5/23/2016

کريمي، مدير مرکز مطالعات سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين:

برنامه جامع فرهنگي اجتماعي شهر قزوين تدوين مي‌شود

حاجي کريمي،مدير مرکز مطالعات سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين گفت: تدوين برنامه جامع فرهنگي اجتماعي شهر قزوين، شناسايي محلات شهر با رويکرد فرهنگي و استفاده مناسب از ظرفيت فرهنگي دستگاه‌هاي مختلف اجرايي از برنامه‌هاي آينده مرکز مطالعات اين سازمان است.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛آرش حاجي کريمي افزود:تعامل بيشتر با ساير دانشگاه‌ها و شرکت‌هاي پژوهشي و استفاده موثرتر از پتانسيل ساير سمن‌ها و انجمن‌هاي فرهنگي سطح شهر قزوين از ديگر برنامه‌هاي مرکز مطالعات سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري مي‌باشد که با رويکرد توسعه روز افزون شهر در حوزه مختلف در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

انجام 70 طرح مطالعاتي در حوزه‌ افکارسنجي و نظرسنجي

حاجي کريمي، مدير مرکز مطالعات سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري اظهار کرد: مرکز مطالعات سازمان از اواخر سال 1388 به منظور افکار سنجي و نظر سنجي از برنامه‌هاي مختلف سازمان در حوزه‌هاي فرهنگي ورزشي با توجه به استقرار رويکرد سيستمي و نياز به آن، آغاز به کار کرد.

وي افزود: با توجه به تدوين استراتژي‌هاي سازمان به منظور تمرکز بر توسعه فرهنگ شهروندي و تحقق شعار شهرداري به عنوان نهادي اجتماعي پرداختن به حوزه‌هاي فرهنگ در دستور کار سازمان قرار گرفت.

حاجي کريمي خاطرنشان کرد: بي شک موثرترين عامل در پيشرفت‌هاي فرهنگي توجه به خواسته‌هاي صحيح، منطقي و درست مردم و شناسايي نيازهاي آنها در راستاي توسعه فرهنگ شهروندي و اصلاح سبک زندگي است.

مدير مرکز مطالعات سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري اضافه کرد: اين مهم تحقق نخواهد يافت مگر از طريق ايجاد يک رويکرد علمي صحيح و دقيق و به کاربردن نظرات و افکار مردم، متخصصين شهري، استادان دانشگاه، نخبگان فرهنگي و افراد دست اندرکار در حوزه‌هاي فرهنگي و اجتماعي.

وي تصريح کرد: تعريف دقيق اثربخشي نيز بر اين امر تکيه دارد که با وجود يک نقشه راه علمي و منطقي مي‌توان منابع سازمان را در جهت تامين اهداف صرف کرد.

کريمي تصريح کرد: تاکنون در حدود 70 طرح مطالعاتي در حوزه‌هاي افکار سنجي، نظرسنجي و شناسايي شاخص‌هاي مختلف در حوزه‌هاي فرهنگي و ورزشي انجام شده است.

افزايش ميزان مشارکت مردم و رضايت از برنامه‌ها و جشنواره‌هاي مختلف

وي در ادامه هدف اصلي انجام طرح‌هاي مطالعاتي را افزايش اثربخشي برنامه‌هاي سازمان و کسب رضايت بيشتر شهروندان در چارچوب قوانين و مقررات سازمان، قوانين شهرداري و قوانين جمهوري اسلامي ايران بر مبناي قانون اساسي برشمرد.

اين مسئول عنوان کرد: ميزان اثرگذاري با توجه به برنامه‌هاي مختلف صورت گرفته از سوي سازمان فرهنگي و شهرداري در سطوح محله‌اي، منطقه‌اي، شهري، کشوري و بين المللي طي چند سال گذشته کاملا مشخص و مشهود است.

وي بيان کرد: سطح مشارکت مردم، ميزان رضايت از عملکرد شهرداري و رضايت از برنامه‌ها و جشنواره‌هاي مختلف سازمان، طي چند سال گذشته افزايش چشمگير و مثال زدني داشته است.

حاجي کريمي بيان کرد: اکنون محدوديت بودجه براي انجام طرح‌هاي پژوهشي و مطالعاتي و همچنين عدم نگرش جامع محور در ساير دستگاه‌هاي اجرايي در حمايت از انجام طرح‌هاي مطالعاتي و عدم ارائه اطلاعات مختلف نتايج طرح هاي انجام شده براي بهره برداري، از مشکلات و محدوديت‌هاي موجود در انجام امور مطالعاتي در حوزه فرهنگي و اجتماعي است.

وي خاطرنشان کرد: علي رغم تهديد‌هاي مختلف مربوط به تهاجم فرهنگي و سبک زندگي با پيش‌بيني‌هاي انجام شده و هماهنگي نسبتا مناسب دستگاه‌هاي اجرايي در حوزه‌هاي فرهنگي و اجتماعي مطابق شاخص‌هاي ارائه شده مرکز آمار، استان قزوين از وضعيت نسبي مناسب برخوردار است و در رتبه بندي استان‌ها در سطح متوسط قرار مي‌گيرد.

مدير مرکز مطالعات سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين افزود: البته اين وضعيت با توجه به سابقه فرهنگي و تاريخي قزوين قانع کننده نيست و به دنبال آن هستيم تا در حوزه فعاليت‌هاي سازمان بر مبناي استراتژي هاي تدوين شده، روز به روز عملکرد بهتري در جهت رفاه و رضايت شهروندان  ارائه کنيم.

وي با اشاره به طرح‌ها و برنامه‌هاي مرکز مطالعات سازمان در سال جاري گفت: در حوزه افکار سنجي و نظر سنجي، طرح‌هاي سال 95 مربوط به نظر سنجي عملکرد خانه‌هاي فرهنگ، عملکرد حوزه‌هاي ورزشي، عملکرد طرح محله ما و عملکرد واحدهاي مختلف ستاد سازمان در ارائه خدمات به شهروندان است.

حاجي کريمي افزود: در حوزه افکار سنجي مواردي از قبيل بررسي شاخص‌هاي فرهنگي و اجتماعي شهر، نسبت به سال‌هاي گذشته، بررسي تاثير آموزش‌هاي شهروندي بر توسعه فرهنگ شهروندي و بررسي آسيب‌هاي اجتماعي مرتبط با فعاليت‌هاي سازمان فرهنگي شهرداري است.

وي درباره مهمترين عملكرد مديريت مطالعات سازمان عنوان کرد: مهمترين عملکرد مرکز مطالعات، ايجاد زمينه افزايش سطح رضايت شهروندان در ارائه خدمات توسط مراکز فرهنگي تحت مديريت سازمان، ارتقاي عملکرد جشنواره‌هاي سازمان در سطح شهري، کشوري و بين المللي و تغيير رويکرد اداره مراکز سازمان به صورت پيمان سپاري و خصوصي سازي است.

پايان پيام

 

related images