یکشنبه ۱۳۹۴/۰۸/۱۷

نصرتي، مسئول انجمن علمي اقتصاد شهري ايران در قزوين:

فعاليت انجمن علمي اقتصاد شهري ايران در قزوين آغاز شد

دفتر انجمن علمي اقتصاد شهري ايران در استان قزوين فعاليت خود را به طور رسمي آغاز كرد.

 

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ محمود نصرتي، مسئول انجمن علمي اقتصاد شهري ايران در قزوين در آئين افتتاح دفتر انجمن علمي که با حضور همه اعضا در محل سالن جلسات انجمن برگزار شد، با خير مقدم به اعضاي کارگروه و تقديم ابلاغ اعضا به آنها، گفت: انجمن علمي اقتصاد شهري ايران فعاليت خود را به رياست دكتر پورزرندي – مديرعامل بانك شهر به عنوان رييس هيئت مديره با اخذ مجوز از وزارت علوم – تحقيقات و فناوري در سال 1389در تهران آغاز كرده است.
وي افزود: اين انجمن در سال 1393 موفق به كسب لوح تقدير از رياست محترم جمهور به عنوان برترين انجمن علمي كشور شده است و اين انجمن در طول فعاليتش توانسته با بهره‌گيري از حضور اساتيدي همچون دكتر دانش جعفري، دكتر پژويان، دكتر عباس شاكري، دكتر راشد صفوي، دكتر قادري و بسياري ديگر از اساتيد و نخبگان برجسته و بنام كشور بر اعتبار علمي خود بيافزايد.
نصرتي بيان کرد: اين انجمن با اخذ مجوز از وزارت علوم و چاپ يازده شماره فصلنامه علمي پژوهشي اقتصاد و مديريت شهري و بيش از يكصد مقاله مرتبط با مباحث مديريت شهري ارتباط مناسبي را با مجموعه شهرداري ها و مديريت شهري برقرار کرده است.
وي ادامه داد: همچنين اين مجموعه با تاليف و ترجمه كتاب‌هاي تخصصي در زمينه‌هاي اقتصاد و مديريت شهري گامي بلند در جهت نيل به اهداف انجمن برداشته است و. اين انجمن علمي مجوز انتشار سه فصلنامه ديگر را نيز از وزارت علوم دريافت كرده كه مي‌توان از آنها در جهت اعتلاي فرهنگ تحقيقاتي در مديريت شهري بهره برداري كرد.
اين مسوول افزود: از ديگر اقدامات برجسته اين انجمن علمي مي‌توان به اخذ مجوز آموزش ضمن خدمت كاركنان دولت در حيطه كارشناسي و مديريتي براي كليه ارگان هاي اجرايي و شهرداري ها اشاره كرد و  لازم به ذكر است انجمن علمي اقتصاد شهري آمريكا در ژوئن سال 2015 فصلنامه انجمن علمي اقتصاد شهري ايران را به عنوان دوازدهمين نشريه معتبر دنيا در حوزه تخصصي خود معرفي كرده است.
نصرتي گفت: در اين راستا شهرداري قزوين توانست با تكيه بر توانمندي‌هاي خود و استفاده از اساتيد برجسته حوزه مديريت شهري دانشگاه‌هاي مستقر در استان مجوز تاسيس شعبه انجمن علمي اقتصاد شهري ايران را در استان قزوين دريافت کند.
وي گفت: قرارگيري چنين مرجع علمي در كنار بدنه مديريت شهري قزوين مي تواند مسير توسعه را هموار ساخته و رضايت مندي دو چندان شهروندان از اقدامات مديريت شهري قزوين را افزايش دهد.
نصرتي با بيان اينکه پرتال انجمن علمي اقتصاد شهري ايران با نام iuea.ir در حال حاضر روزانه بيش از 5 هزار نفر بازديد كننده دارد و جزو مهمترين پرتال‌هاي انجمن علمي در كشور است، بيان کرد: در حكمي از سوي دكتر پورزرندي – رييس هيئت مديره انجمن علمي، مهندس محمود نصرتي به عنوان مسئول شعبه انجمن علمي اقتصاد شهري ايران در استان قزوين معرفي شد و  همچنين در احكامي جداگانه آقايان مهندس ياري، مديركل سازمان برنامه ريزي و مديريت استان قزوين، سركار خانم نظري پور معاون شهرسازي شهرداري قزوين، سركار خانم شهرامفر مدير درآمد شهرداري قزوين، دكتر پورصفوي، دكتر اكبري مقدم، خانم دكتر داوودپور، دكتر سعيدي رضواني و مهندس پورشريفي از اساتيد دانشگاه هاي قزوين بعنوان اعضاء هيئت رئيسه و فرشاد فصاحت بعنوان دبير انجمن علمي منصوب شدند.
وي گفت: دفتر انجمن علمي با اعتباري بالغ بر سيصد ميليون ريال و تامين فضاي مورد نياز توسط شهرداري قزوين جهت استقرار دفتر مديريت و همچنين تجهيز سالن جلسات در شهرك مينودر قزوين به آدرس: بلوار شهيد صياد شيرازي نرسيده به ميدان تعاون، خيابان شهيد آويني، جنب ايستگاه آتش نشاني شروع به فعاليت کرده است.
وي در ادامه از انجمن هاي علمي بعنوان نهادهاي مستقل و مردمي ياد کرد که مي‌توانند براي تقويت ارتباط ميان حوزه‌هاي آکادميک و اجرايي نقش آفريني کنند.
نصرتي انجمن‌هاي علمي را تکميل کننده چرخه علم و فن آوري دانست و توجه به گسترش علم و انديشه، آزادي فکر، مبارزه با فساد ، تامين عزت ملي، مد نظر قرار دادن مشکلات علمي کشور در پژوهش هاي عمل گرا و انتقاد منصفانه و تلاش براي رسيدن به نتايج عملياتي و مشاوره هاي کاربردي و ضمانت اجرايي آن را از جمله وظايف انجمن علمي اقتصاد شهري ايران نام برد.
نصرتي با اشاره به تفاهم‌نامه‌هاي منعقده انجمن علمي با سازمان‌ها و نهادهاي داخلي و بين المللي، مراکز علمي داخلي و خارجي و مراکز تخصصي و دانشگاهي و نهادهاي اجرايي کشور، انجام فعاليت‌هاي تحقيقاتي-مطالعاتي براي شهرداري ها و ساير ارگان هاي اجرايي در سطح مختلف استان-ملي و بين المللي را از اهم اهداف اين انجمن بيان کرد.
وي همچنين به تفاهم نامه منعقده شهرداري قزوين با انجمن علمي اقتصاد شهري ايران اشاره کرد و گفت: اينگونه تفاهم نامه ها بعنوان پشتوانه علمي محکم براي تصميم گيري ها و اجراي پروژه هاي شهري توسط مديريت شهري استان تلقي مي شود و اين انجمن در کنار نهادهاي برنامه‌ريزي و دستگاه‌هاي اجرايي استان و با تکيه بر توانمندي‌هاي علمي و کاربردي خود در جهت تسريع و بهبود مسير توسعه پايدار استان قزوين گام بر خواهد داشت.
 مسئول انجمن علمي اقتصاد شهري ايران در قزوين در سخناني در اولين جلسه هيأت رئيسه اين انجمن در قزوين با اشاره به اهداف تشکيل و فعاليت اين انجمن افزود: اين انجمن در راستاي گسترش، پيشبرد و ارتقاي علمي اقتصاد شهري، ارتقاي سطح کيفي نيروهاي متخصص، بهبود امور آموزشي و پژوهشي در زمينه‌هاي اقتصاد شهري و علوم مرتبط با آن تشکيل شده است.
وي ضمن قرائت منشور علمي فعاليت‌هاي تخصصي انجمن علمي اقتصاد شهري ايران بيان کرد: بر اساس برنامه چشم‌انداز در افق 1404، اين انجمن مرجعي مؤثر و کارآمد در حوزه نظري و کاربردي اقتصاد شهري در بعد ملي و داراي جايگاه شناخته شده و نقش آفرين در پژوهش‌هاي نظري و کاربردي اقتصاد شهري در عرصه بينالمللي خواهد بود.
 اين مسئول ادامه داد: در افق 1404 اين انجمن داراي جايگاه ويژه اي در پژوهش هاي کاربردي و توسعه اي اقتصاد و مديريت شهري در مقياس ملي و نمونه کامل يک انجمن کارآمد و متکي بر الگوي دانش بنيان در عرصه اقتصاد و مديريت شهري خواهد بود.
نصرتي عنوان کرد: اين انجمن در راستاي تقويت ارتباط مؤثر حوزه دانشگاهي و مديران شهري فعاليت مي کند و براي مديران شهري يک پشتوانه علمي محسوب مي شود.
اين مقام مسئول، تهيه طرح‌هاي توجيه اقتصادي و فني براي اجراي پروژه‌هاي شهري، تأمين مالي پروژه‌هاي شهري، توليد ثروت براي شهرداري‌ها و تهيه پيوست اقتصادي براي بودجه‌هاي سالانه شهري را از اهداف پيش بيني شده اين انجمن برشمرد و افزود: تمام توان خود را براي تحقق کامل اين اهداف به کار خواهيم گرفت.
نصرتي ضمن بيان اينكه ايده خوب مي تواند محرك سرمايه باشد، ارائه مشاوره اقتصادي به طراحان و برنامه‌ريزان شهري، اعمال سياست هاي اقتصادي در برنامه‌هاي ميان‌مدت و بلندمدت شهرداري، برقراري ارتباطات بين المللي با مراکز علمي و دانشگاهي به منظور توسعه همه جانبه شهر، عملياتي کردن پروژه‌هاي پژوهش محور و حمايت از پايان نامه‌هاي دانشگاهي را به عنوان ديگر اهداف پيش بيني شده انجمن علمي اقتصاد شهري در قزوين ياد کرد.
فرزانه نظري‌پور، معاون شهرسازي و معماري شهرداري قزوين نيز در اين جلسه با تأکيد بر اين مطلب که بايد از مطالعات انجام شده به صورت کاربردي و با ارائه راهکارهاي عملي بهره برد ادامه داد: درآمد پايدار شهرداري يکي از موضوعات مهمي است که مي‌توان با ارائه راهکارهاي علمي به آن دست يافت.
وي ضمن اشاره به اين مطلب كه بايد براي توسعه شهر قزوين در ابتدا كانون هاي توسعه پايدار شناخته شود و نقش برندسازي در طراحي شهري را مهم ارزيابي كرد.
معاون شهرسازي و معماري شهرداري قزوين خاطرنشان کرد: مي‌توان با بهره گيري از ايده‌هاي نو به رونق اقتصاد شهر کمک و مسير توسعه آن را هموارتر کرد. 
ابوالفضل ياري، مديركل سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان نيز به عنوان ديگر سخنران اين مراسم، بر فعاليت مستمر دبيرخانه اين انجمن در قزوين براي کسب نتايج مطلوب در اين حوزه تأکيد کرد.
ياري با اعلام آمادگي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان براي همکاري با اين انجمن افزود: اگر الگوهاي که از سوي اين انجمن ارائه مي‌شود کاربردي و قابل اجرا باشد کسب موفقيت اين انجمن دور از دسترس نيست.
وي بيان کرد: اين انجمن مي‌تواند براي اجراي پروژه‌هاي شهري مانند طرح توسعه آستان مقدس امام‌زاده حسين(ع) و انتقال لشگر 16 زرهي از منطقه يک مدل اقتصادي ارائه کند. زيرا تحقق اين مهم نتايج مطلوبي براي توسعه شهر در بر خواهد داشت.
سرپرست سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان ساخت مدل‌هاي اقتصادي براي پروژه‌هاي شهري را از وظايف اصلي اين انجمن دانست و نگاه به آينده را وظيفه همه اعضاء انجمن برشمرد و حمايت همه جانبه خود را از اينگونه طرح ها اعلام کرد.
سيدمسعود پور صفوي از اساتيد دانشگاه و عضو انجمن علمي اقتصاد شهري ايران در قزوين نيز در اين جلسه تأکيد کرد: اين انجمن بايد در راستاي اجراي تحقيقات و پژوهش‌هاي انجام شده حرکت کرده و فعاليت هاي خود را به انجام اقدامات تحقيقاتي صرف معطوف نکند.
وي با بيان اين مطلب که اين انجمن مي‌تواند به الگوي خوبي براي ارائه ايده‌ها و کمک به اقتصاد شهري تبديل شود، مطالعه در زمينه هاي عوارض پايدار و همكاري با سازمان شهرداري ها و دهياري ها، بررسي تقاضاي مسكن در شهر قزوين و تأثير اقتصادي آن از ديدگاه خرد و كلان و انجام مطالعات طرح آمايش سرزمين را از جمله مواردي برشمرد كه انجمن علمي اقتصاد شهري مي تواند در دستور كار خود قرار دهد.
پورصفوي بيان کرد: اين انجمن با پشتوانه علمي مي‌تواند اقدامات بزرگي براي اقتصاد شهري انجام دهد.
وي با اشاره به حضور دکتر پورزرندي در راس مجموعه انجمن، استفاده از ظرفيت هاي بانك شهر را در اين خصوص مؤثر دانستند.
دكتر سعيدي رضواني، عضو انجمن علمي اقتصاد شهري ايران نيز در اين جلسه گفت: بايد پژوهش‌ها و اقداماتي که در اين انجمن انجام مي‌شود به مرحله اجرا برسد و اين براي شهر قزوين ارزشمند خواهد بود.
وي همچنين به نقش انتقادي و سازنده اينگونه مجامع و انجمن ها نسبت به تصميمات مديريت شهري اشاره و عنوان کرد: در بسياري از موارد ديده شده است که حضور انجمن هاي علمي و نهاد هاي تحقيقاتي موجب هوشياري مديران شهري و عدم تصميم گيري اشتباه از جانب آنان شده است.
دكتر داودپور ديگر عضو انجمن نيز ضمن بيان اهميت و نقش گردشگري در توسعه پايدار شهري نسبت به تعيين محورها و كانون هاي توسعه از طريق تعريف فضاهاي شهري تأكيد کرد.
 پايان پيام

 

تصاویر مرتبط