دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۷

تقدیم لایحه بودجه ۲۷۰۰ میلیاردی شهرداری قزوین به شورای اسلامی‌شهر قزوین

لایحه بودجه ۲۷۰۰ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۲ شهرداری قزوین یکشنبه شب از سوی دکتر صباغی شهردار قزوین برای تصویب به صحن علنی شورای اسلامی این شهر تقدیم شد.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قزوین، مهدی صباغی شهردار قزوین شامگاه یکشنبه در نشست تقدیم بودجه شهرداری در صحن علنی شورای اسلامی شهر ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و اعیاد مبارک رجب اظهار کرد: بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲، بر اساس مأموریت‌هایی تعریف شده است که ازجمله آن می‌توان به حکمرانی شهری و مدیریت شهری پاسخگو،توسعه شهری شهروند مدار مبتنی بر سرمایه‌اجتماعی، توسعه زیرساخت‌ها و هوشمندسازی شهری، عدالت در توزیع خدمات با نگاه ویژه در مناطق کمتر برخوردار، ارتقاء ایمنی و تاب آوری شهری در توسعه حمل و نقل عمومی پاک و روان اشاره کرد.

 

وی با اشاره به اولویت‌های بودجه در سال آینده، عنوان کرد: تمهیدات بودجه ۱۴۰۲ بر اساس بررسی مواردی‌ چون افزایش هزینه‌های تحمیلی، کمبود منابع انرژی، افزایش آلاینده‌های زیست محیطی، شرایط اقتصادی ناپایدار در هزینه‌های عمرانی شهر،کاهش حمایت های مالی دولتی به شهرداری،افزایش هزینه‌های توسعه‌ای و نگهداری شهر، پیشی گرفتن نرخ هزینه های جاری شهرداری نسبت به نرخ رشد منابع مالی شهرداری است.

 

 

شهردار قزوین بیان کرد:در بودجه سال آینده ردیف اعتباری خاصی برای توسعه نواحی منفصل‌شهری و مناطق کم‌تر برخوردار در نظر گرفته شده است،همچنین مدیریت شهری در تلاش است تا در سال آینده پروژه‌های نیمه‌تمام بلند مدت را تعیین و تکلیف کند‌.

 

وی با اشاره به اینکه، افزایش املاک و دارایی‌ها شهرداری، توسعه منابع درآمدی پایدار و صرفه‌جویی در هزینه‌های مدیریت شهری،معیارهای تدوین بودجه شهرداری در برنامه پنج ساله سوم است؛ افزود: بودجه‌ای که برای شهرداری در برنامه پنج‌ساله سوم لحاظ شده است، ۲۷۰۰ میلیارد تومان است که امیدواریم با همراهی و صلاحدید شورای اسلامی شهر قزوین تصویب شود. این مسئول در ادامه با مقایسه هزینه‌های شهرداری در سال ۱۴۰۱ و برنامه‌های سال ۱۴۰۲ بیان کرد: هزینه‌ شهرداری در امور جاری، در سال ۱۴۰۱ بالغ ‌بر ۶۶۰ میلیارد تومان اعتبار می باشد، درحالی که بودجه پیشنهادی با یک‌هزار میلیارد تومان افزایش، در صورت تحقق، از افزایش ۳۷ درصدی برخوردار خواهد شد.

 

وی همچنین در خصوص هزینه‌های عمرانی شهرداری در سال ۱۴۰۱ گفت: میزان این هزینه‌ها در سال جاری بالغ ‌بر یک‌هزار میلیارد تومان بوده و برای سال آینده ۱۶۰۰ میلیارد تومان(۶۰ درصد افزایش) پیش‌بینی شده است.

 

 

صباغی ادامه داد: بودجه اختصاصی شهرداری قزوین در سال گذشته، برای بدهی‌های شهرداری‌ بالغ‌ بر ۵۴۰ میلیارد تومان بود که برای سال ۱۴۰۲ اعتباری بالغ‌ بر ۱۰۰ میلیارد تومان در این حوزه در نظر گرفته شده است.

 

وی همچنین در مقایسه میزان منابع درآمدهای عمومی شهرداری گفت: میزان بودجه‌ای که برای منابع درآمدهای عمومی شهرداری درنظر گرفته شده است؛ ۱۰۴۱ میلیارد تومان بوده که این میزان در بودجه پیشنهادی سال آینده ۱۵۴۹ میلیارد تومان لحاظ شده است.

 

شهردار قزوین در ادامه صحبت‌های خود به دارایی‌ها و سرمایه‌های شهرداری قزوین اشاره کرد و افزود: در سال۱۴۰۱ میزان دارایی‌ها و سرمایه‌های شهرداری بالغ‌بر ۱۱۰۸ میلیارد تومان بوده که این میزان در بودجه سال آینده ۱۱۰۰ میلیارد تومان دیده شده است.

 

شهردار قزوین خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ شهرداری قزوین در فروش زمین با یک درصد کاهش مواجه بود و پیش‌بینی می شود؛ در سال آینده افزایش ۹درصدی در این خصوص داشته باشیم.

 

وی همچنین با اشاره به‌ تعامل شهرداری‌ قزوین با معاونت عمرانی استانداری قزوین بیان کرد: شهرداری قزوین در تحقق و اجرای ۱۰۰ پروژه عمران و آبادانی شهر با استانداری مشارکت می‌کند و در تلاش است تا پایان سال پروژه‌های نیمه‌تمام شهری کوتاه مدت را تعیین و تکلیف کند‌.

 

 

صباغی در ادامه نسبت به برخی کم‌لطفی‌ها به مدیریت شهری بیان کرد: متأسفانه بعضی هجمه و سنگ‌اندازی‌ها علیه مدیریت شهری، باعث شد: تا برخی پروژه‌های عمرانی شهر همچون کمربندی آیت‌الله باریک ‌بین به مشکل بخورد.

 

وی با اشاره به نقش موثر این کمربندی در کاهش آلاینده‌های شهر قزوین افزود: معتقدم قزوین جزو شهرهای پاک در حوزه حمل‌و‌نقل است و آلودگی‌هایی که به گردن سیستم حمل‌و‌نقل شهری انداخته شده ناشی از منابع آلاینده دیگری است.

شهردار قزوین در پایان گفت: شهرداری و شورا دو نهاد مقابل یکدیگر نیستند بلکه دو نهاد تکمیلی در کنار هم هستند و امیدواریم با همدلی شورای اسلامی شهر بتوانیم شاهد توسعه‌ قزوین باشیم .

 

پایان پیام/

تصاویر مرتبط