دوشنبه ۱۳۹۴/۰۶/۲۳

نصرتي، شهردار قزوين:

برگزاري اجلاس‌هاي بين‌المللي به معرفي شهر قزوين سرعت بخشيد

مسعود نصرتي، شهردار قزوين گفت: با برگزاري اجلاس‌هاي بين‌المللي، سرعت معرفي شهر قزوين براي جذب گردشگر بيشتر شده است و اين مهم دستاوردهاي خوبي براي اقتصاد شهر خواهد داشت.

 

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ نصرتي که در برنامه تلويزيوني گفتگوي ويژه خبري به ايراد سخنراني پرداخت، افزود: برگزاري مجمع جهاني شهرهاي اسلامي و اجلاس شهرداران آسيايي در قزوين تاکنون دستاوردهاي خوبي براي اين شهر به خصوص در معرفي شهر قزوين داشته است.
وي با بيان اينکه قزوين از يک گذشته ارزشمندي برخوردار مي‌باشد که معرفي آن به فراموشي سپرده شده بود، گفت: اگر بخواهيم در يک مسير عادي شهر قزوين در سطح ملي و بين‌المللي معرفي شود به زمان زيادي نياز است و بر اين اساس با مطالعات صورت گرفته به اين نتيجه رسيده‌ايم که براي سرعت بخشيدن به معرفي شهر قزوين بايد يک راه ميانه انتخاب شود و وارد حوزه بين‌الملل شويم.
نصرتي بيان کرد: با معرفي قزوين در سطح بين‌الملل مي‌توان به شناساندن شهر قزوين با ويژگي‌هاي خاص خود سرعت بخشيد که در اين راستا در دو سال گذشته با برگزاري مجمع جهاني شهرهاي اسلامي با حضور نماينده سازمان ملل در قزوين و برگزاري اجلاس شهرداران آسيايي در سال جاري توانستيم گام‌هاي مثبتي براي معرفي اين شهر در سطح بين المللي برداريم.
اطلاع‌رساني خوبي از برنامه‌هاي بزرگداشت روز قزوين صورت گرفت
اين مقام مسوول با بيان اينکه برگزاري هر دو برنامه مجمع جهاني شهرهاي اسلامي و اجلاس شهرداران آسيايي ويژگيهاي خاص خودش را داشت، گفت: برگزاري اجلاس شهرداران آسيايي يک برنامه مشارکتي بين شهرداري تهران و قزوين بود.
وي اضافه کرد: با همکاري صدا و سيما اطلاع‌رساني خوبي از برنامه‌هاي بزرگداشت روز قزوين به خصوص اجلاس شهرداران آسيايي صورت گرفت.
نصرتي با بيان اينکه در اجلاس شهرداران آسيايي ويژگي‌هاي شهر قزوين به خوبي معرفي شد، اظهار کرد: با توجه به اينکه به واسطه مجمع جهاني اسلامي با ساير کشورها در ارتباط هستم و کارهاي بين‌المللي انجام مي‌دهم، هميشه به اين اعتقاد دارم تا کشورهاي ديگر، ايران را نبينند نمي‌توانند ويژگي‌هاي ايران يا استان‌هاي مثل قزوين را بشناسند.
اين مقام مسوول اضافه کرد: در اجلاس شهرداران آسيايي بيشتر مهمانان خارجي اظهار کردند، قبل از اينکه وارد ايران و شهر قزوين شوند نمي‌دانستند ايران و شهر قزوين چه توانمندي‌هاي دارند.
اتحاد و همدلي در برگزاري اجلاس شهرداران آسيايي
وي افزود: برگزاري اجلاس شهرداران آسيايي در قزوين به معرفي شهر قزوين سرعت بخشيد و براي برگزاري اين همايش حمايت همه استان‌ها وجود داشت و خيلي خوشحاليم که اين برنامه در هفته قزوين با اتحاد و همدلي برگزار شد.
نصرتي اضافه کرد: همچنين در برگزاري اين اجلاس همه دستگاه‌ها حضور داشتند و آيت‌اله عابديني نماينده ولي فقيه و استاندار قزوين در اين اجلاس به سخنراني پرداختند و همه اعضاي شوراي شهر نيز حضور داشتند و اين نقطه قوت برگزاري اين اجلاس بود.
شهردار قزوين با بيان اينکه در اين اجلاس از شهرداران عضو دو نفر و در مراسم اختتاميه حجت‌الاسلام ابوترابي نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي به سخنراني پرداختند، ادامه داد: کميسيون‌هاي تخصصي اين اجلاس با استقبال خوبي برگزار شد و همه علاقمندان از آن بهره‌برداري کردند.
وي با بيان اينکه بخش خصوصي براي برگزاري اجلاس شهرداران آسيايي همکاري خوبي داشت، بيان کرد: براي برگزاري اجلاس شهرداران آسيايي همه با اتحاد و همدلي پاي کار بودند و به اين برنامه خوب پرداختند و اين يک شروع خوبي براي معرفي شهر قزوين در سطح بين‌المللي است.
موضوع گردشگري يکي از سرفصل‌هاي مهم اجلاس شهرداران آسيايي بود
نصرتي پرداختن به موضوع گردشگري را يکي از سرفصل‌هاي مهم اجلاس شهرداران آسيايي عنوان و بيان کرد: موضوع گردشگري جزوء 5 مولفه اول اصلي چشم‌انداز استان است و بر اين اساس با دقت و اقتدار به اين موضوع پرداخته مي‌شود.
شهردار قزوين افزود: در کنار جذب گردشگران خارجي تلاش داريم صاحب گردشگري داخلي هم باشيم و از ظرفيت‌هاي استان بهره‌برداري کنيم.
وي با بيان اينکه قزوين فراوان آثار تاريخي، فرهنگي، طبيعي دارد و اين نقطه عطف شهر قزوين است، گفت: تقاضاي که از کشورهاي آسيايي در اين اجلاس داشتيم و حتي در مجمع جهاني شهرهاي اسلامي دنبال ميشود، پرداختن به همين سه موضوع است.
شهردار قزوين افزود: در پنل تخصصي که نيم روز آخر اجلاس شهرداران آسيايي برگزار شد 11نفر از سران حوزه گردشگري که از متخصصان و با تجربه‌هاي اين حوزه بودند دعوت شدند و به موضوع قزوين به صورت جداگانه پرداخته شد.
جذب گردشگر يک موضوع حياتي براي شهرداري‌هاست
وي در رابطه با اينکه سووال‌هاي فراواني در اين خصوص پرسيده مي‌شود که چرا شهرداري به موضوعات گردشگري مي‌پردازد، گفت: شهرداري‌هاي کشور و به خصوص شهرداري قزوين به اين جمع‌بندي رسيدند که اگر استان‌ها بخواهند بدون پول نفت و پرداختن به زيرساخت‌هاي انرژي توسعه پيدا کنند و به حيات خود ادامه بدهند نيازمند صنعت گردشگري هستند و صنعت گردشگري براي شهرداري‌ها يک امر حياتي است.
نصرتي ادامه داد: اگر سازمان ميراث فرهنگي کشور در زمينه گردشگري وظيفه ذاتي و حاکميتي دارد و آن‌ها در اين راستا شرح وظيفه دارند، براي شهرداري‌ها اين موضوع امري حياتي است.
وي با بيان اينکه وضعيت صنعت ساختمان‌سازي در دو سه سال آينده مشخص نيست و وضعيت نفت هم در سطح جهاني با مشکل مواجه است، گفت: زماني که ديده مي‌شود استانبول 60 ميليون گردشگر جذب کرده است و کشور  فرانسه 8 برابر جمعيت کشور خود و لندن 2 برابر جمعيت کشور خود گردشگر داشته است با يک حساب ساده مي‌توان به اين نتيجه رسيد که با رونق صنعت گردشگري مي‌توان منابع مالي را وارد استان و زير ساخت‌هاي آن را آماده کرد و در کنار آن صنعت ساختمان براي ايجاد زيرساخت‌ها رونق پيدا مي‌کند و باعث ايجاد اشتغال و توليد ثروت مي‌شود.
نصرتي اذعان کرد: شهرداري‌ها در کنار دستگاه‌هاي که وظيفه ذاتي و حاکميتي توسعه صنعت گردشگري را دارند قرار مي‌گيرند و اگر لحظاتي براي آنها موضوع مهم نباشد براي شهرداري‌ها همه لحظات مهم مي‌باشد و هيچ لحظه‌اي نيست که با اهميت نباشد.
وي اضافه کرد: بر اين اساس شهرداري‌ها براي توسعه گردشگري همکاري خواهند داشت چراکه شهرداري‌ها منابع دولتي ندارند و بايد خودمختار در زمينه توليد منابع حرکت کنند.
جذب گردشگر در قزوين بهترين فرصت است
نصرتي بيان کرد: جذب گردشگر در قزوين بهترين فرصتي است که وجود دارد چراکه قزوين داراي منابع خدادادي مي‌باشد و خيلي از شهرها اين منابع را ندارند و قزوين تاکنون نتوانسته است از اين منابع به خوبي استفاده کند.
وي به اظهارنظر يک خبرنگار اسپانيايي اشاره و بيان کرد: يک خبرنگار اسپانيايي اظهار کردند که وقتي وارد شهر قزوين شدند بسيار اظهار خوشحالي کردند که در ايران قزوين را براي گردشگري انتخاب کردند و قزوين را يکي از زيباترين شهرهاي جهان دانستند و صحبت‌هاي اين خبرنگار بسيار ارزشمند است.
وي اظهار کرد: اگر گردشگري در شهر قزوين توسعه پيدا کند زيرساخت‌ها آن نيز فراهم خواهد شد و در ادامه نيز سرعت ساخت هتل‌ها افزايش پيدا خواهد کرد.
نصرتي بيان کرد: در سال آينده شهر قزوين ميزبان اجلاس شهرهاي مسير جاده ابريشم خواهد بود و اين اجلاس در روز قزوين برگزار خواهد شد.
شهردار قزوين گفت: 200 شهر که در مسير جاده ابريشم قرار گرفتند در اين اجلاس حضور خواهند داشت.
تحويل پرچم اجلاس شهرهاي مسير جاده ابريشم به قزوين
اين مقام مسوول افزود: يک تيم 5 نفره از شهر قزوين در اجلاس 2015 ترکيه حضور داشتند و  پرچم اجلاس شهرهاي مسير جاده ابريشم را به ايران آوردند و تا يک سال آينده اين پرچم در اختيار قزوين خواهد بود.
وي بيان کرد: در اجلاس شهرداران آسيايي يک تفاهم‌نامه با 7 بند بسته و براي به 20 کشور ابلاغ شد و اين تفاهم‌نامه براي شهر قزوين ارزشمند است.
نصرتي اشاره کرد: همچنين يک تفاهم‌نامه خصوصي با 5 بند با رئيس مجمع شهرداران آسيايي که شهردار هايکو هم هستند بسته شد و در اين تفاهم‌نامه به موضوعات تبادل اطلاعات و تجربيات در زمينه گردشگري بين ايران و چين و دو شهر قزوين و هايکو، صنعت ساختمان‌سازي، شهرسازي، رباتيک، خودروهاي برقي، تاسيس اتحاديه دانشگاه‌هاي شهرهاي جاده ابريشم، ساخت ورزشگاه، تاسيس مدرسه فوتبال و مشارکت شهر هايکو در برنامه جاده ابريشم  پرداخته شد.
شهردار قزوين گفت: در اين تفاهم‌نامه قرار شد با همکاري شهرداري هايکو در سعدالسلطنه در زمان برگزاري اجلاس نمايشگاهي برپا و در آن فرهنگ 200 شهر ارائه شود.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط