شنبه ۱۳۹۵/۰۴/۰۵

حجت‌الاسلام ابوترابي، نائب رئيس سابق مجلس شوراي اسلامي:

شهرداري قزوين گام‌هاي بلندي براي توليد ثروت برداشته است

حجت‌الاسلام سيد محمدحسن ابوترابي، نائب رئيس سابق مجلس شوراي اسلامي گفت: در سال‌هاي اخير شاهد تحول در توليد ثروت و ارائه خدمات به شهروندان از سوي شهرداري قزوين بوديم.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ حجت‌الاسلام سيد محمدحسن ابوترابي در جمع مديران و معاونان شهرداري قزوين افزود: شهرداري قزوين توانسته گام‌هاي بلندي براي توليد ثروت و ارائه خدمات به شهروندان بردارد.  

وي خلق ثروت و دستيابي به درآمدهاي پايدار را از ارکان کليدي مديريت و نظام سازي دانست و گفت: هيچ نظامي نمي‌تواند بدون توليد ثروت و درآمدهاي پايدار تداوم پيدا کند.

ابوترابي با بيان اينکه توليد ثروت و دستيابي به درآمدهاي پايدار در نظام جمهوري اسلامي ايران مقفول مانده است، گفت: در سال‌هاي اخير رهبر معظم انقلاب اسلامي بر اين موضوع مهم تاکيد داشتند.

وي افزود: يکي از نظام‌هاي که بايد ساماندهي شود نظام مديريت شهري است که نقش محوري براي اقتدار نظام دارد.

عضو هيات عالي حل اختلاف قوا نيز با اشاره به آموزه‌هاي ديني و توجه اولياي دين بر اقتصاد گفت: حضرت يوسف در زماني مسووليت يک جامعه را برعهده گرفت که آن جامعه مشکلات فراوان داشت و از کمترين ارزش‌هاي فرهنگي و اعتقادي برخوردار بودند، اما حضرت يوسف توانست با مديريت اقتصاد مصر، نقش مهمي را اداره مصر ايفاء کند و همچنين اميرالمومنين(ع) در نامه خود به مالک اشتر که نقشه راه او بود به اولين موضوعي که تاکيد داشتند اقتصاد مصر بود.

نايب رئيس سابق مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: يکي از دلايلي که غربي‌ها نسبت به انرژي هسته‌اي تغيير رفتار دادند اين بود که ديدند ريل‌گذاري ايران در حال تغيير است و تغيير اين ريل را به صلاح خود نمي‌ديدند.

ابوترابي بيان کرد: توليد ثروت، فاصله با غرب و تکيه بر خويش از تغييرات ريل حرکت کشور ايران بود و بر اين اساس غربي‌ها به اين نتيجه رسيدند که تحريم‌ها جزء قطع رابطه ايران با غرب و تحکيم با کشورهاي شرقي نتيجه ديگري ندارد و بر اين اساس تجديدنظر کردند.

وي اظهار کرد: اگر به موضوع توليد ثروت در کشور توجه شود ايران با ظرفيت‌هاي استثنائي که دارد به سرعت مي‌تواند به قدرت‌هاي بزرگ اقتصاد جهان تبديل شود.

ابوترابي به زمان قبل و بعد از شکل‌گيري شوراها اشاره و بيان کرد: قبل از شکل‌گيري شوراهاي اسلامي، درآمد شهرداري‌ها از وضعيت خوبي برخوردار نبود و در همين قزوين در دوراني شاهد بوديم که درآمدهاي شهرداري نمي‌توانست بيش‌تر از هزينه‌هاي جاري باشد و هزينه هاي جاري در حال افزايش بود.

وي گفت: در آن زمان گويا شهرداري‌ها و ادارات براي ايجاد اشتغال شکل گرفته بودند تا بخواهند مشکلات شهروندان را حل کنند چون درآمدي نداشتند.

ابوترابي بيان کرد: بعد از شکل گيري شوراها، شهرداري ها به سمت توليد ثروت حرکت کردند و در اين زمينه با تحولات بسياري روبرو شدند.

وي افزود: شهرداري‌ها در اوج کاهش درآمدهاي کشور و تحريم‌ها و زماني که بودجه عمراني کشور به صفر رسيده بود، توانستند مانند شهرداري تهران بيش از 15هزار ميليارد تومان بودجه و شهرداري قزوين 800ميليارد تومان بودجه داشته باشند.

ابوترابي ادامه داد: در زمان تحريم‌ها شهرداري تهران بزرگترين تحولات عمراني را تجربه کرد و اين رمز اقتدار ايران بود.

وي افزود: کساني که به ايران مي‌آمدند فکر مي کردند وارد کشوري خواهند شد که ورشکسته و به قول طراحان اجراي پرونده ايران در شوراي امنيت داراي اقتصاد فلج است، اما شهرداران به سمتي رفتند که با تکيه بر خودشان پاي خود ايستادند و توليد ثروت کردند اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله داريم.

وي گفت: فروش تراکم از نگاه بنده درآمد پايدار نيست و بايد شهرداري‌ها با توجه به ظرفيت‌هاي فراواني که دارند به سمت درآمد پايدار حرکت کنند.

ابوترابي گفت: خوشبختانه در اين چند دوره فعاليت شوراي‌هاي اسلامي استان شاهد هستيم که از شوراي، اسلامي برخورداريم و نمره قابل قبولي دارند.

وي افزود: شوراهاي اسلامي استان قزوين در مقايسه تطبيقي جايگاه خوب و قابل قبولي دارند.

ابوترابي بيان کرد: بايد در توليد ثروت به ويژگي‌هاي اختصاصي قزوين توجه ويژه کرد که يکي از حوزه‌هاي مهم ميراث فرهنگي و گردشگري است.

وي گفت: با توجه به جاذبه‌هاي فرهنگي و  تاريخي قزوين مي‌توان از اين ظرفيت براي توليد ثروت استفاده کرد.

وي بيان کرد: بايد براي شهرداري زمينه‌اي را فراهم کرد تا بتوان ظرفيت‌هاي توليد ثروت قزوين را احياء کند.

ابوترابي افزود: فراموش نکنيم که مجموعه تاريخي و فرهنگي سعدالسلطنه قزوين روزي فقط يک خرابه بود که اکنون به ثروتي براي شهر قزوين تبديل شده و نگين اين شهر است.

وي گفت: مجموعه تاريخي و فرهنگي سعدالسلطنه در يک دوره در اقتصاد ملي جايگاه مهمي داشته و از دانش و فناوري روز برخوردار بوده است.

ابوترابي ادامه داد: اميدواريم به مجموعه کلاه فرنگي و فضاهاي اطراف مجموعه تاريخي و فرهنگي سعدالسلطنه از جمله خيابان شهدا، مسجد جامع و امام‌زاده حسين(ع) توجه ويژه شود که در صورت تحقق آن به طور جدي مي‌توان با شهر اصفهان رقابت کرد.

وي گفت: يکي از قدم‌هاي مثبتي که شهرداري قزوين برداشته برگزاري اجلاس سراسري جاده ابريشم است که چيني‌هاي به آن توجه کردند و شهرداري قزوين با پيگيري‌هاي متعدد توانست قزوين را به عنوان پايلوت نقطه مرکزي احياي جاده ابريشم بشناساند.

ابوترابي افزود: برگزاري اجلاس جاده ابريشم در 2 ماه آينده باعث خواهد شد قزوين در سطح ملي و بين‌المللي به خوبي معرفي شود و شهرداري قزوين نقش مهمي در اين باره ايفاء مي‌کند.

وي گفت: توجه ويژه مسوولان به حوزه ميراث فرهنگي و منابع طبيعي براي جذب گردشگر باعث خواهد شد قزوين به جايگاه واقعي خود برگردد.

ابوترابي گفت: اميدواريم قزوين به يک استان مولد ثروت تبديل شود و در جايگاهي که زيبنده آن است قرار گيرد.

وي با بيان اينکه حوزه گردشگري بيشترين ظرفيت اشتغال‌زايي را دارد، گفت: ايجاد اشتغال در حوزه گردشگري از موضوعات مهم و تعيين کننده است که بايد به آن توجه ويژه شود.

ابوترابي بيان کرد: اميدواريم شاهد شکوفايي و رشد اين استان با توجه ويژه به مديريت شهري و ميراث فرهنگي و گردشگري باشيم.

پايان پپام

 

تصاویر مرتبط