چهارشنبه ۱۳۹۵/۰۲/۰۸

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خبر داد؛

دفن روزانه حدود 5.5 تن پسماند پزشکي در قزوين

مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: در شهر قزوين روزانه 5.5 تن پسماند پزشکي (عادي و بي‌خطرسازي شده) از بيمارستان‌ها و برخي مراکز درماني اين شهر جمع‌آوري مي‌شود.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسمانمد شهرداري قزوين؛ مجتبي منتظري با بيان اينکه در شهر قزوين روزانه 5.5 تن پسماند پزشکي (عادي و بي‌خطرسازي شده) از بيمارستان‌ها و برخي مراکز درماني ظهر قزوين جمع‌آوري مي‌شود، اظهار کرد: اين پسماند پس از تأييد نهايي از سوي دانشگاه علوم پزشکي استان قزوين مبني بر بي‌خطري کامل آن در قطعه‌اي ويژه در لندفيل مجتمع محمدآباد دفن بهداشتي مي‌شود.

وي افزود: زباله‌هاي پزشکي به علت دارا بودن عوامل خطرناک سمي و بيماري‌زا از جمله مواد پاتولوژيک، دارويي، شيميايي و راديواکتيو از حساسيت‌هاي خاصي برخوردار است که به همين علت يکي از مسائل اساسي براي دفع پسماندهاي پزشکي مديريت صحيح آن براي جمع‌آوري، نقل و انتقال، نگهداري موقت و دفع نهايي است به نحوي که خطري براي سلامت افراد و جامعه ايجاد نکند.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين اضافه کرد: طبق دستورالعمل‌هاي اداره‌کل سلامت محيط کار و وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکي استان قزوين واحدهاي درماني موظف شده‌اند تا نسبت به جمع‌آوري و ذخيره‌سازي مجزاي زباله‌هاي عفوني و غير عفوني از مبدأ توليد اقدام کنند.

منتظري تصريح کرد: گرچه در بسياري از واحدهاي درماني تحولات زيادي در اين زمينه صورت پذيرفته اما هنوز اين امر به صورت يک فرهنگ درنيامده و تمام مطب‌ها و مراکز درماني آن را رعايت نمي‌کنند.

وي بيان کرد: به استناد ماده 7 قانون مديريت پسماند تمام مراکز درماني و بيمارستاني براي تحويل زباله خود به شهرداري بايد پسماند عفوني خود را به زباله عادي تبديل کرده و تحويل عوامل جمع‌آوري سازمان دهند.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين يادآور شد: از سوي ديگر طبق ماده 13 همين قانون مخلوط کردن پسماند پزشکي با ساير پسماندها، تخليه و پخش آن‌ها در محيط ممنوع بوده و طبق قانون افراد متخلف به مراجع قضايي معرفي مي‌شوند.

منتظري تشريح کرد: اکنون تمام بيمارستان‌هاي شهر قزوين مجهز به دستگاه امحاء پسماند عفوني هستند و پسماند عفوني خود را به پسماند عادي تبديل کرده و تحويل سازمان سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين مي‌دهند ولي هنوز برخي از مراکز درماني و مطب‌ها در سطح اين شهر پسماند خود را بي‌خطرسازي نمي‌کنند.


وي مطرح کرد: با توجه به هزينه بالاي دستگاه‌هاي بي‌خطرساز پسماندها، مطب‌ها و مراکزي که فاقد اين تجهيزات هستند، مي‌توانند با شرکت کاسپين البرز مجري بي‌خطرسازي پسماند عفوني قرارداد منعقد کرده و پسماند عفوني توليد شده را بي‌خطرسازي و تحويل کنند.

مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين ادامه داد: البته اين سازمان پيگيري‌هاي لازم را از استانداري قزوين و اداره‌کل محيط زيست استان قزوين صورت داده است که اميدواريم به زودي بتوانيم اين مراکز را نيز ملزم به تهيه دستگاه امحاء کننده يا عقد قرارداد با شرکت مذکور براي بي‌خطرساز کردن پسماندهاي عفوني کنيم.

منتظري در پايان خواستار مساعدت و همکاري ديگر مراکز درماني با سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين شد و آلودگي محيط زيست را لطمه و صدمه بسيار بزرگي براي فرزندان و نسل‌هاي آينده عنوان کرد و گفت: از تمام همشهريان درخواست مي‌شود براي پاکي شهر و حفظ محيط زيست شهر قزوين تلاش کنند.

تصاویر مرتبط