خود را ارائه و مسوولان يو ان هبيتات را مجاب به شايستگي ميزباني قزوين کنيم.

پايان پيام

تصاویر مرتبط