یکشنبه ۱۳۹۴/۰۸/۲۴

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خبر داد؛

اجراي طرح مقابله با موش‌ها در شهرک مهديه قزوين

مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: در راستاي طرح مقابله با موش‌ها و جوندگان موذي، شهرک مهديه نيز طعمه‌گذاري شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري با بيان اينکه در زمينه مقابله و معدوم سازي موش‌هاي شهري از ابتداي مهرماه اقدامات ويژه‌اي صورت گرفته است؛ افزود: سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين به دنبال اين است تا با اجراي طرح مقابله با جوندگان موذي و مشارکت شهروندان با رعايت اصول بهداشتي ،تعداد اين حيوانات را در سطح شهر به حداقل برساند.
وي افزود: بهداشتي نگه داشتن محيط زيست شامل جمع‌آوري، حمل و دفع زباله بطور بهداشتي( زباله بايد در کيسه‌هاي درب بسته قرار داده شده و فقط در ساعت تعيين شده يعني 9 شب به خارج از ساختمان منتقل شود) اين يعني محدود سازي غذا، آب و زيستگاه در دسترس اين موجود و محدود ساختن نيازهاي زيستي اين جانور که مي‌تواند در امر کاهش آن در سطح معابر و کانال‌هاي شهر بسيار موثر باشد.
وي به انتقال انواع بيماري از طريق موش به انسان اشاره و خاطر نشان کرد: موش سبب بروز بسياري بيماري از جمله، تب گازگرفتگي، وبا، يرقان، سالک، تيفوئيد و انواع اسهال است. بيشتر بيماري‎ها به دليل استفاده از غذاي آلوده به انسان سرايت مي‌کند.
وي تصريح کرد: زباله رطوبت و گرماي مناسب و همچنين شرايط لازم را براي زياد شدن تعداد موش‌ها ايجاد مي‌کند و مشکلات بهداشتي و اقتصادي  بسياري در شهر به وجود مي‌آورد.
اين مسئول جهت کنترل جمعيت موش‌هاي شهري از شهروندان خواست زباله ها را در کيسه هاي مخصوص قرار دهند و در ساعت تعيين شده (9 شب) از خانه خارج و در مخازن زباله قرار دهند به اين ترتيب زباله مدت کمتري در بيرون خانه مي‌ماند و موش فرصتي براي استفاده از آن به دست نمي آورد. از ريختن زباله در معابر و پياده روها، جوي ها و کانالهاي آب خودداري کنند و پسماندهاي ساختماني را به جايگاه مخصوص آن منتقل کنند.
وي خاطر نشان کرد: تجمع زباله در يک محل، پناه گاه مناسبي براي موش‌هاست. زباله داري مواد مختلفي است که گرما و رطوبت مناسب دارد. موش‌ها علاقه زيادي به زباله دارند، پراکنده شدن و انباشته شدن زباله در خيابان‌ها، علاوه بر آسيب رساندن به محيط زيست موجب زياد شدن موش مي شود.
منتظري با اشاره به درخواست هاي مکرر مردم براي مقابله با موش هاي موجود در جوي ها و معابر اظهار کرد: مردم و شهروندان بارها درباره مبارزه با موش‌هاي سرگردان در سطح شهر به سازمان مراجعه کرده‌اند و خواستار معدوم سازي آنها شدند. از اين رو از مهرماه سال جاري عمليات اجرايي آن در خيابان‌هاي طالقاني، امام (ره)، مولوي و منتظري قديم آغاز شد.
وي افزود: در ادامه اين طرح و بدنبال درخواست‌هاي مکرر شهروندان ساکن در شهرک مهديه،انهار و کانالهاي اين شهرک نيز طعمه گذاري شد.
اين مسئول با اشاره به اين نکته که بايد در زمينه بهداشت شهري نيز تلاش هاي لازم صورت گيرد، گفت: بايد در زمينه جلوگيري از انتشار حيواناتي نظير موش نيز اقدامات لازم از سوي شهروندان و اصناف مختلف انجام گيرد به طوري  که هرچه شهروندان و به ويژه اصناف در رعايت اصول بهداشتي دقت کنند و زباله هاي خود را  بموقع در مخازن زباله قرار دهند، جمعيت موش ها به شدت کاهش خواهد يافت.
وي با تقدير از همکاري شهروندان با نيروهاي خدماتي اين سازمان افزود: در جهت جلوگيري از انتشار و شيوع بيماري هاي ناشي از موش ها و حشرات موذي، مکان هاي طعمه گذاري شده بصورت روزانه بازرسي و لاشه هاي معدوم شده جمع آوري و امحاء مي شوند.

وي افزود: از شهروندان گرامي تقاضا مي شود در اين ايام در سطح خيابان‌ها  و معابر به خصوص مسيرهاي طعمه گذاري شده به هشدارهاي  تعبيه شده توجه کنند، اين حساسيت بويژه در مورد کودکان بسيار بيشتر بوده و طلب مي کند والدين در اين محل ها مراقبت هاي ويژه از کودکان داشته باشند.

پايان پيام

تصاویر مرتبط