سه‌شنبه ۱۳۹۴/۱۱/۲۷

نصرتي، شهردار قزوين در گفت‌وگو با ايلنا تاکيد کرد؛

ضرورت توجه به زيرساخت‌هاي شهري توسط‌ شهرداري‌ها

مسعود نصرتي، شهردار قزوين گفت: در حال حاضر در شهرهاي تازه ساخت هيچ زيرساختي ايجاد نمي‌شود، زيرا طرح جامعي که بايد به اين مسائل بپردازد؛ وجود ندارد.

مسعود نصرتي در گفت‌ وگو با خبرنگار ايلنا، درباره ضرورت توجه به زيرساخت‌هاي شهري توسط‌ شهرداري‌ها گفت: در طرح‌هاي کشوري که شهرداري‌ها براساس آن در حال فعاليت هستند؛ يک طرح جامع شهري داريم که  ملاک عمل شهرداري هاست، اين طرح به رغم آنکه عنوان جامع را دارد به هيچ عنوان جامع نيست و در طرح‌هاي تفصيلي که پيرو آن تهيه شده و طرح جامع نقش بالادست را براي آن بازي مي‌کند، به مسائل اجرايي پرداخته نشده و تقدم و تأخر‌ها رعايت نمي‌شود.

وي با تاکيد براينکه در کشور ما شهرداري‌ها حرف اول را نمي‌زنند، يادآور شد: قوانيني که متعلق به شهرداري‌ها است از قوانين فرانسوي تهيه شده که اين قوانين به دليل جامعيت آن مورد بازنگري قرار نگرفته است، لذا به مرور شرح وظايف شهرداري‌ها از آن گرفته و به دستگاه‌هاي دولتي سپرده شده است.

نصرتي با اشاره به اينکه در حال حاضر بخش اعظم زيرساخت‌ها به خصوص دستگاه‌هاي خدماتي مربوط به آب، برق، گاز و مخابرات، در اختيار دستگاه‌هاي دولتي است، افزود: در حال حاضر هيچکدام از اين دستگاه‌ها زيرمجموعه شهرداري نيستند، در حالي که در کشورهاي پيشرفته اين دستگاه‌ها زيرمجموعه شهرداري‌ها هستند.

عدم توجه به بحث مديريت واحد شهري در کشور

شهردار قزوين با بيان اينکه شهر‌ها هر ساله هزينه بسيار سنگيني را متحمل مي‌شوند و همه دستگاه‌هاي خدمات‌رسان و شهرداري‌ها براي ارتقا و اصلاح زيرساخت‌ها يک رديف بودجه دارند، اظهار کرد: اين زيرساخت‌ها دائم درحال خطر هستند، اين درحالي است که در بخش اعظم همه کشور‌ها وجود کانال‌هاي تأسيساتي باعث شده است که از صرف هزينه‌هاي دوباره کاري جلوگيري شود.

 وي با اشاره به عدم اصلاح زيرساخت‌هاي حمل ونقل و ترافيک تصريح کرد: در حال حاضر نيز در شهرهاي تازه ساخت هيچ زير ساختي ايجاد نمي‌شود، زيرا طرح جامعي که بايد به اين مسائل بپردازد؛ وجود ندارد و شهرداري‌ها هم به عنوان دستگاه اجرايي اين اختيار را ندارند.

نصرتي با يادآوري اينکه طي دو برنامه ? ساله بحث مديريت واحد شهري براي رفع نواقص مطرح شد، ولي کوچک‌ترين اتفاقي در هيچ يک از برنامه‌هاي ? ساله در راستاي اجرايي شدن اين موضوع نيفتاد و افق روشني نيز پيش رو نداريم، خاطرنشان کرد: بايد در وزارت راه و شهرسازي اقدامي صورت گيرد و شوراي عالي شهرسازي و معماري نيز به موضوع ورود کرده و اصلاحات اين طرح‌ها را انجام دهند که هيچ کدام از اين برنامه‌ها در دستور کار اين دو مجموعه وجود ندارد.

شهردار قزوين با بيان اينکه شهرداري‌ها تنها مانده‌اند و هزينه‌هاي اجرايي از سوي مردم تامين مي‌شود، اضافه کرد: از آنجا که شهرداري‌ها از حداقل بودجه دولتي برخوردارند و نيز به دليل بي‌برنامگي وجود موازي‌کاري اين هزينه هدر مي‌رود.

??? سال غفلت در شهرسازي اسلامي

نصرتي همچنين در خصوص استفاده شهرداري‌هاي کشور از تجربيات کشورهاي پيشرفته براي حفظ زيبايي و سلامت در شهر‌ها تاکيد کرد: ما در ايران و بسياري از شهرهاي اسلامي، گذشته فاخري داشته‌ايم و پرداختن به کارهايي که از قرن ?? در کشورهاي اروپايي و آمريکايي صورت گرفت به صورت بسيار قوي‌تر و کامل‌تر در شهرهاي اسلامي وجود داشته است.

وي تصريح کرد: يک غفلت ??? تا ??? ساله باعث شد که شهرسازي در کشورهاي امريکايي، اروپايي و آسيايي رونق گرفته و براساس نظم و نظامي پيش رود، درحالي که دقيقا در همين سال‌ها شهرهاي اسلامي از اين نوع اقدامات تهي شدند.

شهردار قزوين با تاکيد بر نامشخص بودن سبک و مکتب مورد توجه در ساخت شهر‌ها طي همين ??? تا ??? سال گفت: امروزه اگر از سازندگان شهر‌ها سوال کنيم، از کدام طرح و سبک و مکتبي پيروي مي‌کنيد؛ نمي‌توانند از آن دفاع کنند و طرحشان يک طرح تلفيقي است که نيازهاي امروزي شهروندان را نمي‌تواند تأمين کند.

وي تصريح کرد: ساخت اين شهر‌ها به نحوي است که به هيچ عنوان نمي‌توان ادعا کرد که شهر مسلمانان است. وجود مشکل در مشاعات، ناهماهنگي و ناموزوني در سيماي شهري، هزينه‌هاي بالا در طراحي و اجراي نما است. به گونه‌اي که نمي‌توان ادعا کرد که اين شرايط ذهن شهروندان را آرام مي‌کند يا آشفته مي‌سازد.

نصرتي در بخش ديگري از سخنان خود درباره حفظ باغ ‌شهر‌ها در ايران با اشاره به اينکه ? سال پيش در وين جلسه‌اي برگزار شد که طي آن بنا بود؛ سند محلي را که با همکاري دانشگاه وين براي شهر قزوين به عنوان اولين شهر تهيه شده بود؛ مصوب کرده و تحويل بگيريم، بيان کرد: در اين جلسه يکي از اعضا از پروفسور لورچ که رهبري اين طرح را برعهده داشت، پرسيد که شما فضاي سبز خوبي در شهر وين داريد، آيا اين امکان وجود دارد که با شما قرارداي ببنديم که با ما در خصوص ايجاد فضاي سبز همکاري کنيد که جواب ايشان هيچ وقت از ذهن من نمي‌رود؛ او گفت من ?? سال پيش به ايران سفر کردم و نحوه ايجاد فضاي سبز شهري را از ايران ياد گرفتم و از ايران براي ايجاد اين فضاي سبز استفاده کردم.

شهردار قزوين در پايان حکايتي از ناصرالدين شاه نقل کرد و گفت: در سفر ناصرالدين شاه به پاريس به او گفتند؛ ما در پاريس کاخي داريم که داخل باغ است (کاخ ورساي) و ناصرالدين شاه اينطور پاسخ داد که من در ايران شهري (شهر قزوين) دارم که داخل ? هزار هکتار باغ است. متاسفانه باغستان‌ها، داشته‌هايي بوده که به راحتي از آن گذشتيم و با ورود به مجمع جهاني شهرهاي اسلامي به دنبال احيا اين مسائل هستيم.

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط