سه‌شنبه ۱۳۹۵/۰۱/۰۳

فرجو،دبير شوراي نظارت بر اسباب بازي کانون پرورش فکري کشور؛

جشنواره بازي و اسباب بازي قزوين از رويدادهاي فرهنگي کم نظير کشور است

فرجو،دبير شوراي نظارت بر اسباب بازي کانون پرورش فکري کشور گفت: جشنواره بازي و اسباب بازي کودکان ديروز و امروز قزوين يکي از رويدادهاي فرهنگي نادر کشور است که ظرفيت خوبي براي ورود کشورهاي فعال در حوزه طراحي و توليد اسباب بازي کودکان دارد.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ محمدحسين فرجو، دبير شوراي نظارت بر اسباب‌بازي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان افزود: جشنواره بازي و اسباب بازي کودکان ديروز و امروز قزوين پتانسيل لازم جهت ورود کشورهاي مختلف و فعال در حوزه طراحي و توليد اسباب بازي کودکان را دارد.

وي اظهار کرد: اين رويداد از جمله فعاليت هاي فرهنگي نادر است که اهداف متعددي را مد نظر دارد و تنها به معرفي حوزه اسباب بازي کودکان بسنده نمي کند، شايد يکي از اهداف اصلي برگزاري چنين جشنواره اي اهميت دادن به موضوع اسباب بازي به عنوان ابزاري تاثيرگذار  در مراحل رشد کودک و نوجوان باشد،موضوعي که مورد غفلت جامعه ما قرار گرفته است.

اين مسئول خاطرنشان کرد: نگاه به اسباب بازي به عنوان يک بازيچه بي اهميت باعث شده که نظام رسمي آموزش کشور نيز از آن محروم است و از تاثير گذاري آن در انتقال مفاهيم آموزشي وماندگاري آن بي بهره بوده است.

به گفته فرجو برگزاري چنين رويدادي مي تواند توجه خانواده ها،مربيان ،آموزگاران و حتي مسئولين مرتبط به حوزه کودک را جلب نمايد به طوري که ابعاد محتلف آن حتي حوزه اقتصادي و کارآفريني آن را مد نظر قرار دهند.

دبير شوراي نظارت بر اسباب بازي کانون پرورش فکري کشور در پاسخ به اين سوال که اين جشنواره چه تاثيراتي در حوزه گردشگري قزوين دارد؟ برگزاري اين جشنواره در عمارت سعداسلطنه مي تواند بازديد کنندگان به ويژه کودکان و نوجوانان را با ابنيه اي تاريخي با زيبايي کم نظير آشنا نمايد که به طور قطع خانواده ها بيشترين  لذت را خواهند برد وآنان  مبلغاني خواهند بود براي معرفي شهر قزوين  و در صدد آن بر مي آيند که ساير آثار تاريخي شهري را که سالها پايتخت ايران بوده است، مشاهده نمايند.

فرجو اظهار کرد:استفاده از اين فرصت و فراهم کردن تور رايگان شهري براي ارائه خدمات به مسافرين و اهداي بروشور جهت اطلاع رساني در اين حوزه تاثير بسزايي در زمينه گردشگري  قزوين خواهد داشت.

وي در پاسخ به اين سوال که تاثير اين جشنواره در انتقال آموزه هاي فرهنگ شهروندي به کودکان و نوجوانان را چطور ارزيابي مي کنيد؟گفت:البته اين  جشنواره  با عنوان  اسباب بازي شکل مي گيرد بنابراين بايد از تبديل شدن به جشنواره کودک پرهيز کند.

فرجو اضافه کرد:موضوعات مفاهيم فرهنگ  شهروندي مي تواند از طريق شناسايي و معرفي اسباب بازي هايي صورت پذيرد که هدف آنها ايجاد و توسعه فرهنگ شهروندي  است و شهرداري قزوين مي تواند براي اين جشنواره مسابقه  طراحي اسباب بازي و سرگرمي با رويکرد آموزش هاي شهروندي را برنامه ريزي نمايد.

دبير شوراي نظارت بر اسباب بازي کانون پرورش فکري کشور افزود:دبيرخانه شوراي نظارت بر اسباب بازي نيز ضمن حمايت از اين حرکت  طرح هاي بر تر ومنتخب اين مسابقه  را به رايگان ثبت خواهد کرد، ايجاد شهر ترافيک با ماشين هاي شارژي، برگزاري نمايش هاي کودکانه با موضوع فرهنگ شهروندي و ساير برنامه ها مي تواند اين حوزه را تقويت نمايد.

وي بر تشريح رويکرد کانون پرورش فکري  کودکان و نوجوانان کشور در حمايت از توليدکنندگان  اسباب بازي  وسرگرمي ايراني اسلامي، افزود:برگزاري جشنواره ملي اسباب بازي هر سال توسط کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان  فرصت مناسبي است که ضمن ارزيابي وتقديراز توليدات سال قبل که در دبيرخانه شوراي نظارت بر اسباب بازي به ثبت رسيده و يا مجوز توليد دريافت کرده است،زمينه حمايت مادي و تسهيلاتي دستگاه هايي چون معاونت  علمي وفناوري رياست جمهوري و صندوق کارآفريني مهر اميد را نيز فراهم کرده است .

همچنين اهداي هولوگرام رايگان شورا جهت اسباب بازي هاي منتخب يا ثبت رايگان طرحهاي برتر ايده بازار جشنواره از جمله حمايت هاي بعمل آمده از توليدات داخلي است که خريد اسباب بازي و توزيع آن از طريق بازرگاني کانون  را نيز  مي توان به آن اضافه نمود.

فرجو در خصوص نقش خانواده ها در مديريت انتخاب بازي و اسباب بازي کودکان و تاثيرات اين جشنواره در اطلاع رساني به خانواده ها، افزود: به طور قطع گشت و گذار در اين  جشنواره و مشاهده حوزه هاي مختلف اسباب بازي و سرگرمي کودکان و استفاده از نظر کارشناسي طراحان و توليد کنندگان شناخت بيشتري را به خانواده ها خواهد داد تا بتوانند در انتخاب اسباب بازي مناسب براي کودک خود  موفق باشند و فاکتور هاي مختلف را مد نظر قرار دهند.

وي اضافه کرد:برگزاري کارگاه هاي آموزشي براي خانواده ها و ارائه مشورت هاي لازم و توزيع بروشورهايي با موضوع انتخاب اسباب بازي مناسب حتي  حوزه ايمني و استاندارد اسباب بازي مي تواند به ارتقائ سطح دانش خانواه ها کمک شاياني نمايد.

به گفته فرجو اگر چه خانواده بايد مدبرانه در انتخاب اسباب بازي مناسب براي کودک خود نقش داشته باشد وليکن از طرفي به علايق و سلايق  کودک خود نيز توجه کند و او را در انتخاب اسباب بازي شرکت داده و نظر اورا هدايت و مديريت کند.

 

تصاویر مرتبط