شنبه ۱۳۹۵/۰۵/۱۶

با مشارکت سازمان فرهنگي شهرداري قزوين و مرکز بهداشت شهيد بلنديان

کارگاه شهروند و سلامت اجتماي با موضوع «هپاتيت و خود مراقبتي» برگزار شد

با مشارکت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري و مرکز بهداشت شهيد بلنديان قزوين، کارگاه شهروند و سلامت اجتماعي با موضوع کارگاه «هپاتيت و خود مراقبتي» ويژه رابطان بهداشتي قزوين با هدف بهبود کيفيت زندگي و رضايتمندي شهروندان در فرهنگسرا بانو حضرت زهرا (س) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ لقايي، مديرگروه بيماري‌‌هاي معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي قزوين در اين مراسم گفت: هپاتيت يک بيماري شايع است که به علت التهاب حاد کبد ايجاد مي شود، اين بيماري به علت هاي مختلفي ايجاد مي شود که يکي از اين علت ها آلودگي به ويروس هپاتيت B  و C است.

شيوا لقايي افزود: مي توان با شناخت عوامل ايجاد کننده هپاتيت و راه هاي سرايت آن از خود و ديگران محافظت کنيم، يکي از اساسي ترين راه کارها در مقابله با اين بيماري ها بحث خود مراقبتي است، افراد جامعه با شناخت عوامل بيماري و راه هاي پيشگيري از آن مي توانند از ابتلا به هپاتيت جلوگيري کنند.

وي در ادامه به تشريح برنامه هاي کشوري پيشگيري و کنترل هپاتيت پرداخت و گفت: واکسيناسيون گروه هاي هدف،تزريق HBTG به واجدين شرايط، رعايت احتياط استاندارد و مديريت مواجهه شغلي، غربالگري در گروه هاي هدف ويژه زنان باردار، مراقبت موارد آلوده شناسايي شده و کنترل موارد تماس و درمان بيماران مبتلا به هپاتيت، آموزش، مشاوره و برقراري نظام ثبت و گزارش دهي، تحقيق، پژوهش،پايش و ارزشيابي برنامه از جمله اين برنامه ها مي باشد که در  قزوين دنبال مي شود. 

دکتر نجف پور، کارشناس برنامه ايدز و هپاتيت دانشگاه علوم پزشکي قزوين نيز هدف از برگزاري اين کارگاه آموزشي را اطلاع رساني و حساس سازي مردم ذکر کرد تا بدانند چه مسيري را بايد طي کنند و با علائم و نشانه هاي بيماري هپاتيت آشنا شوند.

بهزاد نجف پور افزود: هپاتيت بي شايعترين نوع هپاتيت است که عامل مهم سيروز کبدي و نارسايي کبد است که حل معضل هپاتيت نيازمند افزايش و ارتقاء سطح آگاهي و دانش همه افراد جامعه دارد.

وي در ادامه به تشريح نشانه هاي هپاتيت C پرداخت و افزود:برخي از بيماران در اوايل ابتلا به هپاتيت علائمي شبيه سرماخوردگي،تب،خستگي،تهوع،استفراغ، بي اشتهايي و درد شکم دارند و  ادرار تيره، مدفوع روشن، زردي پوست و چشم ها علائم بارز اين بيماري مي باشد.

نجف پور با بيان اين مطلب که حدود 80 درصد موارد آلودگي به هپاتيت C به صورت مزمن در بدن باقي مي ماند،گفت:بسياري از موارد آلودگي  به هپاتيت C بدون نشانه است.

اين کارشناس، استفاده مشترک از ابزار آلوده تيز و برنده نظير سوزن و سرنگ تيغ اصلاح و مسواک،خالکوبي،حجامت،سوراخ کردن گوش، خدمات پزشکي و دندانپزشکي در محل هاي نامطمئن و آلوده يا هر اقدامي که منجر به سوراخ شدن پوست با وسايل آلوده و غير استريل شود،توليد از مادر آلوده به هپاتيت C و تماس جنسي حفاظت نشده با فرد آلوده را راههاي انتقال اين بيماري برشمرد.

 

 

 

  •  

     

 

تصاویر مرتبط